Reklama

Siły zbrojne

Ruszył brazylijski przetarg na artylerię. Oferty z całego świata

System artyleryjski Archer 6x6.
System artyleryjski Archer 6x6.
Autor. BAE Systems Bofors

Brazylijskie ministerstwo obrony ogłosiło rozpoczęcie VBCOAP, czyli programu pozyskania 36 sztuk systemów artyleryjskich. Termin dostaw określono na 8 lat od daty podpisania kontraktu.

Reklama

Brazylijskie Ministerstwo Obrony przewiduje podzielenie procedury wdrożenia nowego sprzętu na dwie fazy. Pierwsza będzie polegać na zakupie dwóch egzemplarzy wybranych armatohaubic w celu przeprowadzenia oceny pojazdów pod kątem spełniania wymagań techniczno-operacyjnych. Następnie zostanie zgłoszony drugi kontrakt, w ramach którego pozyskane zostaną pozostałe 34 AHS. Na dostawę drugiej transzy przewidziano aż 8 lat.

Reklama

Planowane jest przyjęcie transferu technologii lub rekompensat przemysłowych, jeżeli nie będzie możliwy satysfakcjonujący offset. Oprócz samych systemów artyleryjskich przewiduje się także pozyskanie pakietu szkoleniowego i logistycznego. Jak wskazują media, walutą rozliczeniową ma być dolar amerykański lub euro, a nie brazylijski real. Dotychczas w ramach tego postępowania wymieniało się 5 konstrukcji z całego świata, w tym jedną z Chin. Przyjrzyjmy się zatem oferowanym Brazylii systemom artyleryjskim.

Czytaj też

Archer

Archer 6x6.
Archer 6x6.
Autor. Bryan Myhr/Wikipedia

Archer to 155 mm armatohaubica samobieżna na podwoziu kołowym. Została opracowana na bazie ciągnionego systemu FH77. Posiada lufę o długości 52 kalibrów. Według informacji BAE Systems Archer może strzelać pociskami do zwalczania celów opancerzonych BONUS na odległość do 35 km, amunicją konwencjonalną do 40 km, a amunicją precyzyjnego rażenia Excalibur na ponad 50 km. Zautomatyzowane magazyny amunicji mogą pomieścić różne typy pocisków i modułowych ładunków miotających. Archer jest wyposażony w cyfrowy system dowodzenia, kontroli i kierowania ogniem. Może być przenoszony na pokładzie samolotu transportowego Airbus A400M.

Reklama

Operatorzy kontrolują wszystkie podsystemy haubicy z opancerzonej kabiny. Czas od zajęcia stanowiska ogniowego do oddania pierwszego strzału wynosi zaledwie 20 sekund. Po wykonaniu zadania ogniowego Archer jest w stanie przejść do położenia marszowego w ciągu kolejnych 20 sekund. W mniej niż dwie minuty Archer może wystrzelić sześć pocisków i przemieścić się na inną pozycję. Przez cały ten czas załoga pozostaje pod pancerzem, opuszczając pojazd wyłącznie w celu uzupełnienia amunicji. Jak dotąd do systemu Archer dostosowano dwa typy podwozia: Volvo A30D w układzie 6x6 oraz RMMV HX2 z napędem 8x8.

Czytaj też

Czytaj też

ATMOS 2000

ATMOS 2000.
ATMOS 2000.
Autor. Elbit Systems

ATMOS 2000 to 155 mm kołowa armatohaubica samobieżna na podwoziu samochodu ciężarowego. System został zaprojektowany przez izraelską firmę SOLTAM Systems w ramach prywatnego przedsięwzięcia. Pierwsze informacje o ATMOS 2000 pojawiły się w 2001 r. Jest to ulepszona wersja haubicy ATMOS. Nowy wariant powstał głównie z myślą o rynkach eksportowych, chociaż został już zademonstrowany Siłom Obrony Izraela. Obecnie jest produkowany i sprzedawany przez koncern Elbit Systems. Umożliwia eliminację celów znajdujących się w odległości ponad 40 km.

Czytaj też

Rozwój ATMOS 2000 rozpoczął się od haubicy kalibru 155 mm i z lufą o długości 52 kalibrów, którą zamontowano na podwoziu ciężarówki Tatra z napędem 6x6. System jest również kompatybilny z innymi typami uzbrojenia, w tym rosyjską armatą polową M-46 130 mm, haubicą D-30 122 mm, a także lufami kal. 155 mm o długości przewodu wynoszącej 39, 45 i 52 kalibry. Elbit Systems opracował również różne warianty wykorzystujące inne podwozia ciężarówek w konfiguracjach 6x6 i 8x8. ATMOS jest używany w kilku krajach, m.in. w Azerbejdżanie, Danii, Kolumbii, Filipinach, Tajlandii, Ugandzie i Zambii. Istnieje również wersja rumuńska, zwana ATROM, która wykorzystuje haubicę Soltam 155 mm na opracowanym lokalnie podwoziu ciężarówki ROMAN 26.360 DFAEG 6x6. Zmodyfikowaną haubicę ATMOS 2000 zastosowano również na prototypie polskiej armatohaubicy samobieżnej Kryl.

Czytaj też

SH-15

Kołowa armatohaubica SH15.
Kołowa armatohaubica SH15.
Autor. Pakistan Defense Journal

SH-15 to chińska armatohaubica samobieżna kalibru 155 mm osadzona na podwoziu samochodu ciężarowego Shaanxi 6×6. Uzbrojenie główne, czyli haubica AH-2 z lufą długości 52 kalibrów, umożliwia prowadzenie ognia na odległość do 53 km przy zastosowaniu amunicji ze wspomaganiem rakietowym. Ten system artyleryjski może strzelać amunicją zgodną z JBMoU oraz tą produkowaną przez chińskie przedsiębiorstwo Norinco. Ponadto SH-15 może korzystać z rodzimej amunicji precyzyjnego rażenia, która bazuje na technologii rosyjskich pocisków Krasnopol naprowadzanych na plamkę lasera.

Czytaj też

Maksymalna szybkostrzelność ma natomiast wynosić od 4 do 6 wystrzałów na minutę, a czas potrzebny na przejście z położenia marszowego do realizacji zadania ogniowego ma wynosić zaledwie minutę. Chińskie systemy uzbrojenia tego kalibru trafiły do produkcji pod koniec lat 90. ubiegłego wieku. Zapas amunicji ma wynosić 27 nabojów.

Czytaj też

CAESAR NG/Mk II

CAESAR 6x6 przeznaczony dla belgijskich artylerzystów
CAESAR 6x6 przeznaczony dla belgijskich artylerzystów
Autor. Belgijskie Ministerstwo Obrony

CAESAR NG, w niektórych materiałach zwany także Mk II, jest zmodernizowaną wersją kołowej armatohaubicy CAESAR. Wykorzystuje tę samą haubicę kalibru 155 mm/L52 zamontowaną na podwoziu ciężarówki. Maksymalna donośność określana jest na 40 km przy użyciu amunicji z gazogeneratorem dennym. W lutym 2022 r. koncern Nexter otrzymał kontrakt na opracowanie systemu artyleryjskiego CAESAR 6x6 nowej generacji (NG) dla Francuskich Wojsk Lądowych.

Nowa wersja będzie miała taką samą konfigurację jak dotychczas produkowane, ale będzie zawierała ulepszenia pod względem ochrony i mobilności. Zastosowane w nim nowe podwozie firmy Arquus napędzane jest mocniejszym silnikiem o mocy 460 KM zamiast 260 KM, który współpracuje z automatyczną skrzynię biegów. Wśród innych ulepszeń CAESAR NG znalazł się również nowy system kierowania ogniem, system łączności radiowej Contact oraz system zagłuszania łączności Barage francuskiej firmy Thales.

Czytaj też

Yavuz

Yavuz 155 mm na podwoziu samochodu ciężarowego 6x6.
Yavuz 155 mm na podwoziu samochodu ciężarowego 6x6.
Autor. MKE

Yavuz to turecki system artyleryjski kal. 155 mm osadzony na podwoziu samochodu ciężarowego MKE 6x6 (licencyjny MAN 6x6 z opracowaną lokalnie kabiną MKE). Uzbrojenie główne z lufą długości 52 kalibrów może eliminować cele (w zależności od użytej amunicji) na dystansie 18-40 km, jednak donośność może być większa przy użyciu efektorów specjalnych. Szybkostrzelność wynosi 4-6 strzałów na minutę, jednak można także wystrzelić salwę trzech pocisków w 15 sekund. Zapas amunicji wynosi 18 nabojów. Haubicę Yavuz napędza silnik wysokoprężny o mocy 440 KM, który umożliwia rozpędzenie ważącego 32 tony pojazdu do 90 km/h przy zasięgu operacyjnym wynoszącym 600 km. Załogę stanowi pięciu żołnierzy.

Czytaj też

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. PzGren72

    Może naszego Kryla tam poślijmy? Jest tak wstrętny, że możemy dopłacić jeżeli go wezmą.