Reklama

Licząca 500 samolotów flota Eurofighter Typhoon to jedna z największych i mających największą zdolność bojową flot myśliwców na półkuli zachodniej, która będzie stanowić podstawę europejskich sił powietrznych w kolejnych dziesięcioleciach. Dzisiejsza uroczystość przekazania samolotu to doskonałe potwierdzenie sukcesu tego programu i mocno wierzę w to, że flota będzie się powiększać.

Volker Paltzo, CEO Eurofighter Jagdflugzeug GmbH

Samoloty Eurofighter Typhoon są dostarczane do sił powietrznych czterech krajów – uczestników programu oraz kolejnych czterech odbiorców na świecie, wsród których znalazła się Arabia Saudyjska i Kuwejt. Pierwszy Eurofighter został dostarczony RAF w roku 2003 r. Również 100. egzemplarz do brytyjskich siłom powietrznym zaledwie trzy lata później. Trzechsetna maszyna znalazła się w listopadzie 2011 roku w hiszpańskich siłach powietrznych, natomiast dwusetny i czterechsetny Eurofighter znalazły się w Luftwaffe odpowiednio w 2009 i 2013 roku.

Czytaj też: Brytyjskie Typhoony nad Morzem Czarnym. Inauguracja misji NATO w Rumunii

Eurofighter
Fot. Leonardo

Eurofighter Typhoon realizują misje na całym świecie w różnych warunkach klimatycznych. Wielokrotnie był wykorzystywany w ramach operacji Baltic Air Policing przez Siły Powietrzne Hiszpanii, Niemiec, Włoch oraz Wielkiej Brytanii i sprawdził się w warunkach bojowych w Libii, Iraku oraz Syrii.

W kolejnych wersjach samolot przeszedł metamorfozę pod względem możliwości – do myśliwca do maszyny wielozadaniowej, zdolnej do zwalczania wszelkich celów powierzchniowych i powietrznych. Obecnie trwają testy i prace integracyjne m. in. dotyczące rakiet powietrze-powietrze Meteor, pocisków manewrujących Storm Shadow oraz precyzyjnej amunicji Brimstone.

Czytaj też: Eurofighter lata z radarem AESA i pociskami Brimstone 

Reklama
Reklama

Komentarze (5)

  1. sojer

    Niechciany samolot. Włosi i Brytyjczycy wolą F-35, Hiszpanie są spłukani, a Niemcy nie chcą przepłacać.

    1. PlusHomaniak

      Bzdury opiowiadasz. Niemcy bazują na EF 2000 podobnie Hiszpanie. Brytyjczycy i Włosi również> Wycofują maszyny I Transzy zastępując je F-35 ale w niewielkiej liczbie. OFICJALNIE EF i F-35 będą dwiema podstawowymi maszynami państw NATO przez następnych wiele lat (Rafale only Francja a Gripen marginalnie Czechy i Węgry, F-16 Polska Turcja i Grecja Rumunia) TRZON NATO to m.in. Eurofighter Typhoon. Jeśli chodzi o maszynę dla Polski to jestem za zakupem maszyny tego producenta który przedstawi najlepszą ofertę offsetową. Reszta j/w F-16 to maszyna "schyłkowa"

  2. Antonov

    No a my mamy 16 Su 22! Te Eurofightery są bez szans w starciu z Su 22!

    1. cooky

      jasne że tak!! samo działko z Su-ki starczy żeby spadały jak kaczki hehehe ;)

  3. Marek

    Powinniśmy kupić 2500 Eurofighterów i tak ze 250 F-35! Obowiązkowo!

  4. kriss

    No a my tylko te 48 F-16 mamy :) Słabo :)

    1. bolo

      Te 500 to ma kilka bogatych państw łącznie. Ale fakt. Jesteśmy państwem, które stać na co najmniej dwa razy tyle F 16 niż mamy. Dlaczego nie mamy prawie setki takich samolotów to ciekawe pytanie. Zwłaszcza, że już od agresji Rosji na Gruzję w 2008 nie mówiąc o aneksji Krymu i wojny w Donbasie kolejne F 16 powinny być zamówione natychmiast.

    2. Rollo

      Zdecydowanie nie tylko F-16 mamy.

    3. jaszek

      500 samolotów w sumie użytkowanych przez wszystkie posiadające je kraje a nie tylko Włochy, naucz się czytać ze zrozumieniem...

  5. dArek

    Polska powinna kupić 100 samolotów Eurofighter Typhoon i 52 F-35.