Siły zbrojne
Paris Air Show: nowa odsłona Antonow An-70
Transportowy samolot Antonow An-70 został zaprezentowany w locie i na ziemi w nowym, bardziej wojskowym malowaniu, ale nadal z charakterystycznymi błękitno-żółtymi śmigłami w barwach ukraińskiej flagi.
An-70 jest napędzany tak zwanym silnikiem propfan, czyli śmigłowentylatorowym. Jest to, co do zasady działania, połączenie silnika turboodrzutowego i turbośmigłowego. Napęd An-70 stanowią cztery, przeciwbieżne silniki typu Progress D27. Dzięki nietypowemu napędowi samolot reprezentuje sobą zarówno zalety maszyn śmigłowych, jak i odrzutowych. An-70 może zabrać do 47 ton ładunku i osiąga maksymalny zasięg ponad 6,6 tysiąca kilometrów przy prędkości przelotowej dochodzącej do 750km/h. Producent twierdzi też, że z ładunkiem do 20t samolot tego typu jest w stanie wystartować z nieutwardzonego pasa.
Więcej: Paris Air Show: Kamow Ka-52 Aligator zadebiutuje w powietrzu
Zaprezentowany w Paryżu prototyp latał dotąd w cywilnym, biało-szarym malowaniu, lecz licząc na przyciągnięcie wojskowych nabywców przemalowano go w bardziej adekwatne, szare barwy. Dotychczas maszyny tego typu zamówiły siły zbrojne Ukrainy, w ilości trzech egzemplarzy. Zainteresowanie wyraziła też Rosja, a cywilną wersję An-70T planują eksploatować linie lotnicze Volga-Dnepr Airlines.
Więcej: Paris Air Show: Su-35 w locie nad Le Bourget
W tej sytuacji nie powinny dziwić nadzieje Antonowa na kolejne zamówienia zagraniczne. Oprócz An-70 producent ten zaprezentował również morską wersję patrolową samolotu AN-148-300 oraz bazujący na tym samym płatowcu model transportowy An-178 z tylną rampą załadunkową.
(JS)
eem
Oni potrafią a my co