Reklama

Siły zbrojne

Nowe pojazdy taktyczne dla Holandii

Średni pojazd wielozadaniowy 4x4 IVECO Manticore MTV
Średni pojazd wielozadaniowy 4x4 IVECO Manticore MTV
Autor. Holenderskie Ministerstwo Obrony

Od przyszłego roku mają rozpocząć się dostawy średnich pojazdów wielozadaniowych Iveco Manticore MTV dla holenderskich sił zbrojnych. Informację tą podał podsekretarz obrony Holandii Christophe van der Maat na Twitterze.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Manticore zastąpi wiele obecnych pojazdów w holenderskich siłach lądowych, poczynając od terenowych Mercedesów G "Wolf" a kończąc na gąsienicowych transporterach opancerzonych YPR-765 oraz wozach dowodzenia M577 (obie konstrukcje bazują na M113). Po przeprowadzeniu testów terenowych i akceptacji przez holenderskie siły zbrojne, ma rozpoczać się produkcja seryjna wozów z dostawami zaplanowanymi na lata 2023-2026.

W związku ze starzejąca się flotą pojazdów kołowych siły zbrojne Holandii zdecydowały się na wybranie ich następców w ramach programu Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW, Joint Replacement Program of Wheeled Vehicles). Wcześniejsze etapy tego programu to wprowadzenie do holenderskiej armii Volkswagena Amaroka (oficjalnie pojazd 7,5 kN, nazwany tak od jego ładowności 750 kilogramów) oraz ciężarowych Scanii Gryphus (pojazdy 50 kN, 100 kN i 150 kN). Z kolei klasa pojazdów 12kN (oznacza to ładowność około 1200 kg) podzielona została na dwie części. W pierwszej z nich wybrany został Mercedes-Benz G290 jako specjalny pojazd aeromobilny LSV (Luchtmobiel Speciaal Voertuig), jednak w grudniu 2021 r. umowa ta została zerwana z powodu niespełnienia przez konstrukcję Daimlera wymaganych przez zamawiającego parametrów. Drugą częścią projektu „pojazd 12kN” jest „pojazd 12kN inny oraz RCWS”, w której oferowany przez Iveco Defense wóz wygrały przetarg pod koniec 2019 roku. Holenderski resort obrony zamówiło 1185 pojazdów Manticore, które mają charakteryzować się zarówno wysoką mobilnością, większą ładownością oraz wyższym poziomem ochrony i szerszym spektrum możliwego do zamontowania uzbrojenia. Istotna z punktu widzenia użytkowanika ma być także większa elastyczność w użytkowaniu, ale także w konfigurowaniu wersji specjalistycznych. Iveco MTV będzie pełnić różne role i jak już to zostało wspomniane zastąpi wiele starzejących się pojazdów znajdujących się obecnie w wyposażeniu holenderskich sił zbrojnych. Poza dostawą 1185 pojazdów Manticore, Iveco odpowiada również za dostarczenie 130 zdalnie sterowanych stanowisk uzbrojenia (RCWS). Będa to systemy deFNder Light belgijskiej firmy FN Herstal, które zostaną zamontowane na wersjach opancerzonych wozu (hardtop) i będą uzbrojone w karabiny maszynowe kalibru 5,56 mm lub 7,62 mm (odpowiednio Minimi lub FN MAG). Ten sam ZSMU będzie mógł być montowany na opancerzonych kabinach ciężarówek Scania Gryphus. Wersje Manticore z miękkim dachem będą wyposażone w obrotnice z montażem do karabinu maszynowego.

Reklama
Mercedes klasy G wykorzystywany przez JW GROM fot. D.Sadza/D24
Mercedes klasy G wykorzystywany przez JW GROM fot. D.Sadza/D24

Sekretarz obrony Barbara Visser w dniu 15 sierpnia 2019 r. poinformowała, że Ministerstwo Obrony Holandii wybrało włoskiego producenta ciężarówek Iveco na dostawę nowych pojazdów wielozadaniowych dla holenderskich sił zbrojnych. Kontrakt obejmuje opracowanie i dostawę 918 pojazdów i 120 ZSMU, dodatkowe wozy oraz zdalnie sterowane stanowiska można zamówić poprzez opcję w kontrakcie w ciągu pięciu lat od dostarczenia finalnego pojazdu. 28 listopada 2019 r. sekretarz stanu podpisał umowę z IVECO na NIDV Exhibition Defence & Security, które odbyły się w Rotterdamie.

Warianty

  • Bojowy, składa się z wariantu hardtop i softtop, oba zostały zoptymalizowane pod kątem działań bojowych. Wariant ze sztywnym dachem może być wyposażony w ZSMU objęty umową i może pomieścić do czterech osób. Wariant z miękkim dachem będzie używany przez holenderskie siły specjalne, KCT i NLMARSOF.
  • Użytkowy składa się z pick-upa z krótką dwuosobową kabiną oraz różnych modułów użytkowych w tylnej części. 550 nieopancerzonych modułów logistycznych zostanie wyprodukowanych przez Dutch Military Vehicles, spółkę zależną IVECO Schouten. DMV będzie produkować skrzynie ładunkowe w czterech różnych wersjach, w tym moduły do warsztatów mobilnych i wozów dowodzenia.
  • Ambulans, składa się z opancerzonego nadwozia, które jest zoptymalizowane pod kątem ewakuacji poszkodowanych i może przewozić dwa zestawy noszowe lub do czterech siedzących poszkodowanych.
  • Wóz dla sił specjalnych jest przeznaczony do zadań policyjnych Królewskiego Holenderskiego Marechaussee. MTV zastąpi część transporterów opancerzonych YPR-765 używanych z Bijstandseenheid (BE, Support Unit).
Warianty wozów IVECO Manticore MTV możliwe do stworzenia w zależności od potrzeb zamawiającego.
Warianty wozów IVECO Manticore MTV możliwe do stworzenia w zależności od potrzeb zamawiającego.
Autor. IVECO

Iveco Manticore MTV bazuje na zmilitaryzowanym podwoziu Iveco Eurocargo, którego napęd stanowi 6-cylindrowy, turbodowałdowany silnik diesla Tector 7 o pojemności 6,7-litrów o mocy 280 KM i momencie obrotowym 1000 Nm, który współpracuje z połączeniu z sześciobiegową automatyczną przekładnią oraz dwubiegowym reduktorem realizującym stały napęd na cztery koła. Pojazd wyposażony jest w blokady mechanizmów różnicowych przedniej i tylnej osi oraz skrzyni rozdzielczej.

Współpraca: Mateusz Multarzyński

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. Królewiec

    Kto niby powiedział że NATO nie będzie prowadzić aktywnej obrony na terenie Białorusi i Królewca ?Tam nie ma rozlewisk Narwi i Biebrzy . Poza tym kto powiedział że wojska białoruskie będą walczyć po stronie rosyjskich okupantów?

  2. szczebelek

    Jak taka konstrukcja ma zastąpić wóz bazujący na m113? Gdyby WP tak się zabierało to tematu modernizacji to w miejsce bmp1 zamówiono by kolejne tysiąc rosomaków, a zamiast kraba byłby kryl bo przecież na co komu ciężkie pojazdy gąsienicowe xd

    1. ΚrzysiekS

      "Bo przecież na co komu ciężkie pojazdy gąsienicowe." Odpowiadam: wojskom białoruskim, które przejmą je z radością gdy nasi zakopią swoje Kraby, Abramsy i Borsuki w biebrzańskich bagnach i rozlewiskach Narwii.