Siły zbrojne
Nowe pojazdy dla wojskowych strażaków
3 Regionalna Baza Logistyczna w Krakowie poinformowała o rozpoczęciu postępowania przetargowego na dostawę łącznie ponad 20 samochodów ratowniczo-gaśniczych w układzie o różnej kategorii wagowej i przeznaczeniu.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa w latach 2024-2025 samochodów ratowniczo-gaśniczych wraz ze szkoleniem teoretycznym i praktycznym w zakresie ich obsługi i eksploatacji. Postępowanie zostało podzielone na pięć części dotyczących zakupu różnego wagomiaru samochodów ratowniczo-gaśniczych w układzie 4x4 lub 6x6 z przeznaczeniem dla kilku jednostek wojskowej straży pożarnej. W przypadku wyboru oferty jedynym czynnikiem decydującym będzie cena składanych propozycji. Termin składania ofert został wyznaczony na 20 listopada tego roku.
Część pierwsza dotyczy pozyskania jednego lekkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego w układzie 4x4 o mocy silnika minimum 150 KM. Pojemność zbiornika paliwa powinna zapewniać przejazd min. 300 km przy jeździe terenowej. Samochód ma być przystosowany do ciągnięcia przyczepy o masie do 1,5 tony. W skład wyposażenia pojazdu powinna wchodzić wciągarka elektryczna (wraz z pokrowcem), zamontowaną z przodu pojazdu o sile uciągu min. 3,5 ton i długości liny min. 30 m. Oprócz tego samochód ma zostać wyposażony w m.in. zestaw ostrzegawczo-oświetleniowy akumulatorowy z głowicą LED w walizce, o mocy minimum 12 000 lumenów, aparaty ochrony dróg oddechowych czy różnego typu radiotelefony.
Czytaj też
Część druga dotyczy pozyskania 7 średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych 4×4 z kabiną załogową 1+1+4 o mocy silnika minimum 300 KM. Pojemność zbiornika paliwa powinna zapewniać przejazd minimum 500 km (po drodze utwardzonej z pełnym obciążeniem) lub 6 godzinną pracę autopompy (przy jej średnim obciążeniu). Wóz musi być wyposażony w zbiornik mogący przewozić minimum 2500 litrów wody oraz autopompę o wydajności min. 2500 l/min przy ciśnieniu 8 bar i głębokości ssania 1,5 m . Oprócz tego w skład wyposażenia pojazdu ma wchodzić m.in. nożyco-rozpieracz o sile cięcia ≥ 35 t, rozpierania ≥ 18 t, ściskania ≥ 6 t i ciągnięcia ≥ 4 t, działko wodno-pianowe o wydajności min. od 800 do 1600 dm3/min czy agregat prądotwórczy.
Część trzecia dotyczy pozyskania 2 ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych w układzie 4x4 lub 6x6 z kabiną kabiną załogową 1+1+1 lub 1+2 o mocy silnika minimum 400 KM. Pojemność zbiornika paliwa powinna zapewniać przejazd minimum 300 km (po drodze utwardzonej z pełnym obciążeniem) lub 4 godzinną pracę autopompy (przy jej średnim obciążeniu). Wóz musi być wyposażony w zbiornik mogący przewozić minimum 5000 litrów oraz autopompę o wydajności min. 3200 l/min przy ciśnieniu 8 bar i głębokości ssania 1,5 m. Oprócz tego pojazd musi posiadać działko wodno-pianowe sterowane zdalnie z kabiny lub ręcznie z pomostu, o wydajności min. 1600÷ 2400 dm3/min przy ciśnieniu 8 bar. Wyposażenie pojazdu ma obijać m.in. kamerę termowizyjną, zestaw ratowniczy czy przenośny agregat prądotwórczy 230/400V o mocy min. 5 kW.
Część czwarta dotyczy pozyskania 11 ciężkich lotniskowych samochodów ratowniczo-gaśniczych w układzie 6x6 z kabiną 1+2 lub 1+1+1 o mocy silnika 450 KM. Pojemność zbiornika paliwa powinna zapewniać przejazd minimum 300 km (po drodze utwardzonej z pełnym obciążeniem) lub 4 godzinną pracę autopompy (przy jej średnim obciążeniu). Wóz musi być wyposażony w zbiornik mogący przewozić minimum 8000 litrów wody oraz autopompę o wydajności min. 5000 l/min przy ciśnieniu 8 bar i głębokości ssania 1,5 m. Pojazd ma posiadać także działko wodno-pianowe o wydajności min. min. 1600÷ 2400 dm3/min przy ciśnieniu 8 bar. Wyposażenie pojazdu ma obijać m.in. aparaturę wodno-pianową, zestaw ratowniczy czy przenośny agregat prądotwórczy 230/400V o mocy min. 5 kW.
Część piąta dotyczy pozyskania 4 ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych w układzie 6x6 z kabiną trzyosobową o mocy silnika minimum 450 KM ze zblokowaną automatyczną skrzynią przekładniową. Maksymalna prędkość na najwyższym biegu ma być nie mniejsza niż 100 km/h. Przyspieszenie do 80 km/h w max. 40 s w warunkach normalnej pracy. Pojemność zbiornika paliwa powinna zapewniać przejazd minimum 300 km (po drodze utwardzonej z pełnym obciążeniem) lub 4 godzinną pracę autopompy (przy jej średnim obciążeniu). Pojazd ma posiadać możliwość przewożenia zbiornika wodnego o pojemności 10 000 litrów oraz mieć pompę o wydajności minimum 6000 dm3/min przy ciśnieniu 8 bar i głębokości ssania 1,5 m.
eee
Powiedzcie mi dobrzy ludzie dlaczego w kraju naszym pieknym nie mozna, bo straz pozarna w calym kraju kupowala nowe ponazdy, nie mozna bylo dostarczyc dla OSP I zawodowej wspanialych jelczy.
PatrykBryl
Też mnie to zastanawia propaganda tak pieje z zachwytu przemysłem wozów militarnych a nie ma zamówień i dlaczego jelcz nie produkuje dla innych służb?
Wuc Naczelny
Bo teraz to się nei wyrabiają z nadmiaru produkcji wojskowej a dla służb cywilnych ich produkt jest kosmzarnie drogi.
Norman
Idea maskowania miała chyba zawsze w naszej armii charakter jakiegoś żartu.Kupować pojazdy straży w kolorze khaki a felgi i rolety zostawić srebrne.to tak jak malowanie budynków wojskowych w plamy 3 kolory zamiast np.jednostajny ziemisty.Fordy Ranger w chromie ale grafitowe-mogli kupić białe bo tańsze.doskonale to widać np.po karabinach Bor,Tor anodowanych na złoto oliwkowo....mam jednostkę wojskową blisko miejsca zamieszkania.Karabiny te w anodzie świecą w słoneczny dzień jak lusterko i to nie przesada moja.Tak samo maskują się czarne buty,czarne karabiny czy obszywki plecaków i kamizelek czarne.
MiP
Czy znowu kupimy samochody od tych złych Niemców ? 🤣