Pozytywne wyniki prób systemu IDAS mogą wpłynąć zarówno na decyzję o dostawie systemu IDAS dla norweskiej Marynarki Wojennej, jak i na przyspieszeniu dostaw dla niemieckich sił morskich. System IDAS (Interactive Defence and Attack System for Submarines) został bowiem opracowany dla najnowszych okrętów podwodnych typu 212, ale jak dotąd nie poinformowano o ich wprowadzeniu na uzbrojenie.
Wiadomo jedynie o udanych próbach systemu przeprowadzonych przez Niemców w latach 2008 i 2011. W przypadku okrętów podwodnych typu Ula (niemiecki typ 210) sprawa jest o tyle trudniejsza, że Norwedzy chcąc zacząć je wycofywać od 2020 r. Termin ten może zostać wydłużony, gdyby przedłużyła się sprawa budowy ich następców.
Z drugiej strony system IDAS nie wymaga zbyt dużych ingerencji w konstrukcję okrętów podwodnych, a więc może być później wykorzystany na nowych jednostkach. Jest on bowiem z założenia przygotowany do umieszczania w standardowych wyrzutniach torpedowych kalibru 533 mm. Każdy z kontenerów mieści w sumie cztery pociski naprowadzane światłowodem o zasięgu 20 Mm. Rakiety te są przystosowane z założenia do zwalczania śmigłowców ZOP, ale również mogą być wykorzystywane do niszczenia niewielkich jednostek pływających.
Zainteresowana rozwijaniem systemu IDAS jest również Turcja. Turecki koncern Roketsan podpisał nawet w tej sprawie porozumienie z niemieckim konsorcjum utworzonym przez Diehl BGT Defence i ThyssenKrupp Marine Systems.
kraqss
jesli to nie bedzie działało na zasadzie "miny przeciwlotniczej" to jest to broń raczej jednorazowego użytku. dla okrętu oczywiście.
wx
Ciekawe jaki jest system wykrywania? Dawno temu widzialem podobny system na szwedzkim OP. Wypuszczano maly sensor na kilka sekund na powierzchnie i z 533 startowal kontener, a z niego rakieta. Niepamietam osiagow, ale byla to pojedyncza rakieta. Ten system jest lepszy. Podczas polowania ZOP okret jest w stanie sie obronic, a nawet unieszkodliwic mniejsze jednostki.
chateaux
Akustyczny i hydrostatyczny. Gdy okręt podwodny znajduje się na głębokości peryskopowej, statek powietrzny na małej wysokości - na przykład helikopter - jest wyraźnie słyszalny wewnątrz okrętu nawet gołym uchem. Pociski typu SLADM, jak niemiecki IDAS czy amerykański AIM-9X Block 2, posiada elektroniczny układ ESAD (electronic safe and arm device) automatycznbie uzbrajajacy glowicę pocisku po wykryciu celu przez szeroko widzącą specjalna głowice IR samodzielnie wyszukujacą cel po wydostaniu sie pocisku ponad wodę. Pod wodą zaś, oprócz zwykłej słyszalności celu powietrznego, na nieco większej głębokości natomaist, okręt podwodny korzysta z umieszczonych na kadłubie specjalnych sensorów ciśnienia, wykrywających wzrost ciśnienia wody powodowany nisko lecącym celem. Oczywiscie mowa o nowoczesnych okrętach podwodnych, a nie o konstrukcjach z lat 90. jak Scorpene.
chateaux
Nie ma i nigdy nie było "okrętów podwodnych typu 212". Istnieją okręty podwodne typu 212A. Program typu 212 został zlikwidowany na etapie prac projektowych w HDW. Warto to wiedzieć, panie redaktorze.