Reklama

Siły zbrojne

Niemcy zastąpią transportery opancerzone. Wybiorą Patrie?

Patria 6x6/XA-300.
Patria 6x6/XA-300.
Autor. Patria Group

Niemcy oficjalnie dołączyły do europejskiego programu CAVS, w ramach którego pozyskiwane są fińskie transportery opancerzone Patia 6x6. Przybliża je to do zakupu wspomnianej konstrukcji, która zastąpi flotę używanych dotychczas TPz 1 Fuchs.

Informacja to oznacza zwiększenie zaangażowania Niemiec w program CAVS, w którym uczestniczy od 2022 roku, wchodząc w miejsce Estonii, która zdecydowała na pozyskanie tureckich wozów ARMA 6x6. W ramach CAVS kraje członkowskie pozyskują KTO Patria 6x6 (Łotwa, Finlandia, Szwecja). Początkowo udział Berlina zakładał jedynie zakup fińskich pojazdów, jednak na początku maja 2024 roku ogłosił on wzięcie udziału w także w pracach badawczo-rozwojowych. Oznaczało to dołączenie do grona państw, które będą uczestniczyć rozwoju wozu, otrzymując wnioski z dotychczasowych prac przy pojeździe. Pod koniec stycznia ogłoszone zostało oficjalne dołączenie Niemiec do programu CAVS jako pełnoprawnego członka.

Tym samym w programie tym pełnoprawny udział biorą obecnie Niemcy, Szwecja, Finlandia oraz Łotwa. Obecność Berlina oznacza zrobienie kolejnego kroku ku zakupieniu przez niego kołowych transporterów opancerzonych Patria 6x6 w ramach zastępowania wysłużonych rodzimych Fuchsów. Co ciekawe, według źródeł niemieckiego serwisu Hartpunkt fińska Patria miała zostać poproszona o wystosowanie oferty dla niemieckiej armii już w ostatnim kwartale 2024 roku. Mowa tutaj o potencjalnej umowie na zakup przez Berlin 300 transporterów Patria 6x6.

Patria jest bardzo zadowolona, widząc, że Niemcy zmierzają w kierunku fazy zamówień seryjnych pojazdów. Determinacja i stały postęp Niemiec w podejmowaniu kroków w ramach programu CAVS były doskonałym przykładem nowoczesnej współpracy międzynarodowej ukierunkowanej na zwiększoną interoperacyjność i bezpieczeństwo dostaw między państwami sojuszniczymi. Razem z naszymi niemieckimi partnerami KNDS, FFG i JWT jesteśmy gotowi na szybką lokalną produkcję.
Hugo Vanbockryck, starszy wiceprezes ds. obszaru rynkowego w Europie w Patria.
Reklama

Przewiduje się, że rozpatrzenie wniosku w tej sprawie przez parlament nastąpi dopiero po ukonstytuowaniu się nowego Bundestagu oraz jego komisji. Finansowanie całego kontraktu miałoby pochodzić ze specjalnego funduszu w wysokości 100 miliardów euro na przywrócenie zdolności Bundeswehry. Spodziewane jego podpisanie to jednak dopiero jesień 2025 roku lub też w przypadku optymistycznym czas przed przerwą letnią. Niemcy docelowo będą chcieli pozyskać około 900 pojazdów na bazie Patrii 6x6, zatem dla fińskiej Patrii zamówienie to ma wysoki priorytet.

    Patria Group pod koniec lutego zeszłego roku zawiązała współpracę przemysłową z firmami DSL oraz FFG w celu zwiększenia atrakcyjności swojej oferty dla decydentów. Dzięki podpisanemu porozumieniu po zakupieniu wspomnianych pojazdów niemiecki przemysł pozyskałby nie tylko możliwość ich serwisu, wsparcia eksploatacji na lata, ale także przynajmniej częściowej (jeśli nie większościowej) produkcji. Niewykluczone, że z czasem do tej koalicji przemysłowej mogłyby dołączyć kolejne podmioty, jeszcze bardziej zwiększając zaangażowanie lokalnego przemysłu.

    Patria 6x6.
    Patria 6x6.
    Autor. Patria Group/X

    Patria 6x6 to fiński trzyosiowy transporter opancerzony zaprojektowany przez przedsiębiorstwo Patria w celu zastąpienia pojazdów z rodziny Sisu Pasi XA-180/185/200. Wóz powstał na bazie KTO XA-200 z wykorzystaniem podzespołów z cięższej Patrii AMV 8×8, co pozwoliło na techniczną unifikację, a także obniżenie kosztów produkcji i eksploatacji nowego transportera. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, zaś desant może liczyć do ośmiu osób. Pancerz ma zapewniać ochronę na poziomie od 2 do 4 według normy STANAG 4569A (w zależności od zastosowanego zestawu opancerzenia). Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Scania DC09 074A o mocy 294 kW (400 KM), który umożliwia osiągnięcie ważącemu 24 tony transporterowi prędkości maksymalnej 100 km/h.

    Reklama

    Transporter może być wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogowy system wieżowy z wielkokalibrowym karabinem maszynowym, granatnikiem automatycznym lub armatą automatyczną. Patria 6x6 może być bazą dla wielu wersji specjalistycznych, np. wozu dowodzenia, moździerza samobieżnego, pojazdu walki radioelektronicznej czy samobieżnego zestawu przeciwlotniczego. Obecnie pojazdy te służą w siłach zbrojnych Finlandii, Łotwy i Szwecji. W przyszłości trafią do sił zbrojnych Niemiec i Ukrainy.

    XA-300 (Patria 6x6) należący do Sił Zbrojnych Finlandii.
    XA-300 (Patria 6x6) należący do Sił Zbrojnych Finlandii.
    Autor. Patria

    CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!

    Reklama

    Komentarze (4)

    1. SZAKAL

      Warunkiem względnie niskich cen zakupu sprzętu wojskowego jest jego masowa , wielkoseryjna produkcja , realizowana często nawet w kilku krajach. Pomysł zakupu "własnych , krajowych" dużych pojazdów bojowych , produkowanych w polskich manufakturach jest zawsze kiepski i niewyobrażalnie drogi z powodu wysokich kosztów produkcji w tych firmach. Niewielkie serie Rosomaków czy Borsuków , produkowane w Polsce zawsze będą dużo droższe od swoich zagranicznych odpowiedników a argument , ze pieniądze zostają w kraju jest chybiony skoro kupujemy sprzęt o 100 % droższy od zagranicznego. Borsuk z z najdroższą na świecie wieżą ZSSW -30 , będzie cenowym rekordzistą świata wśród BWP!!!! Trudno dziwić się nawet bogatym Niemcom , że zamawiają KTO w rozsądnej cenie w firmie produkującej wielkoseryjnie wozy dla wielu krajów

      1. skition

        No i skończy się rumakowanie.Pomysl na wspólne zakupy Unii Europejskiej zapewne skutecznie wyruguje takie pomysły.W momencie gdy to UE będzie dokonywać zakupów nie kupimy żadnych wyrobów amerykańskich, koreańskich a obawiam się,że też i polskich.

      2. Nihoo

        Według danych z 2024 roku, Borsuk z ZSSW-30 miał kosztować około 56-60 milionów zł. W tym samym 2024 roku Bradley miał kosztować 22mln USD a Pirania około 12 mln USD. Nie demonizowałbym więc tak tej ceny Borsuka, bo nie jest szczególnie wygóroowana, ZWŁASZCZA że to jedyny BWP z możliwością pływania. Szkoda że te 4 przedseryjne sztuki nie poszły do Ukrainy na prawdziwe testy bojowe - byłoby wiadomo co i jak i być może znaleźliby się zagraniczni chętni - wtedy cena byłaby jeszcze niższa ze względu na skalę produkcji.

      3. Nihoo

        Pomyłka - nie Piranha tylko CV90 MK III kosztował około 11,3m mln Euro (12 mln USD)

    2. RGB

      Trochę ponad milion euro za pojazd to dosyć tanio. Może warto rozważyć zakup i polonizacje tego transportera? Tym bardziej że Rosomak S.A w Siemianowicach ze względów prawnych jest wyłączony z pracy nad NKTO. Gdyby się okazało że partnerem przy NKTO jest Patria to tym bardziej by się opłacało spolonizować Patrię 6x6 ze względu na duża ilość elementów wspólnych z KTO Rosomak.

    3. Jur

      Nie rozumiem. Dlaczego kilkakrotnie większe Niemcy chcą się przerzucić fińskie wozy? Czy będą wtedy robione w Niemczech w ramach tego programu?

      1. LOUT

        Jur - Dokładnie tak jest, ten pojazd będzie produkowany w Niemczech. Dla Niemiec jest to pomocniczy/uzupełniający transporter drugiej klasy i dlatego wybrali Patrię za pół ceny nowego Fuchsa. Zakupić chcą do 1000 sztuk, więc robi to różnicę a produkcja i tak w Niemczech.

    4. krajan

      Czemu Patria i Finowie pom 15 latach współpracy nie zaprosili Polaków do programu BWP kołowego 6x6 Widać jak w MON, rozproszone sa decyzje w zakresie kołowych pojazdów, przykład choćby Kleszcz Różnorodność typu rozłoży logistycznie WP, dniu "W"

    Reklama