Reklama

Siły zbrojne

Niemcy pytają o fińskie transportery opancerzone

XA-300 (Patria 6x6) należący do Sił Zbrojnych Finlandii.
XA-300 (Patria 6x6) należący do Sił Zbrojnych Finlandii.
Autor. Puolustusvoimien logistiikkalaitos/X

Bundeswehra zwróciła się do fińskiego przedsiębiorstwa Patria z zaproszeniem do złożenia oferty na 300 kołowych transporterów opancerzonych Patria 6x6. Pojazdy te zastąpią dotychczas użytkowane Fuchsy.

Informacja podana przez niemiecki serwis Hartpunkt oznacza tym samym potwierdzenie wcześniejszych informacji o wyborze przez Niemcy jako następcy dotychczas używanych transporterów opancerzonych Fuchs właśnie fińskiej Patrii 6x6. Miałby one zostać pozyskane na umowy wykonawczej na 300 egzemplarzy (docelowe potrzeby mówią o ponad 1000 wozach) w ramach międzynarodowego programu CAVS (Common Armored Vehicle System). Informację tę dla wspomnianego serwisu potwierdził rzecznik Ministerstwa Obrony Niemiec, przekazując także, że rozpatrzenie wniosku w tej sprawie przez parlament jest spodziewane najwcześniej dopiero po ukonstytuowaniu się nowego Bundestagu oraz komisji.

Co ciekawe, według źródeł wspomnianego serwisu fińska Patria miała zostać poproszona o wystosowanie oferty dla niemieckiej armii już w ostatnim kwartale 2024 roku, jednak sama firma nie odniosła się szczegółowo do tych informacji. Finansowanie całego kontraktu ma pochodzić ze specjalnego funduszu w wysokości 100 miliardów euro na przywrócenie zdolności Bundeswehry. Spodziewane jego podpisanie to jednak dopiero jesień 2025 roku lub też w przypadku optymistycznym czas przed przerwą letnią. Niejako wstępem do pozyskania Patrii 6x6 przez Niemcy jest program Future Indirect Fire Short-Range, którego rozpatrzenie przez parlament ma odbyć się w styczniu. W ramach niego pozyskane mają zostać moździerze samobieżne Nemo posadowione na … właśnie Patrii 6x6.

Reklama

Patria Group pod koniec lutego zeszłego roku zawiązała współpracę przemysłową z firmami DSL oraz FFG w celu zwiększenia atrakcyjności swojej oferty dla decydentów. Dzięki podpisanemu porozumieniu po zakupieniu wspomnianych pojazdów niemiecki przemysł pozyskałby nie tylko możliwość ich serwisu, wsparcia eksploatacji na lata, ale także przynajmniej częściowej (jeśli nie większościowej) produkcji. Niewykluczone, że z czasem do tej koalicji przemysłowej mogłyby dołączyć kolejne podmioty, jeszcze bardziej zwiększając zaangażowanie lokalnego przemysłu.

Samobieżny moździerz Nemo osadzony na KTO Patria 6x6/XA-300.
Samobieżny moździerz Nemo osadzony na KTO Patria 6x6/XA-300.
Autor. Patria/X

Patria 6x6 to trzyosiowy fiński transporter opancerzony zaprojektowany przez przedsiębiorstwo Patria jako następca pojazdów Sisu Pasi XA-180/185/200. Transporter powstał na bazie KTO XA-200 z wykorzystaniem elementów pochodzących z pojazdów Patria AMV 8×8, co pozwoliło na większą unifikację, obniżenie kosztów eksploatacji i produkcji nowego transportera. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, zaś desant może liczyć do ośmiu osób. Pancerz pojazdu ma zapewniać poziom ochrony od 2 do 4 według normy STANAG 4569. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Scania DC09 074A o mocy 294 kW/400 KM, pozwalający na osiągnięcie przez ten ważący 24 ton pojazd prędkości maksymalnej wynoszącej ponad 100 km/h.

Czytaj też

Transporter może być wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogowy system wieżowy wyposażony w np. wielkokalibrowe karabiny maszynowe, granatniki automatyczne lub armaty automatyczne różnego kalibru. Patria 6x6 może być bazą pod wiele wersji specjalistycznych, np. wozu dowodzenia, moździerza samobieżnego, pojazdu walki radioelektronicznej czy samobieżnego zestawu przeciwlotniczego. Obecnie pojazdy te służą w siłach zbrojnych rodzimej Finlandii, Łotwy i Szwecji (możliwe, że w przyszłości pojawią się także w Niemczech).

Patria 6x6 zaprezentowana na targach MSPO 2023.
Patria 6x6 zaprezentowana na targach MSPO 2023.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Reklama

WIDEO: Trump na podbój Panamy, Grenlandii i Kanady I ORP Ślązak Gawronem | Defence24Week #105

Komentarze

    Reklama