Reklama

Siły zbrojne

Modernizacja szwedzkich Gripenów

Autor. Katarzyna Głowacka/Defence24.pl

Szwedzki koncern Saab podpisał kontrakt ze szwedzka Administracja ds. Materiałów Obronnych (FMV) na wsparcie eksploatacyjne i modernizację lekkich myśliwców wielozadaniowych JAS 39 Gripen C/D.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Umowa ma charakter otwarty, pozwalający na zamówienie dodatkowych usług i ulepszeń w ramach prawa opcji w przyszłym roku. Jego obecna wartość wynosi 1,49 mld PLN i obowiązuje w latach 2023-2029. Myśliwce otrzymają nową wersję silnika, która poprawi osiągi maszyny w czasie prowadzenia działań w powietrzu. Wprowadzony zostanie również skuteczniejszy system walki elektronicznej, a modernizacja stworzy warunki do zwiększenia zdolności rażenia z nowym ładunkiem. Co więcej, ulepszony zostanie radar myśliwca, co pozwoli na zwiększenie jego wydajności oraz zwiększy zasięg wykrywania i śledzenia celów. Aktualizacji ulegnie awionika myśliwca, pozwalająca w przyszłości na szybkie ulepszenie oprogramowania czujników Gripena. Ulepszenia te poprawią interoperacyjność między Gripen C/D i Gripen E, na przykład poprzez modernizację systemów wsparcia i łączy danych.

Czytaj też

„Ta modernizacja zapewni szwedzkim siłom powietrznym znacznie większe możliwości bojowe. Kontrakt stanowi duży krok naprzód pod względem wydajności i funkcjonalności radaru, zarówno sprzętu, jak i oprogramowania, i zabezpieczy przyszłe możliwości operacyjne Gripena C/D" — mówi JonasHjelm, szef obszaru biznesowego Saab Aeronautics.

Reklama

Czytaj też

Fot. Saab
Fot. Saab
Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. Monkey

    To ciągle dobra i perspektywiczna maszyna. Gdyby nie fakt, że sami mamy już F-16, MiG-29, Su-22, a do tego dojdą F-35 i F/A-50, które zastąpią samoloty postsowieckie, to Gripen byłby dobrym wyborem. Na pewno lepszym niż F/A-50. Ale zdecydowano tak, jak zdecydowano. Źle, kupując maszyny z Korei.

    1. StrateG

      @Monkey Sprzęt z Korei (w tym FA-50) to świetna decyzja.

    2. Monkey

      @StrateG: F/A-50 nie jest świetną decyzją, a jedynie najlepszą z mozliwych na dzisiaj. Dla zastapienia Mig-29 i Su-22, ale tak naprawdę dopiero wersja Block 20 jest to w stanie zrobić dobrze. Niemniej jednak pierwsza eskadra, pierwsza transza to będzie wersja Block 10. Nie widzę tu niczego świetnego. Trzeba było porozmawiać ze Szwedami o Gripenie. K9 i K2 to dobre wybory.

  2. Ein

    Póki co to jedyna zachodnia maszyna z pełną kompatybilnością dla: - AIM-9 - AIM-120 - METEOR - IRIS-T - ASRAAM

    1. gregorx

      @Ein Nie przenosi ani najnowszych AIM-9X (Czesi i Węgrzy kupili nieprodukowaną już wersję M z zapasów USAF), ani najnowszych wariantów AIM-120C ( powyżej 5). Wiec chyba nie do końca ta "pełna kompatybilność"....

    2. Monkey

      @gregorx: Może i Czesi oraz Węgrzy zakupili AIM-9M, ale Gripen może przenosić wersję X. Co do AIM-120, nie wypowiem się, bo nie wiem. Pogrzebałem trochę w internecie i tylko tyle znalazłem. I nie piszę tu o Wikipedii, ale o anglojęzycznych stronach.

    3. gregorx

      @Monkey. Nie, nie może., Gripen C/D nie ma odpowiedniego interfejsu wymaganego przez niektóre nowsze wzory uzbrojenia czyli MIL-STD-1760.