Reklama

Siły zbrojne

Marines pokazują swoje siły na Bałtyku. Reportaż z pokładu USS Gunston Hall [FOTO]

Samochód JLTV w wersji M1281 Close Combat Weapons Carrier, zwraca uwagę odmienny kolor stanowiska dla strzelca.
Samochód JLTV w wersji M1281 Close Combat Weapons Carrier, zwraca uwagę odmienny kolor stanowiska dla strzelca.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl

W dniach od 7 do 13 września w Gdyni, a od 13 do 19 września w Gdańsku przebywał okręt desantowy-dok USS Gunston Hall (LSD 44). Okręt niestety nie był udostępniony do zwiedzania ze względu na bezpieczeństwo okrętu jak i ewentualnych gości. Dzięki uprzejmości Ambasady USA w Warszawie oraz dowódcy okrętu kmdr por. Elizabeth Nelson Defence24.pl miał okazję podpatrzyć trochę szczegółów dotyczących sprzętu piechoty morskiej stacjonującej na tym okręcie.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

USS Gunston Hall (LSD 44) wchodzi w skład Grupy Amfibijnej Kearsarge (Kearsarge Amphibious Ready Group - ARG). Razem z okrętem flagowym USS Kearsarge (LHD 3) i okrętem desantowym-dokiem USS USS Arlington (LPD 24) tworzą 6. Dywizjon Desantowy (Amphibious Squadron SIX). Pozostałe jednostki przydzielone do tej grupy amfibijnej to: 22. Morska Jednostka Ekspedycyjna (22nd Marine Expeditionary Unit), 2. Okrętowy Zespół Chirurgiczny (Fleet Surgical Team 2), 4. Okrętowy Zespół Chirurgiczny (Fleet Surgical Team 4), 22. Taktyczny Dywizjon Kontroli Obszaru Powietrznego (Tactical Air Control Squadron 22), 28. Morski Dywizjon Śmigłowców Bojowych (Helicopter Sea Combat Squadron 28), 2. Grupa Wsparcia na Plaży (Naval Beach Group 2), 2. Jednostka Kutrów Desantowych (Assault Craft Unit 2), 4. Jednostka Kutrów Desantowych (Assault Craft Unit 4) oraz 2. Jednostka Zarządzania Plażą (Beach Master Unit 2).

Czytaj też

Zaokrętowana 22. Morska Jednostka Ekspedycyjna (22nd Marine Expeditionary Unit) składa się z elementu dowodzenia, lądowego, lotniczego i logistycznego. Elementem lądowym jest 2. Batalion Piechoty Morskiej podlegający dowództwu 6. Pułku Piechoty Morskiej (Battalion Landing Team 2/6), a elementem logistycznym 26. Bojowy Batalion Logistyczny (Combat Logistics Battalion 26). Żołnierze tych obu batalionów stacjonują na wszystkich trzech okrętach 6. Dywizjonu Desantowego.

Reklama

Są oni wyposażeni w szereg pojazdów bojowych oraz samochodów ciężarowych i terenowych różnych typów. Oprócz nich dysponują szeregiem pojazdów inżynieryjnych i technicznych jak buldożery czy wozy zabezpieczenia technicznego. Marynarka Wojenna USA ma na USS Gunston Hall (LSD 44) również środki desantowe pozwalające na przewożenie z okrętu na plażę sprzętu niepływającego. Są nimi kuter desantowy LCU 1662 oraz kołowe amfibie pływające LARC-V. Te ostatnie są starszą i sprawdzoną konstrukcją na tyle, że użytkowane są i obecnie. Kuter LCU 1662 należy do typu LCU 1610. Ma 41,1 m długości, 9,1 m szerokości i 1,9 m zanurzenia co daje mu 265 ton wyporności standardowej i 392 ton wyporności z ładunkiem. Jego ładowność to 127 ton. Kombinacja ładunku może być różna, ale może on zabrać dwa ciężkie czołgi M1A1 (obecnie Piechota Morska USA wycofuje je ze swoich jednostek) lub 350 w pełni wyekwipowanych żołnierzy. Kuter napędzany jest przez dwa silniki wysokoprężne Detroit 12V-71 o łącznej mocy 634 kW pracujące na dwie śruby napędowe w dyszach Korta. Jednostka rozwija prędkość maksymalną 11 węzłów i ma 1200 mil morskich zasięgu przy prędkości ekonomicznej 8 węzłów. Załoga składa się z 13 osób, w tym dwóch oficerów.

Wszechstronne wyposażenie, zarówno bojowe jak i logistyczne, Grupy Amfibijnej Kearsarge i wchodzącej w jej skład 22. Morskiej Jednostki Ekspedycyjnej pozwala jej na samodzielne prowadzenie walki.

Część dziobowa ładowni podczas prac załadunkowych.
Część dziobowa ładowni podczas prac załadunkowych.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Część rufowa ładowni podczas prac ładunkowych.
Część rufowa ładowni podczas prac ładunkowych.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Pawęż z otwartymi wrotami ładunkowymi służącymi również do za i wyładunku poduszkowców, kutrów desantowych i pojazdów.
Pawęż z otwartymi wrotami ładunkowymi służącymi również do za i wyładunku poduszkowców, kutrów desantowych i pojazdów.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Kuter desantowy LCU 1662 zacumowany w Gdańsku. Z Gdańska wyszedł samodzielnie i dopiero na morzu wszedł do ładowni USS Gunston Hall.
Kuter desantowy LCU 1662 zacumowany w Gdańsku. Z Gdańska wyszedł samodzielnie i dopiero na morzu wszedł do ładowni USS Gunston Hall.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Otwarta cześć ładowni, przez którą można prowadzić pionowy załadunek i wyładunek za pomocą pokładowych żurawi ładunkowych.
Otwarta cześć ładowni, przez którą można prowadzić pionowy załadunek i wyładunek za pomocą pokładowych żurawi ładunkowych.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Uzbrojony transporter opancerzony LAV-25A2.
Uzbrojony transporter opancerzony LAV-25A2.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Transporter zabezpieczenia logistycznego LAV-LOG.
Transporter zabezpieczenia logistycznego LAV-LOG.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Wóz walki radioelektronicznej na transporterze LAV.
Wóz walki radioelektronicznej na transporterze LAV.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Pojazd LMADIS (Light Marine Air Defense Intagrated System) na quadzie Polaris MRZR D4.
Pojazd LMADIS (Light Marine Air Defense Intagrated System) na quadzie Polaris MRZR D4.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Samochód terenowy HMMWV M1114.
Samochód terenowy HMMWV M1114.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Kołowa amfibia pływająca LARC-V (Lighter, Amphibious Resupply, Cargo, 5 ton)
Kołowa amfibia pływająca LARC-V (Lighter, Amphibious Resupply, Cargo, 5 ton)
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Buldożer Caterpillar D9 do prac ziemnych np. na plaży.
Buldożer Caterpillar D9 do prac ziemnych np. na plaży.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Pokładowy wózek widłowy (należący do Marynarki Wojennej) służący do prac przeładunkowych.
Pokładowy wózek widłowy (należący do Marynarki Wojennej) służący do prac przeładunkowych.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Wóz zabezpieczenia technicznego MTVR Mk 36.
Wóz zabezpieczenia technicznego MTVR Mk 36.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Ciężarówka MTVR Mk 23 (Medium Tactical Vehicle Replacement) z zestawem dodatkowego opancerzenia kabiny (MTVR Armor Systems).
Ciężarówka MTVR Mk 23 (Medium Tactical Vehicle Replacement) z zestawem dodatkowego opancerzenia kabiny (MTVR Armor Systems).
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Okrętowy żuraw ładunkowy o udźwigu 60 ton.
Okrętowy żuraw ładunkowy o udźwigu 60 ton.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Sterówka USS Gunston Hall.
Sterówka USS Gunston Hall.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Różnego typu pojazdy w ładowni, m. in. po lewej stronie transportery LAV, a po prawej ciężarówki MTVR (Medium Tactical Vehicle Replacement) z dodatkowym opancerzeniem kabin.
Różnego typu pojazdy w ładowni, m. in. po lewej stronie transportery LAV, a po prawej ciężarówki MTVR (Medium Tactical Vehicle Replacement) z dodatkowym opancerzeniem kabin.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Rufowy pokład śmigłowcowy przystosowany również do przewożenia pojazdów przymocowanych do gniazd w pokładzie.
Rufowy pokład śmigłowcowy przystosowany również do przewożenia pojazdów przymocowanych do gniazd w pokładzie.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Samochód JLTV w wersji M1280 General Purpose.
Samochód JLTV w wersji M1280 General Purpose.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Samochód JLTV w wersji M1281 Close Combat Weapons Carrier, zwraca uwagę odmienny kolor stanowiska dla strzelca.
Samochód JLTV w wersji M1281 Close Combat Weapons Carrier, zwraca uwagę odmienny kolor stanowiska dla strzelca.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Samochód JLTV w wersji M1281 Close Combat Weapons Carrier ze stanowiskiem strzeleckim.
Samochód JLTV w wersji M1281 Close Combat Weapons Carrier ze stanowiskiem strzeleckim.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Samochód JLTV M1279 Utility ze skrzynią ładunkową bez plandeki.
Samochód JLTV M1279 Utility ze skrzynią ładunkową bez plandeki.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Samochody JLTV M1279 Utility ze skrzyniami ładunkowymi z plandekami.
Samochody JLTV M1279 Utility ze skrzyniami ładunkowymi z plandekami.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Rufowy punkt kierowania lotami nad pokładem śmigłowcowym.
Rufowy punkt kierowania lotami nad pokładem śmigłowcowym.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Dziobowa wyrzutnia Mk 49 dla rakiet przeciwlotniczych RIM-116A/B RAM.
Dziobowa wyrzutnia Mk 49 dla rakiet przeciwlotniczych RIM-116A/B RAM.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Rufowa sześciolufowa armata przeciwlotnicza kalibru 20 mm Mk 15 Phalanx.
Rufowa sześciolufowa armata przeciwlotnicza kalibru 20 mm Mk 15 Phalanx.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Okrętowe wyrzutnie celów pozornych Mk 36 SRBOC DLS.
Okrętowe wyrzutnie celów pozornych Mk 36 SRBOC DLS.
Autor. Jarosław Ciślak/defence24.pl
Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. Piotr Glownia

    Dobrze wygląda. Czy to pierwszy lotniskowiec/śmigłowcowiec, który zawitał do Polski? MW ostro broni doktryny strategicznej obrony morskich szlaków. Ponoć mamy interesy na Morzu Północnym i Bałtyku do ochrony. Uznaję kwestię morskich interesów, lecz nie uznaję doktryny strategicznej MW. Wzorem Amerykanów, preferuję doktrynę morskiego uderzenia na bazy wroga. O wiele bardziej skuteczna. Ot tylko taki mały problem. Potrzebne Polsce będą lotniskowce/desantowce i piechota morska. Korea Południowa, mały kraj jak Polska, lecz pozbawiony bogactwa Polski, może pozwolić sobie na taką aspirację. Czemu Polska nie miałaby? Polska winna mieć większe PKB od Korei Południowej. Poza doborem rządzących w wyborach, nic temu nie stoi na przeszkodzie. Nikomu ten okręt na zdjęciach nie imponuje?

  2. Valdi

    Przypomnijmy mk49 x21 rakiet to 30mln USD Mk15 phalanx block1 to 10mln USD