Reklama

Siły zbrojne

Lekkie pojazdy terenowe DAGOR dla US Army?

Fot. Polaris Defense
Fot. Polaris Defense

Firma Polaris Defense, należąca do koncernu Polaris Industries Inc., otrzymała od armii amerykańskiej pytanie ofertowe dotyczące programu lekkiego pojazdu terenowego (ULCV). W zapytaniu znalazła się prośba o przekazanie zespołowi decyzyjnemu szczegółowych informacji dotyczących pojazdu DAGOR.

Pojazdy DAGOR, wykorzystywane od niedawna przez amerykańskie siły specjalne, zdaniem Richa Haddada, dyrektora Polaris Defense, „niemal idealnie wpisują się w wymagania stawiane przez US Army pojazdowi ULCV. Gdybyśmy mieli zaprojektować pojazd specjalnie pod wymagania stawiane przed takim wozem, naszą odpowiedzią byłby DAGOR z nieco zubożonym wyposażeniem. Takie też stanowisko przekażemy armii”. 

Lekkie pojazdy terenowe DAGOR trafiły do oddziałów sił specjalnych Stanów Zjednoczonych w listopadzie minionego roku. Oceny ich przydatności i możliwości, spływające do producenta, są pozytywne. Dyrektor Polaris Defense powiedział - „Nasi nabywcy przekazali mi, że wozy DAGOR radzą sobie świetnie w miejscach uprzednio zupełnie niedostępnych dla pojazdów”.

Produkt firmy Polaris Defense powstał w celu zwiększenia możliwości działania zespołów lekkiej piechoty i sił specjalnych. Można go transportować drogą powietrzną na pokładzie taktycznych maszyn transportowych (samochód mieści się w ładowni CH-47 Chinook), można także transportować go podwieszonego pod wiropłatem UH-60 Black Hawk, posiada również odpowiednie atesty, pozwalające na desantowanie go ze spadochronem.

Reklama
Reklama

Komentarze (7)

  1. Bea

    Czy ktoś na forum wie ile takie coś kosztuje? Choćby orientacyjnie.

    1. Tyberios

      Cena jaka pojawiła się w prasie Amerykańskiej to 149.000$ za sztukę... trochę zaporowo.

  2. Fideis Monolitykos

    Kupowałbym.

  3. czu

    Polaris ma u nas fabrykę quadòw.

  4. Gregor

    POLARIS ma swoją fabrykę w Opolu.

  5. Łukasz

    Czemu wszędzie tylko wiropłaty i wiropłaty? Kalka z języka rosyjskiego. Wiertalioty i wentokryle, a przecież to śmigłowce. Zwłaszcza, że to jest konkretny rodzaj wiropłatu, jakim jest śmigłowiec przecież (lub helikopter).

    1. heliop

      Rodzaje wiropłatów: śmigłowiec, wiatrakowiec, wiroszybowiec

  6. dd

    Mam nadzieję, że nasz "genialny" MON nie zapomina o tym, ze w Polsce występuje taka pora roku jak zima.

  7. Ciekawski

    Pytanie do ekspertów - czy ten pojazd startuje w programie Mustang, Żmija lub Pegaz???

    1. Tyberios

      Na ten moment wiadomo że udział chce brać Polonia Cup Sp. z o.o. który jest przedstawicielem niejako Polarisa. Najprawdopodobniej wystawią MRZR4. DAGOR jest za ciężki, MON zażyczył sobie by pojazd nie przekraczał w wersji bazowej wagi 1700 kilogramów a DAGOR waży 2041 kilogramów, więc jak widać raczej nie w Żmii. Na Mustanga ma za małą ładowność, 1474 kilogramów a MON chce 2000 kilogramów. Co do programu Pegaz to nie mam danych... może ktoś inny posiada.

    2. rudi

      zaspokoję twoją ciekawość - podobno spełnia wymagania programu Zaskroniec (albo Padalec, nie pamiętam dokładnie nazwy)