Siły zbrojne
Legwany dotarły do Morąga
Cztery Lekkie Pojazdy Rozpoznawcze (LPR) Legwan, czyli spolonizowane KIA KLTV, zasiliły 20. Bartoszycką Brygadę Zmechanizowaną im. Hetmana Polnego Litewskiego Wincentego Gosiewskiego.
Jednostka poinformowała o nowym sprzęcie za pośrednictwem swoich mediów społecznościowych.
To znaczący krok dla 20. Brygady Zmechanizowanej i całego Wojska Polskiego. Wprowadzenie nowoczesnych pojazdów dla plutonów rozpoznawczych z pewnością zwiększy zdolności operacyjne jednostki. Tego typu sprzęt pozwala na skuteczniejsze prowadzenie działań wywiadowczych oraz zwiększa bezpieczeństwo żołnierzy. 20 Brygada Zmechanizowana jest regularnie modernizowana i otrzymuje nowoczesny sprzęt.
20 Brygada Zmechanizowana/Facebook
W tym roku do Polski trafiło 17 egzemplarzy KIA KLTV produkowanych w Republice Korei. W pierwszej, kwietniowej były to 3 egz., z kolei w sierpniu dotarło 14 wozów. Za realizację podpisanej w 2023 roku umowy dopowiada spółka Rosomak w Siemianowicach Śląskich, która też przeprowadza proces polonizacji koreańskiej konstrukcji. Legwany przed dostawą do 20BZ przeszły również badania odbiorcze w Centrum Badawczo-Testowym Wisła Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS).
Przypomnijmy, że pojazdy rodziny Legwan w odmianie rozpoznawczej są dostarczane do Wojska Polskiego na mocy umowy z 2023 roku, która opiewa na kwotę 1,2 mld złotych. Kontrakt dotyczy dostawy blisko 400 egzemplarzy KLTV, które po odbiorze w Rosomak S.A. i dostosowaniu ich do wymogów zamawiającego, zostają przekazywane do wojska pod nazwą LPR Legwan. Dostarczane do Polski pojazdy są w wersji lekkiego wozu rozpoznania, pozwalając na zastąpienie części samochodów rodziny Honker (m.in. Skorpion-3). Wozy w tej odmianie został zaprezentowany na targach MSPO 2024 po raz pierwszy w pełnym wyposażeniu m.in. uzbrojony w wielkokalibrowy karabin maszynowy WKM-B kal. 12,7 mm, który zamontowano w opancerzonym stanowisku strzeleckim typu otwartego. Dostawy wszystkich zamówionych pojazdów mają zostać zrealizowane w latach 2024-2030.
Legwan zapewnia załodze ochronę balistyczną zgodną na poziomie I wedle normy STANAG 4569 (jest możliwość zwiększenia stopnia ochrony). W dachu znajduje się właz wraz z obrotnicą, na której będzie można zainstalować różnego typu uzbrojenie, jak uniwersalne karabiny maszynowe kal. 7,62 mm, wielkokalibrowe karabiny maszynowe kal. 12,7 mm lub granatniki automatyczne kalibru 40 mm. Z zakupem KLTV związany jest również transfer technologii, który pozwoli stopniowo przenosić produkcję poszczególnych podzespołów do Polski. Jego wielkość będzie jednak zależeć od rozmiaru zamówień, które mogą docelowo sięgnąć kilku tysięcy wozów.
Czytaj też
Legwan napędzany jest 3-litrowym tłokowym silnikiem wysokoprężnym Hyundai D6EB V6 o mocy około 225 KM. Połączony jest on z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. Wóz posiada niezależne zawieszenie oraz napęd na wszystkie koła, zaś opony są wyposażone w system Run Flat pozwalającym na dalszą jazdę mimo ich przebicia np. przez pociski z broni automatycznej. Maksymalna prędkość pojazdu może wynosić 130 km/h, a zasięg to 640 km.
Współpraca: Mateusz Multarzyński, Adam Świerkowski
Michal123
Każdy chciałby polskie. Nie ma dwóch zdań. Ale nie mówcie o Turach z AMZ. Bo o którym? 1? 2?, 4? 6? A moze wersja 32 będzie już jeździć i ktoś ja kupi? Jeżeli wojsko przez 20 lat nie kupiło (poza dzikiem, którego historię każdy zna) to przestańmy marzyć i gdybać. A że w Polsce nie jesteśmy w stanie stworzyć sami takiego pojazdu, to inna kwestia....
Pucin:)
@Michal123 - jak widać specjalnie pominąłeś opancerzony sam. 4*4 z AMZ Kutno > TUR-V!! :)
Muren
Czy nie było możliwości, aby zamiast Legwanów zakupić jakieś pojazdy tego typu ale krajowej produkcji? Czy np Oncilla by się nie sprawdziła?
mick8791
Gdyby takie pojazdy w Polsce produkowano to pewnie tak. Ale takich nie produkujemy. Oncilla to pojazd większy i cięższy. Poza tym ukraiński nie polski - u nas jest wytwarzany na licencji. Produkcja KLTV też będzie w coraz większym stopniu przenoszona do Polski.
Chyżwar
@mick8791 Na dodatek jeszcze KLTV to nie jest pojazd wyklepany w garażu.
Był czas_3 dekady
Swego czasu AMZ KUTNO proponowało podobne pojazdy TUR. Można było określić parametry pojazdów producentowi, a tenże mógłby spróbować wymogi spełnić ale...
WSK74PL
Cztery pojazdy, odpowiedniki 30 letnich Humvee, na dodatek z silnikiem o niewielkiej pojemności i nieśmiertelną obrotnicą. Mamy kilka w łasnych konstrukcji zdalnie sterowanego karabinu maszynowego, a cały czas narażamy życie żołnierzy. To nie do końca jest dobra wiadomość....
pomz
4 sztuki? Taki cyrk z powodu dostawy 4 terenówek? Ruskie mają niezły ubaw śledząc te nasze medialne zbrojenia...
Juzz
O jak dobrze że silnik jest tłokowy a nie np. turbinowy dobra informacja! Kolejna dobra informacja że koła będą sie kręcić mimo przestrzelin z broni automatycznej np. broni automatycznej bushmaster kalibru 30 mm.
Weneda 1977
Tak proste podjazdy importować zamiast klepać masówkę u nas.
mick8791
A po czym wnosisz, że to proste pojazdy? Po kolorze? Poza tym produkcja będzie stopniowo przenoszona do Polski!
Chyżwar
@mick8791 Dokładnie. Poza tym to rodzina pojazdów o różnych parametrach. I jeszcze jest jedna sprawa. Skoro WOT uparł się na artylerię 105 mm niech robi to sensownie. Na KLTV pod warunkiem zastosowania hydraulicznych podpór da się posadzić tą samą haubicę, którą Jankesi posadzili na HMMV i testują na Ukrainie. Ot taki miniaturowy Caesar. Czyli małą rzecz, która jednak cieszy.
Weneda 1977
mick 8791 - to mie jest samolot czy czołg chociaż takie pojazdy zróbmy u nas bo jest to wykonalne gdyaby był przetarg i pewnie polska firma cos podobnego by zaproponowala.Ze pplonizacja to cieszy.
Pucin:)
KLTV - 4*4 > Off-Road-owe cacuszko na bulwar!!! :)
patriota39
Niby dobrze, ale.... Pojazd na który polskie siły zbrojne czekały od lat, pierwsze egzemplarze powinny trafić na wyposażenie jednostek wojskowych już z 15 lat temu. Kończy się czas używania legendarnych z różnych przyczyn Honkerów, wysłużonych HMMWV, cywilnych SUV-ów i terenówek. Widać teraz jakim bezsensem było kupowanie w takich ilościach Fordów Rangerów, mało przemyślane, pośpieszne. Świetnie, że montaż Legwanów realizowany jest w Polsce, przez polskie zakłady, z szansą na całkowitą polonizacje. Jednak jak spojrzymy na inne armie, to zaczynają tam dominować pojazdy dwa razy cięższe, lepiej opancerzone, bardziej odporne na wybuchy min. Achleitner MMV Survivor, BAE RG-32, BOV Milos, Iveco LMV, Mowag Eagle, Otokar Cobra, Sisu GTP, Thales Bushmaster. 6-7 ton Legwana i ochrona na poziomie STANAG 1 to absolutne minimum, które będzie mocno ograniczać użycie tego pojazdu. To tyle, co niemiecki LAPV ENOK.
Essex
Tak, pojazd z otwarta obrotnicą przystaje do naszego pola walki jak jakas pomyłka......
mick8791
Jak do naszego nie przystaje to do jakiego dla odmiany tak? Poza tym obrotnica nie jest otwarta tylko osłonięta ze wszystkich stron oprócz stropu (to akurat normalne). No i nie jest to pojazd, który ma być stosowany w pierwszej linii tylko zwiadowczy więc obrotnica służy mu tylko awaryjnie do samoobrony.
Był czas_3 dekady
To prawda. Na dzień dzisiejszy to minimum ZSMU 7,62 choćby w najprostszej wersji tyle, że ze stabilizacją byłby mile widziany i skuteczny.
RGB
@Essex trzeba znać swoja miarę. M2 Browning (12,7 mm) kosztuje 10 –15 tyś $, ZSMU Kongsberg CROWS z tym samym M2 (12,7 mm) kosztuje 300 000–500 000 $. Dużo byśmy kupili tych Legwanów gdybyśmy do każdego z nich musieli dopłacić 2 mln zł na ZSMU.
ALBERTk
Sam pojazd wydaje się być solidnej konstrukcji ale ta obrotnica to jakiż żart. Boli tym bardziej, że na rynku jest tak duży wybór zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia.
mick8791
Które też odpowiednio dużo kosztują, a wybitnym bezsensem jest w nie wyposażać samochody, które nie mają służyć do walki tylko do zwiadu! Im uzbrojenie jest potrzebne tylko w sytuacji kryzysowej do samoobrony, a Ty chcesz z tego robić gwiazdę śmierci...
radziomb
Super. Dobra wiadomość. Honker jest tak stary że nawet wstyd przekazywać go Ukrainie...