Nowe MRMR mają zastąpić 13 samolotów BN-2 „Islander”(brytyjskiej firmy Britten-Norman) znajdujących się obecnie na wyposażeniu Indian Navy. Plan ich nabycia pojawił się po atakach terrorystycznych w Bombaju w listopadzie 2008 r.
Więcej: Indie jako pierwsze otrzymają samoloty zdolne do przenoszenia rakiet BrahMos
Postępowanie w sprawę MRMR rozpoczęło się faktycznie w styczniu 2011 r., kiedy siły morskie Indii rozesłały zapytanie o informację do potencjalnych wykonawców o możliwość dostawy samolotu zdolnego do wypełniania zadań patrolowych nad morzem, do zwalczania okrętów przeciwnika, do prowadzenia rozpoznania radioelektronicznego i operacji poszukiwawczo – ratowniczych SAR.
Maszyna ma być dwusilnikowa i wykonywać zadania w złożonych warunkach meteorologicznych z pełnym uzbrojeniem (minimum 2 rakiety przeciwokrętowe) przez co najmniej 4 godziny. Przy czym zasięg ma być nie mniejszy niż 400 Mm.
Więcej: BAE Systems negocjuje z Indiami trzecią umowę na samoloty Hawk
Program nabycia nowych patrolowców został ostatecznie zatwierdzony w lutym 2012 r. Za potencjalnych dostawców uznaje się koncern Airbus Military z samolotem C-295, AleniaAermacchiz ATR-72MP, Boeing z projektem samolotu opraowanego na bazie P-8 Poseidon, Bombardier i Eltaz Q400, Embraerz EMB-145, Lockheed MartinSC-130J,Dassault z Falcon-900MPA oraz SAAB z SAAB-2000 MPA
(MD)