Reklama

Siły zbrojne

Holandia odbiera nową artylerię rakietową

Autor. Elbit Systems

W mediach społecznościowych pojawiły się zdjęcia pierwszych holenderskich systemów rakietowych PULS osadzonych na podwoziu samochodów ciężarowych Tatra Force 6x6. Łącznie pozyskane zostaną cztery takie wyrzutnie oraz 16 sztuk osadzonych na podwoziu Scanii Gryphus.

Holandia w marcu zeszłego roku podpisała umowę na pozyskanie 20 artyleryjskich systemów rakietowych PULS (Precise & Universal Launching System) o wartości 305 mln USD. W ramach kontraktu poza samymi wyrzutniami osadzonymi częściowo na samochodach ciężarowych Scania Gryphus oraz Tatra Force zakupiony został pakiet szkoleniowy i logistyczny wraz z amunicją różnych typów. Jak widać, czeski nośnik, mimo obłożenia zakładu zamówieniami dla wielu klientów, dostarczony został wcześniej wraz z samą wyrzutnią w liczbie przynajmniej dwóch egzemplarzy (łącznie przekazane będą cztery sztuki przeznaczone do zadań szkoleniowych). Zakończenie przekazywania wszystkich 20 sztuk PULS-ów ma zakończyć się do 2027 roku. W październiku zeszłego roku serwis ArmyRecognition informował, że 5 z 20 wyrzutni miałyby pozyskać Niemcy w ramach zastąpienia przekazanych Ukrainie systemów MARS II, ale do dzisiaj brak na ten temat potwierdzeń.

Reklama
Reklama

PULS to wieloprowadnicowa wyrzutnia rakiet opracowana przez izraelską spółkę Elbit Systems. Stanowi zmodernizowany wariant systemu Lynx, który został zakupiony przez kraje takie, jak Azerbejdżan i Kazachstan. Może być zintegrowana z różnego typu samochodami ciężarowymi (np. Tatra, MAN lub Scania) lub platformami gąsienicowymi. System ten może używać szerokiej gamy pocisków rakietowych kalibrów 122, 160, 306 i 370 mm, rażąc cele na dystansie 150 km (EXTRA kal. 306 mm) lub nawet 300 km (Predator Hawk kal. 370 mm). Oprócz tego można z niego wystrzeliwać amunicję krążącą SkyStriker o zasięgu rażenia 100 km. Dzięki otwartej architekturze PULS jest podatny na modernizacje, a także integrację z istniejącymi typami efektorów.

Czytaj też

PULS
Wyrzutnie PULS dla Niderlandów będą posadowione na podwoziu Scania.
Autor. Elbit Systems
Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. Zygazyg

    Artykuł nie tłumaczy dlaczego dwa nośniki przy tak małym zamówieniu?

  2. Seb66

    Będąc z zawodu logistykiem preferowałbym instalowanie każdego sprzętu wojskowego na standaryzowanej platformie którą mógłby przenosić każdy DOWOLNY nosnik dostosowany do przenoszenia tej wlasnie platformy, a nie specjalnie przebudowywany czy dostosowywany. Logistyka zna już WIELE systemów sprawdzających się np. przy wymiennych zabudowach pojazdów utrzymania ruchu. Ekonomiczne i skuteczne.