Reklama

Siły zbrojne

Hiszpańskie samoloty Harrier w linii po 2020 roku

Hiszpańskie Harriery pozostaną w linii nie krócej niż do 2024 roku. Fot.Mass Communication Specialist Leonardo Carillo/US Navy.
Hiszpańskie Harriery pozostaną w linii nie krócej niż do 2024 roku. Fot.Mass Communication Specialist Leonardo Carillo/US Navy.

Władze Hiszpanii zdecydowały o przedłużeniu eksploatacji samolotów pionowego startu i lądowania AV-8B Harrier, co pozwoli na utrzymanie ich w służbie co najmniej do 2024 roku.

Jak donosi serwis 20minutos.es, rząd Hiszpanii zatwierdził program wydłużenia wsparcia eksploatacji samolotów AV-8B Harrier Plus. Koszt utrzymania maszyn tego typu w służbie hiszpańskiego lotnictwa wojskowego w okresie od 2015 do 2024 roku ma wynieść nie więcej niż 70,3 mln euro. Według doniesień agencyjnych, samoloty AV-8B mogą pozostać w linii nawet po 2025 roku.

Decyzja o wydłużeniu eksploatacji Harrierów jest związana z trudną sytuacją finansową Hiszpanii oraz problemami z wprowadzeniem na uzbrojenie samolotów nowej generacji typu F-35B. Hiszpanie zamierzają docelowo zastąpić maszyny typu AV-8B myśliwcami nowej generacji F-35B. Jednakże, zła sytuacja hiszpańskich finansów publicznych spowoduje znaczne opóźnienie wprowadzenia do służby następców Harrierów. W chwili obecnej nie jest przesądzone, czy maszyny typu F-35B w ogóle trafią na uzbrojenie lotnictwa wojskowego Hiszpanii.

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. Elf

    Słusznie czynią... za 5-7 lat F-35 powinien być już dojrzałym i sprawdzonym samolotem oraz będą znane jego ostateczne koszty produkcji i eksploatacji i wtedy będzie można zamawiać z dostawą w 23 roku i zdolnością bojową od 24...

    1. rabarbarus

      Zwłaszcza, że Hiszpania nie jest bezpośrednio zagrożona przez żadnego z sąsiadów o wyraźnie wyższym potencjale militarnym.

  2. Mirosław Znamirowski

    Problemy finansowe Hiszpanów swoją drogą, ale nawet przy pewnej "mizerii" budżetowej rządu w Madrycie zakup F-35B nie byłby takim problemem gdyby na przestrzeni ostatnich lat koszt jednostkowy Lightninga II nie urósł do niebotycznego poziomu.