Siły zbrojne
Hindusi wybierają lekkie samoloty transportowe

11 lutego br. Ministerstwo Obrony Indii ogłosiło „krótką listę” firm, które będą rozpatrywane jako dostawcy lekkich samolotów transportowych dla wojsk lotniczych tego azjatyckiego mocarstwa.
W ramach rywalizacji, która zakłada zakup 56 samolotów tej klasy, Hindusi widzą dostawcę w grupie czterech producentów europejskich - włoskiej Alenia Aermacchi (C-27J Spartan), europejskiego EADS (CASA C-295M), ukraińskiego Antonowa oraz rosyjskiego Illiuszyna. W przypadku, potencjalnych oferentów ze wschodu, trudno wskazać docelową konstrukcję. Ma to związek z licznymi projektami koncepcyjnymi, gdyż obecnie nie produkują samolotu tej klasy.
Szanse producentów wschodnich wynikają z faktu, że Hindusi planują rozpoczęcie eksploatacji około 2020 roku. Oznacza to, że istnieje (teoretyczna) szansa, iż całkowicie nowa konstrukcja zostałaby opracowania i wdrożona do produkcji. Jednocześnie wybór któregoś z producentów wschodnich oznaczałby także fakt pełnego przeniesienia produkcji do Indii, a nie jedynie licencyjnej produkcji części z zamówionej ilości samolotów.
(ŁP)
CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!