Siły zbrojne
Francja: kolejne Griffony i pierwsze Jaguary dla wojska

Jak poinformowała francuska armia, kontynuowane są dostawy kołowych transporterów opancerzonych VBMR Griffon i kołowych bojowych wozów rozpoznawczych EBRC Jaguar w ramach programu Scorpion. Kolejne pododdziały francuskiej piechoty zmotoryzowanej otrzymują nowe wozy bojowe.
W tym roku do służby liniowej trafić ma odpowiednio 119 Griffonów i 21 Jaguarów. W ostatnich dniach pierwszą partię tych wozów odebrały pododdziały 13. Półbrygady Legii Cudzoziemskiej. W ub.r. z kolei dostarczono 128 egzemplarzy Griffonów (w tym aż 35 wozy dowodzenia Griffon EPC), z czego francuskie wojska lądowe przeprowadziły wtedy odbiór 90 egzemplarzy, a 28 miało je przejść na początku tego roku. Wraz z 92 egzemplarzami dostarczonymi w 2019 roku daje to łącznie 230 egzemplarzy, które zostały finalnie dostarczone w ostatnich dwóch latach. Jak dotąd dostarczono też cztery pierwsze egzemplarze Jaguarów, które przeszły szereg kompleksowych prób armijnych.
Les renforts arrivent à la Phalange Magnifique ! La 13e demi-brigade de Légion étrangère #13DBLE reçoit ses premiers exemplaires du véhicule blindé multi-rôles #Griffon. La modernité s'allie à la tradition pour une efficacité opérationnelle accrue ✅ !#NotreDéfense #MatosTerre pic.twitter.com/08BplSENyT
— Armée de Terre (@armeedeterre) March 16, 2021
Według tych założeń do 2030 roku francuskie wojska lądowe mają pozyskać do 1872 egzemplarzy Griffonów i do 300 Jaguarów, z których połowa ma zostać dostarczona do 2025 roku. Pozwoli to na przezbrojenie w nowy sprzęt 5 pułków piechoty zmotoryzowanej do końca 2020 roku i kolejnych 4 do końca 2021 roku wraz ze wszystkimi ośrodkami szkolenia i szkołami wojskowymi. Jednym z głównych celów francuskiej armii jest osiągnięcie przez pododdziały uzbrojone w te pojazdy poziomu gotowości bojowej umożliwiającej włączenie ich w misje zagraniczne w perspektywie do końca 2021 roku.

VBMR Griffon to nowy, wielozadaniowy, kołowy transporter opancerzony mogący przewozić na swoim pokładzie ośmioosobową drużynę piechoty wyposażoną we francuski system żołnierza przyszłości FELIN. Załoga pojazdu składa się z dowódcy i kierowcy. Uzbrojeniem transportera jest zdalnie sterowany moduł uzbrojenia montowany po prawej stronie kabiny pojazdu, wyposażony w lekki karabin maszynowy kal. 7,62 mm, wielokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm, a także wyrzutnie granatów dymnych typu Galix. Masa bojowa pojazdu wynosi 24,5 tony, a prędkość maksymalna 90 km/h.
Czytaj też: Francja: "polowe" testy Jaguara
EBRC Jaguar to nowy francuski kołowy bojowy wóz rozpoznawczy z załogą składającą się z trzech osób (dowódcy, działonowego i kierowcy). Uzbrojeniem jest umiejscowiona w załogowej wieży armata automatyczna CTA CT40 kal. 40 mm (strzelającą amunicją teleskopową) sprzężona z czołgowym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm oraz wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych MMP (z boku wieży). Opancerzenie bazowe zapewnia odporność na poziomie 4 według STANAG 4569, czyli zapewnia pełną ochronę przed bronią małokalibrową. Napęd o mocy 500 KM przy masie 25 ton zapewnia prędkość maksymalną 90 km/h i zasięg operacyjny ponad 800 km.
Czytaj też: Francja ma już 230 transporterów Griffon
Griffony w założeniu mają zastąpić "flotę" obecnie używanych blisko 2650 egzemplarzy kołowych transporterów opancerzonych VAB w kilku różnych wersjach, a Jaguary odpowiednio 248 egzemplarzy kołowych bojowych wozów rozpoznawczych AMX-10RC i 59 egzemplarzy kołowych bojowych wozów rozpoznawczych ERC 90 Sagaine. Równolegle do rozpoczęcia dostaw dla francuskiej armii w lipcu 2019 roku, belgijski resort obrony zawarł kontrakt ten na dostawy odpowiednio 382 Griffony i 60 Jaguarów, które mają zostać w latach 2025-2030 dla belgijskiej armii, która stanie się drugim użytkownikiem tych wozów oraz pierwszym ich odbiorcą eksportowym.
CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!