Reklama

Siły zbrojne

Mustang: Fordy zamiast Nissanów

Ford Ranger XLT, fot. Ford Polska
Ford Ranger XLT, fot. Ford Polska

Jak podał na swoim koncie społecznościowym minister Mariusz Błaszczak, a później potwierdziło w komunikacie Ministerstwo Obrony Narodowej, Fordy Ranger, a nie Nissany Navara zastąpią Honkery w Wojsku Polskim. Stosowny aneks został zawarty z wykonawcą, na co pozwalają m.in. przepisy wprowadzone w ramach Tarczy antykryzysowej.

Głównym powodem zmiany typu pojazdów, jakie będą dostarczone Wojsku Polskiemu są problemy producenta – japońskiego koncernu Nissan, który w tym roku raz pierwszy od 11 lat odnotował straty. W kwietniu 2020 roku globalna produkcja samochodów tej marki spadła o 62 proc. (do 150 tys. egz.) a dochody ze sprzedaży o 42 proc. Choć głównym „sprawcą” tych problemów był wybuch pandemii COVID-19, to Nissan borykał się z problemami już wcześniej, zwłaszcza po skandalu związanym z byłym szefem koncernu Carlosem Ghosnem, który w 2018 r. został aresztowany w związku z zarzutami o defraudację. 28 maja, koncern poinformował, że w ubiegłym roku podatkowym odnotował 6,2 mld dolarów strat, w zawiązku z czym ograniczy globalną produkcję o 20 proc. z 7,2 mln do 5,4 mln wytwarzanych rocznie samochodów w latach 2022-2023 i zamknie fabryki w Hiszpanii oraz Indonezji. To właśnie fabryka zlokalizowana w Barcelonie produkowała Nissany Navara na europejski rynek, które miały również trafić do naszego wojska.

Po upublicznieniu tych informacji przez producenta redakcja Defence24pl zwróciła się do firmy Glomex MS Polska Sp. z o.o. z pytaniami m.in. o wpływ zamknięcia fabryki Nissan na dostawy pojazdów dla Wojska Polskiego, jednak do dnia dzisiejszego nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Przypomnijmy, że zawarta 31 marca br. przez 2. Regionalną Bazę Logistyczną z konsorcjum firm Glomex MS Polska Sp. z o. o. (lider) i Glomex MS s.r.o. umowa dotyczyła dostawy w latach 2020-2022 samochodów ciężarowo-osobowych ogólnego przeznaczenia w liczbie 435 szt. w ramach gwarantowanego zamówienia oraz 150 szt. w ramach opcji. Wartość umowy wynosiła 121 mln PLN brutto.

Zgodnie z zawartym 1 lipca br. aneksem wykonawca dostarczy zamiast samochodów Nissan Navara, samochody Ford Ranger XTL i to zgodnie z wcześniej przyjętym harmonogramem, co było jednym z priorytetów MON. Jednocześnie w wyniku prowadzonych negocjacji udało się obniżyć wartość umowy o ponad 2,5 mln PLN, co pozwoliło na zwiększenie zamówienia o 13 pojazdów w ramach opcji (ze 150 szt. do 163 szt.).

image
Na swojego następcę "czekają" nie tylko Honkery, ale m.in. Mercedesy G Klasa zakupione na początku lat 90. XX w. Fot. Maciej Szopa

Według informacji przekazanych przez resort obrony zamówione Fordy Ranger XLT będą posiadać „niemal identyczną specyfikację techniczną jak Nissan Navara. Jest (przyp. red. Ford Ranger) nieco dłuższy oraz posiada znacznie większą pojemność bagażnika (zapewne chodzi o wymiary skrzyni ładunkowej).

Przypomnijmy, że Fordy Ranger były już kilkukrotnie oferowane w ramach programu Mustang, jak i późniejszych okrojonych postępowań zwanych „małym Mustangiem”. Najgłośniej było o nich w 2017 roku za sprawą oferty złożonej przez konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) z Radomia i Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych (WZM) z Poznania w postępowaniu ogłoszonym w lipcu 2015 r., które obejmowało wówczas dostawę aż 882 samochodów (841 w wersji nieopancerzonej i 41 opancerzonych) do 2022 roku. Wtedy oferta PGZ i WZM opiewała na sumę ponad 2 mld PLN, co wynikało m.in. z bardzo wysokich cen jednostkowych obu oferowanych odmian Forda Rangera. 

Co ciekawe Fordy Ranger w wersji Double Cab zostały zakupione w lutym br. przez 2. Regionalną Bazę Logistyczną w ramach postępowania dotyczącego dostawy 44 samochodów specjalnych przeznaczonych do przewozu urządzeń elektroświetlnych Moskit i Salkit. Umowa warta 7,5 mln PLN bez VAT została zawarta z firmą Demarko Sp z o.o. Sp. k. z Świętochłowic.

Produkowane w Tajlandii, Argentynie oraz w Afryce Południowej Fordy Ranger znajdują się na wyposażeniu sił zbrojnych wielu państw, w tym Irlandii i Francji. Co ciekawe Francuzi wybrali na następcę swoich Peugotów P4 pojazdy Arquus VT4/Trapper będące zmilitaryzowaną i dostosowaną do francuskich wymagań (przez Panharda) wersją Forda Everest, który bazuje na Rangerze. Arquus posiada również w swojej ofercie także zmodyfikowany model Ranger pod nazwą Trigger, który zastąpił model ACMAT ALTV bazujący na poprzedniej generacji Nissana Navary. 

Reklama
Reklama

Komentarze (87)

  1. Pograbek

    Wiecie co mnie martwi? Logistyka w tych zakupach. Kupiliśmy propady na podwoziu IVECO , teraz terenówki Forda i mamy jedną wadę wszystkie te wozy chodzą na AdBlue. Więc wojsko oprócz ropy musi dokupić drugi środek. Trlez nie tani bo właśnie podniesiono na niego VAT. A bez niego auto nie pojedzie. Dziś przy prowadzeniu działań wojennych równie ważna jest logistyka. Jak sądzicie co się wydarzy w przypadku jakiegoś konfliktu...? Kamaz czy Gaz ma w czterech literach ekologię a my strzelamy sobie w stopę.

    1. Logistyk z Jastrzębia

      Kolego nikt go jeszcze nie zamówił CHYBA nie wiedzą

    2. carl fath

      Ad Blue można łatwo wyłączyć, widać że nie wiesz o czym piszesz...

  2. Mietek

    Ludzie dajcie na wstrzymanie. Cena wojskowa to zawsze pojazd, czesci zamienne, przeglady, serwis itp oplacone z gory na iles tam lat do przodu. Gwarancja ze wwxglefu na uzytkownika moze byc anulowana

  3. gnago

    Pokazowy sposób jak uwalić własne krajowe i państwowo finasowany projekt funter się kłania dedykowany do służby w armii

    1. Ford150 to bryka za 240 a tu nagle 730tys za sztukę Ustawił INSPEKTORAT UZBROJENIA?

    2. SOWA

      To nawet nie jest Ford 150. To zwykły Renger, mniejszy brat F150. Za taką kasę jaką płaci MON można kupić wielkiego RAMa. Przetarg powinien być anulowany bo w obecnej formie wygląda na niezłą ustawkę. Wysoka cena, wygrany przetarg i po nim zmieniony przedmiot przetargu, aż pachnie to prokuratorem. Ale nie w tym nadwiślańskim kraju.

    3. Mietek

      No wlasnie, mogli kupic Ram'y 1500

  4. Leopardzik

    BRAWO BŁASZCZAK 730tys pln za sztukę Negocjator FACHURA Drożej niz HAWKEYE

    1. Ustawiator

      Ford 150? Za,tyle kasy Ustawka

    2. Mietek

      Ford Ranger

  5. ed

    I świetnie, ci sami co marudzą krytykowali Nissana i słusznie za pękające przeżarte rdzą ramy, teraz lepsze też źle. Trzeba dużo złej woli.

    1. SOWA

      Osobiście wolałbym Rengera. Jednak tu chodzi o prawo. Mam znajomych którzy od lat siedzą w przetargach. Każdy z nich stwierdził, że w tym wypadku przetarg powinien być anulowany.

  6. Danisz

    przez 6 lat IU MON dzielnie prowadził dialogi techniczne, przeprowadzał kolejne przetargi, rozmawiał z kilkunastoma konsorcjami - cel wszak szczytny: zakup 1600 pojazdów 4x4 które miały do 2022 r. zastąpić ponad połowę rdzewiejących Honkerów. No i w końcu udało się! co prawda tysiąc się zgubił i zostało 600, ale jednak okazało się, że cała ta praca nie poszła na marne - warto było. A już 3 miesiące później okazuje się, że wszystko to był pic na wodę, mydlenie oczu ciemnemu ludowi, że jednostkową decyzją Błaszczak może cały ten przetarg wywrócić do góry nogami - rzekomo najlepszy samochód można ot tak zamienić na inny, mocny silnik który był ponoć wielkim atutem poprzednika może być słabszy, wspaniała wynegocjowana cena jak się okazuje również może być niższa, a Europa jako miejsce produkcji również nie ma żadnego znaczenia. jeśli jednym twittem minister może wyrzucić do kosza 6 lat pracy dziesiątek urzędników to po co MON w ogóle trzyma tę zgraję? chyba tylko po to, by wmawiać ciemniakom, że coś robią, że już zaraz będą kupować i modernizować, podczas gdy w rzeczywistości liczą się tylko parady, a zwykłemu żołnierzowi h**, d** i kamieni kupa

    1. Peter

      Łoj tam ględzenie... Przecie taki super, bo hamerykański...

    2. Pograbek

      Jeśli chodzi o fakty. Jak dobrze poczytasz poczytasz Ranger jest lepszy i tańszy w eksploatacji od Nissana. Natomiast rzeczywiście my kupujemy przemalowane cywilne wozy a Francuzi mają.specjalna.wonskowa wersje która jest całkiem niezła jeśli chodzi o efekt i koszt.

    3. SOWA

      Prawdopodobnie Renger jest lepszy ale cena i sposób w jaki on trafi do armii to skandal.

  7. Kangorek

    O prosze thales hawkeye w pełni terenowy i UZBROJONY TO AŻ 680tys sztuka a tutaj 119mln pln za 163,sztuki za GOLASA

    1. Tadziu

      Gdziec się nie POPATRZY to TAM DUŻA wpadka BŁASZCZAKA NAWET TAKIE PROSTE samochody TRĄBIĄ SUKCES a ,śmierdzi na,kilometr

    2. myślenie nie boli...

      cała ta władza to jedna wielka propaganda i uwłaszczanie się na wszystkim - z wojskiem na czele

    3. dokk

      Australia za płaciła za Hawkeia z przyczepką w przeliczeniu na pln po około 2mln za sztukę.

  8. alkaprim

    A pomyśleli o zastąpieniu pozostałych Honkerów?Przecież mamy ich ok 3000 -zostaje do wymiany 2402 Honkery.

    1. Orthodox

      Następne partie nie muszą być i na pewno nie będą w całości pojazdami tych samych kategorii.

  9. hiki

    Niech żyje solidarność europejska. Nissan jest francuski bo Renault to dostał między oczy. Będzie super drogi Ford z krańca świata tak jakby nie dało się przynajmniej montować go w Polsce, Mają gest squr... chciałoby by się powiedzieć za Siarą.

  10. Polak z Polski

    Panie Płaszczak PEGAZY, kup pan PEGAZY a nie taksówki.

  11. eX2theZ

    Na litość boską tylko sie nie pozbywajmy mercedesów g klasa, po mimo wieku są nadal najlepszymi pojazdami terenowymi w wojsku polskim, objeżdżają każdy inny pojazd 4x4 w terenie bez problemów nawet te nowe fordy rangery nie mają szans z g-klasą. Proponuje je wyremontować i zrobić im seryjny tuning wzorując się konstrukcjach stosowanych w polskim offroadzie a mamy na tym polu spore osiągnięcia i każdy znawca tematu off road wie że mam rację. Kolejny powód na pozostawienie g-klas w wojsku to to że w razie konfliktu będą chcieli wyciągnąć łapy po moje 4x4 wiec moze niech se trzymaja odpowiednie stany magazynowe?

    1. ryba

      daj że już chłopie spokój z tym szrotem ,chcesz to sobie odkup złoma i samwyremonyuj.

    2. Jasio

      aż tak dobrze to z G -Klasa nie jest Wiem bo mam Legenda jest dla tego legendą bo ma mało wspólnego z rzeczywistością To nie jest pojazd wybitny Jest bardzo dobry a dyskwalifikuje je cena Jest dużo droższy od konkurencji a lepszy nie jest

    3. carl fath

      Chyba nie wiesz co piszesz, nie ma lepszego 4x4...

  12. Lada Niva

    Przecież Polska jako naczelny sojusznik Ameryki , jakiego innego rozwiązania oczekiwać

  13. olo

    Skoro Nissan miał kłopoty to trzeba wykorzystać okazję i kupić od niego licencję. Montaż ostateczny ulokować w Autosanie a produkcję podzespołów rozdzielić miedzy zakłady PGZ. Panie ministrze nam potrzebne jest podwozie i silnik. Pakę pewnie jesteśmy w stanie zrobić sami. Kupując Forda rezygnujemy ostatecznie z szansy na samodzielną produkcję i odbudowę krajowych zdolności w tym zakresie.

    1. Tony

      a Ty wiesz że Nissan nie jest i nigdy nie był stroną umowy na Mustanga?

    2. To niby kto ? Sadzisz że przy takim kontrakcie to tylko pośrednik był stroną? Świetnie by to świadczyło o stronie zamawiającej.

    3. Kerry

      Umowa jest zawarta z Konsorcjum glomex a nie nissanem więc czego nie rozumiesz? A dlatego nie z nissanem bezpośrednio bo nie zajmuje się "militaryzowaniem" swoich produktów.

  14. 2.8 IdTD

    Jedyne samochody mające sens w przypadku wojny to te które mają silniki diesla na pompie wtryskowej i okrągłe 0 elektroniki, reszta to badziew.

    1. Danisz

      jeszcze lepsze są konie - trawa jest wszędzie, zawodnej elektroniki zero, a i dwumasy nie mają!

  15. jasio

    a jakie podwozia że sie spytam Niewielu wie ze samochody które są w wojsku na zachodzie maja profesjonalne podwozia co podwaja cenę samochodu To nie jest nieszczęście puki większość trakcji odbywa sie po drogach utwardzonych a najlepiej po asfalcie Jeśli jednak co nie daj Bóg maja się taplać w terenie to to długo nie pociągnie Na wojnę się nie zanosi , ćwiczeń prawie nie ma Może być

  16. mosze

    I dobrze. Navara to niezły samochód, ale do cywilnego użytku. W ekstremalnych zastosowaniach, takich jak wojskowe, nie dał by rady. Ranger jest lepszym wyborem (ewentualnie Hilux). Lepiej też radzi sobie w terenie. To popularny pojazd w Afryce i Australii, a tam wiedzą co nadaje się do jazdy w trudnym terenie.

    1. Lelum wypolerum

      mosze Hilux i Ranger sątak samo popularne jak Motshubishi L200, Nissan Navarra albo Holden Colorado, czyli w Australii masz Wielką Piątkę a nie tylko dwa.

  17. carl fath

    Po prostu trzeba kupić Mercedesa G (Wolf), jak normalne kraje a nie bawić się w fordziki dla rolników.

    1. Rex

      To wymień te "normalne" kraje które w ostatnich latach kupiły Merca G ale nowe a nie szroty z niemieckich magazynów.

    2. eydwan

      ale ich nawymieniał !!!!!!!!!!!!!!

    3. carl fath

      Niemcy, Szwajcaria, Australia, Austria, Kanada i inne. To najlepszy 4x4 na świecie.

  18. Kapitan Ahab

    Nissan, który w tym roku raz pierwszy od 11 lat odnotował straty.

    1. Orm Bywaly

      powodem nie sa straty tylko podanie przez Nissana (sam jezdze ) ze zamykaja fabryke w Hiszpani ktora je produkowala na europejski rynek

  19. TOm68

    Samochód do 10 lat w produkcji - czy to dobrze czy zle..nie wiem... Navary jednak młodsze technologicznie.

    1. franczyza ?

      ..taaa... to, że kopia młodsza nie znaczy, że komponenty sa młodsze.. jak zawsze przyhandlu akwizytorów doskonałego interesu z Jeros_solimy supę..

  20. okin

    Jeden złom zastąpia innym złomem, jak zwykle z ameryki. Ciekawe kiedy zakupia amerykański papier toaletowy. Całkowite dno.

    1. Tede

      Ty buś pewnie wolał gdyby kupili Ładę

    2. Ładny to już nima, tero to je szewrolet niwa, tyż hamarykański :))

  21. R

    99.9% wypowiadajacych sie tutaj nie mialo do czynienia ani z jedny ani z drugim autem, ale oczywiscie Ford lepszy.

    1. ty jak rozumiem miałeś?

    2. R

      Nie, dlatego sie nie wypowiadam.

    3. Ja miałem, Forda to nigdy bym nie wybrał. Nie ten poziom.

  22. jur

    ,,Fort gówno wort Fiat jego bray!!!!,,

    1. Rex

      a SONY robi świetne sprzęty? .... wyliczanki z 20 wieku, nie mające obecnie nic wspólnego z rzeczywistością.

    2. F1245

      Do : jur. " Nie każda morda pasuje do Forda"

  23. Erwin

    Sądząc po tym co piszą tutejsi propagandyści Defence24 kłamie :D Donald Trump po wizycie AD w Waszyngtonie nakazał nissanowi zamknąć fabryki w Hiszpanii i Indonezji, następnie zmusił czeski Glomex i polski MON do podpisania umowy na amerykańskie rangery, których nie produkuje się nawet w USA. Cała machina dyplomatyczna pierwszej gospodarki świata skupiła się na zrealizowaniu międzynarodowej intrygi wartej 120 mln złotych. Ludzie, ogarnijcie się, bo takimi bzdurami nie zdobędziecie dla mocodawcy wyborców

    1. robson

      w punkt

    2. W punkt!

      Popieram.

    3. Artur

      Tobie wyobraźnia rozum odebrała. Tramp nakazał Nissanowi zamknięcie fabryki w Hiszpanii. Rozum uszamici uszedł.

  24. 12345

    Przynajmniej mocniejsze (trwalsze) niż Navary.

    1. Adam

      Silniki maja słabsze o 20 KM

    2. Katastrofa????

      O matko, no to faktycznie, aż o 20 KM?? Ale czy na pewno o 20? A nie o aż 21???????? A może nawet o 22 ????????????????? Przecież to taaaaaakieeeeee straaaaszneeeeee.

  25. JSM

    Ford Ranger XLT długość całkowita - 5282 mm, Navara - 5330 mm Szerokość bez lusterek - 1977/1850 mm, Wysokość - 1815 / 1828 mm, Rozstaw osi - 3220 / 3150 mm, Skrzynia ładunkowa Ford: 1613/1650 mm Skrzynia ładunkowa Nissan: 1585/1560 mm

    1. Adam

      Do tego Ford ma 170 KM, a Nissan 190 KM.

    2. Eva

      Z jakim silnikiem nie pytasz? Wiesz "z góry"? Czy właśnie wykazałeś się brakiem podstawowej wiedzy o tym nowym kontrakcie?