Siły zbrojne
Filipiny dokupią tuzin FA-50

Autor. Siły Powietrzne Filipin
Filipiny planują dokupienie dodatkowych lekkich samolotów bojowych FA-50, poinformował w raporcie Departament Obrony Stanów Zjednoczonych.
Zgodnie z raportem obecnie trwa dopracowywanie szczegółów umowy pomiędzy Filipinami i Republiką Korei. Chodzi o 12 samolotów za równowartość około 680 mln dolarów. Umowa ma zatem bardzo podobną wartość do tej, którą podpisała Polska we wrześniu 2022 roku na 12 maszyn w specyfikacji FA-50GF (Block 1).
Nowe samoloty dla Filipin mają reprezentować nowszy wariant – Block 20, a zatem podobny do tego, czym będzie docelowy polski FA-50PL. Departament Obrony USA wskazuje też, że Filipińczycy planują też podniesienie poprzednio kupionych 12 samolotów do nowego standardu. To zwiększy liczebność tamtejszych FA-50PH Block 20 do 24 egzemplarzy.
Poprzednie FA-50 Filipiny zakupiły za równowartość około 400 mln dolarów. Ich dostawy rozpoczęły się w 2015 r., a w 2017 maszyny te przeszły chrzest bojowy. Wykorzystano je do bombardowań pozycji islamskich ekstremistów na terytorium Filipin. Polski personel zajmujący się FA-50 ma kontrakt z lotnikami filipińskimi, którzy poinformowali, że w tym czasie FA-50 zrzuciły kilkaset klasycznych bomb, osiągając niemal stuprocentową celność.
FA-50 to dzisiaj jedyny bojowy odrzutowiec na Filipinach, co jest niewystarczające w stosunku do potrzeb, jeśli wziąć pod uwagę terytorium tego państwa i okalających je wód. Jest to szczególnie dotkliwe w dobie nasilających się napięć z Chinami. Nie jest jasne, na ile dokupienie FA-50 będzie miało wpływ na plany zakupu średniej wielości samolotu bojowego przez to państwo. Jednak wydaje się, że obie inwestycje nie wykluczają się nawzajem.
radziomb
te latadełka w wersji PL mają systemy samoobrony (flary), system tankowania w locie, armaamy, sidewindery, bomby kgb i jdam, A wersja GPF służy do szkolenia i air policing bo właśnie będziemy leasingowac starsze sidewindery które o zgrozo nie moga strzelać do tyłu- sorry ale po co marnować kase, resurs F35 na jakis air policing na Litwie ?? za bogaci jesteście?.
Al.S.
Krytykowanie wersji GF jest bezzasadne, w świetle tego, że samoloty te nabyto w celu wyszkolenia załóg i obsługi naziemnej do wprowadzenia wersji docelowej, czyli FA50PL, MON powinien był o tym otwarcie mówić od początku, ale poszli w propagandę, nazywając je "mniejszymi F16". Co do przywoływanych tu Gripenów, wypada zwrócić uwagę na tempo ich przyjmowania w Brazylii - kontrakt podpisano w 2014 roku, a dostawy pierwszych pięciu maszyn ze Szwecji zrealizowano w 2022. Przekładając to na nasze realia, pierwsze pięć Gripenów zasiliłoby nasze jednostki już w.. 2030 roku. Przy tym koszt fly away, czyli samego samolotu, bez kosztów serwisowych, wyszkolenia i uzbrojenia to obecnie $85 mln, Przypomnę, że rozłożony na pojedynczy samolot, koszt całego kontraktu na FA50 to $62,5 mln, co po przełożeniu na koszt fly away daje mniej niż połowę ceny Gripena. Oczywiście, GripenE, dysponujący mocniejszym silnikiem, F414, bije na głowę FA50 z F404, ale poprzednie wersje były co do osiągów porównywalne.
Davien3
@radziomb Wersja FA-50PL nie ma AMRAAM-ów bo USA się nie zgadzają, Polska nie używa jeszcze KGGB a JDAM mamy tylko dla f-16 Wersja FA-50GF obecnie jest bezuzyteczna do czegokolwiek bo nie ma w ogóle amunicji do niej i jest jedynie kilku pilotów Nie ma zadnego leasingu Sidewinderów, dopiero trwają starania
Davien3
@AIS Gripen C/D to pełnoprawny lekki mysliwiec a FA-50 bl 10/20 nigdy nie był mysliwcem, to lekki samolot uderzeniowy do misji uderzeniowych porównywalny z Gripenem C ale do walki w powietrzu nawet się nie zbliżający Gripen ma pociski sredniego zasięgu, FA-50 nie i raczej nie będzie miał, tak samo Gripen C może zabrac uzbrojenie znacznie cieższe od FA-50, ma wiekszy zasieg itd.
Ondre2727
Uważam że bylo błedem utrzymywanie od początku narracji że to mniejszy F-16 FA-50 to dobra maszyna i mamy od zaraz szczególnie GF i mówienie że nie ma tego czy tamtego mija się z celem Mechanicy się go ucza piloci również a nie mityczne samoloty za 5 albo 7 lat w tępie 2-3 na rok
Davien3
@Ondre nawet jako maszyna uderzeniowa FA-50 jest kiepski z uwagi na mały udźwig uzbrojenia A dla nas jest całkowicie zbędny zwłaszcza że wersja GF ma mniejsze możliwości bojowe nawet od Su-22 nie mówiąc już o reszcie naszego lotnictwa, a kosztuje niewiele mniej niż F-35 czy F-16V FA-50 to przeróbka maszyny szkolnej T-50 ze wszystkimi wadami takiego rozwiązania, ot typowy samolot antypartyzancki, w Korei jest uznawany za zbyt słaby nawet na KRLD i stad własnie wzięła się wersja block 20
radziomb
Davien, a wiesz że SU 22 nie ma nawet radaru ?
XXL
Jak już chcieliśmy mieć coś mniejszego od F-16, to trzeba było kupić Gripeny. Też pierwsza transza była od ręki. A tak mamy Fafiki które mogą przenosić tylko niekierowane bomby.
user_1072376
A co one tam mają pod skrzydłami na zdjęciu tytułowym?
Davien3
Po pierwsze to nie zdjęcie ale grafika komputerowa po drugie są tam systemy uzbrojenia jakich FA-50 nigdy nie przenosił jak AIM-120, po trzecie nie ma żadnych podwójnych belek uzbrojenia pod AIM-120 dla FA-50 .
Future
Spójrzmy z innej strony. Do niszczenia czołgów i fortyfikacji wroga mamy 36 Fa-50 i 96 Apache ah-64 i kilka Su. Ale do skontrowania przewagi wroga w powietrzu mamy 48 f16 i kilkanaście migów +2 f35.
Davien3
@future do niszczenia wroga na ziemi mamy całe 48 F-16 i nic więcej bo do FA-50GF nie ma uzbrojenia a reszty wymienionego przez ciebie sprzętu długo jeszcze nie będzie na stanie WP.
radziomb
Nie rozumiem hejtu w internecie na FA50. Nawet USA kupuja F16 i F22, Kupuja tez M10 Booker i M1 Abrams. Wielu Polaków ma 1 duże auto na trasy i wakacje i 1 małe auto do miasta. Podobnie teraz mamy kupowac tzw "mała orka " + duża orke. Mamy FA50 + F35. Nie podoba Ci się fa50, OK to go nie oglądaj, popatrz na drozszy, lepszy F35.
91mat19
Najwięcej złego FA50 zrobiło mówienie że to " następca MiGow" - w wersji GF nie ma nawet tyle możliwości w walce powietrznej co migi29. Później mówienie " że jest porównywalny z F16". Żeby skończyć na porównaniach z SUczkami naszymi.. I takie porównanie "pary" F22 i F16 do pary F16 i FA50... Fafik nie ma nawet 50%zdolności F16. A może nawet 30%procent. Ten samolot może ewentualnie odciążyć prawdziwe myśliwce w czasie pokoju, w czasie W przenosić broń standoff i polować na latający śmieć pokroju szachedów żeby F16 za tym się nie uganiały..
Davien3
91mat19 Obecnie FA-50GF ma mniejsze możliwości bojowe nawet od tych Su-22 a to maszyna tej samej kategorii, bo FA-50 w żadnej wersji nie jest myśliwcem ale maszyną uderzeniową Co do broni stand0ff to jedyne co może przenosić to JDAM i KGGB bo inne typy uzbrojenia są albo za ciężkie, albo nie zintegrowane z FA-50 albo i jedno i drugie jak np JASSM czy Taurus No i podstawowy problem: mały udźwig i mikry zasieg bez zbiorników podwieszanych a te redukują dodatkowo udźwig uzbrojenia FA-50GF w obecnej formie w Polsce nie ma nawet 1% mozliwości F-16 bo zwyczajnie nie mamy do niego uzbrojenia.
rED
@91mat19 "Najwięcej złego FA50 zrobiło mówienie że to " następca MiGow"" A tak nie jest? W Wersji PL będzie miał lepszy radar od 29., lepsze uzbrojenie (AMRAM-120) i już teraz ma większy udźwig i zasięg.. Co powinien mieć więcej by zastąpić Miga?
Davien3
FA-50 block 20 to nie jest FA-50PL Koreańska maszyna to lekki samolot uderzeniowy a nasz FA-50PL ma byc mysliwcem wielozadaniowym do tego nie ma ani pozwolenia na lepszy radar niż GF ani na AMRAAM-y A FA-50 bl20 ma juz pozwolenie na Phantom Strike. czy zintegrowane IRIS-T
Weneda 1977
Sami Koreańczycy twierdzą inaczej to może nasze to marsjańskie a nie z korei.?
Stary666
Koreańczycy twierdzą że ma bazować na Block-20 i nie będzie z nim tożsamy.
Pucin:)
@Davien3 - nie jest chyba tak źle, zobaczymy co zostanie oblatane w 2025 roku (jako FA-50PL) i co dostarczone do WP. A fakt to nie jest myśliwiec wielozdaniowy lecz samolot dolnego piętra zwalczający wszystko co lata na poziomie do 3000 m i wspierający wojska lądowe. Lotnictwo WP powinno już myśleć o zakupie kolejnych F-16 - tak z 18-22 szt., bo kolejka jest długa. Błędem było niekupienie JAS 39E/F Gripen na warunkach podobnych do Brazylii i w podobnych ilościach ok. 36 szt. (5,4 mld USD). Opcja do tamtej zawiera możliwość dokupienia do 72 kolejnych samolotów - dokupiono 9 szt do pełnych 45 szt.