Siły zbrojne
Euronaval 2012 - sposób wykorzystania bezzałogowców przez okręty podwodne Scorpène

Od pewnego czasu wiadomo, że DCNS na bazie torpedy F 17 Mod. 2 opracowuje bezzałogowy pojazd podwodny ASMx2. Ma on być w przyszłości na wyposażeniu między innymi okrętów podwodnych Scorpène.
Spekulowano, że zastosowanie korpusu produkowanej seryjnie torpedy może wynikać z planów wykorzystywania dla potrzeb ASMx2 standardowych wyrzutni torpedowych. Na Euronaval okazało się, że DCNS planuje w tym celu stworzyć specjalny moduł zadaniowy, który ma być doczepiany do burty okrętu podwodnego bez potrzeby ingerowania w strukturę kadłuba sztywnego. Konstrukcja tego modułu ma zapewniać nie tylko samo wypuszczanie pojazdu, ale również jego przyjmowanie z powrotem (nawet podczas ruchu) oraz odtworzenie gotowości bojowej.
Wszystko zostało tak zaprojektowane by montaż był jak najszybszy i jak najprostszy. Co więcej Francuzi twierdzą, że moduł może być również stosowany na okrętach nawodnych. Sam pojazd o długości około 6 metrów i ważący tonę, w odróżnieniu od przyjętej za wzór torpedy F 17 ma gruntownie zmieniony system zasilania, co z jednej strony zmniejszyło prędkość tylko do 3-8 węzłów, ale z drugiej - przy prędkości 5 w pozwala na działanie przez ponad 30 godzin.
(MD)
CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!