Reklama

Siły zbrojne

Dwa patrolowce Damena sprzedane do Ekwadoru

Ekwadorska stocznia Astinave będzie budowała wspólnie ze stocznią Damen dwa okręty patrolowe SP 5009 – fot. Damen
Ekwadorska stocznia Astinave będzie budowała wspólnie ze stocznią Damen dwa okręty patrolowe SP 5009 – fot. Damen

Grupa stoczniowa Damen sprzedała do Ekwadoru dwa okręty patrolowe Stan Patrol 5009.

Damen podpisał umowę na okręty patrolowe z ekwadorską stocznią Astinave (Astilleros Navales Ecuatorianos). Obejmuje ona budowę na miejscu dwóch jednostek Stan Patrol 5009 dla straży przybrzeżnej Ekwadoru. Damen działa tu według sprawdzonej wielokrotnie prze siebie zasady „building on site” polegającej na wykorzystaniu przemysłu stoczniowego państwa zamawiającego i dostarczeniu jedynie projektu, wsparcia technicznego i organizacyjnego oraz elementów, których wyprodukowanie na miejscu jest niemożliwe. Taki sam wariant budowy okrętów patrolowych i korwet SIGMA został również zaproponowany jako opcja polskiej Marynarce Wojennej.

W przypadku Ekwadoru okręty będą faktycznie składane na miejscu z dostarczonych części. Holendrzy zobowiązali się przy tym nie tylko do wsparcia technicznego podczas budowy, ale również do pomocy w czasie testowania okrętów przed ich wprowadzeniem do służby. Damen stara się przy tym podkreślić, że nie traktuje Astinave tylko jako klienta, ale również jako partnera.

Tym bardziej, że współpraca trwa tak naprawdę już od 2007 roku, kiedy ekwadorska stocznia budowała wspólnie z Holendrami dużą liczbę niewielkich jednostek pływających: holowników, pogłębiarek, małych jednostek patrolowych oraz łącznikowych - do transportu osób. Sama ekwadorska straż przybrzeżna wykorzystuje m.in. trzy mniejsze okręty patrolowe SP 2606 zaprojektowane przez Damena i zbudowane w Astinave. Czwarty taki patrolowiec jest właśnie kończony.

W przypadku okrętów patrolowych SP 5009 chodzi już o większe jednostki pływające (o długości 50,2 m) z charakterystycznym dziobem „Sea Axe”, z miejscem dla 32 osób, poruszające się z prędkością 23 w i z autonomicznością pozwalającą na działanie bez przerwy nawet przez 30 dni.

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. AP

    Oficjalna oferta Damen to Sigma 9814 "Patrol Ship" oraz Sigma 10514 "Coastal Defense Ship". Wyposażenie: main gun 76 mm, 12 Cell SAM Launcher, 2x secondary gun 30 mm, RF/EO Fire Control, R-ESM, 3D surveillance radar z IFF, UAV tracking antenna, EO Fire Control, 2x Triple Tube Torpedo Launcher, Hull mounted Sonar, operation Room z 7-10 MFConsoles, Mission Bay - 9 m Interceptors, divers decompression chamber, variable depth sonar, integrated mine measures system, general storage of 10 & 20 ft containers, sea mines.

  2. bsh

    Damen byłby dobrą alternatywą dla Polski. Tylko zamiast korwet Sigma, lepiej budować fregaty Sigma. Najmniejsza mieści się jeszcze w 100 metrach, a posiada już hangar dla śmigłowca. Stan patrole Damena pływają już w Albanii (budowane są lokalnie), ale ten wariant jest bez Sea Axe'a (swoją drogą jestem zwolennikiem tezy, że małe patrolowce powinny mieć jak najmniejsze zanurzenie). W tym wypadku Mieczniki mogłyby powstać na bazie fregaty Sigma 9813 (zwiększyłbym dwukrotnie wyrzutnie SSM), Czaple na bazie OPV 1800 (miejsce na dwa kontenery zadaniowe, np. przeciwminowe; hangar dla śmigłowca). I jak zwykle dodadałbym do tego Absalony.

    1. R

      Oferta Damena dla Polski zawiera typ 9813 dla Miecznika i 9113 dla Czapli. W obu wersjach na rufie jest mission bay z opcją na transport kontenerów, stawianie min, łodzie dla specjalsów i sonar holowany.