Siły zbrojne
Dostawy nowej transzy samolotów F-16C/D do Omanu rozpoczęte
Lockheed Martin poinformował o zaakceptowaniu przez Sułtanat Omanu pierwszej partii zamówionych samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 50.
Ceremonia przekazania samolotów F-16 Królewskim Siłom Powietrznym Omanu (RAFO) odbyła się w zakładach Lockheed Martina w Fort Worth po przeprowadzeniu serii prób w locie. Zostaną one dostarczone do Omanu jeszcze w bieżącym roku. Na wyposażenie sił powietrznych Sułtanatu Omanu trafić ma łącznie 12 myśliwców F-16C/D Block 50.
Samoloty, które trafią do Omanu mają konfigurację charakterystyczną dla najnowszych serii F-16C/D Block 50/52 i są wyposażone m.in. w stacje radiolokacyjne AN/APG-68(V)9 o zwiększonym zasięgu wykrywania celów, zasobniki rozpoznawcze Goodrich DB-110, nahełmowe systemy celownicze JHMCS czy systemy walki elektronicznej AIDEWS. Istotną różnicą w ich wyposażeniu w stosunku do polskich Jastrzębi jest silnik General Electric F110-GE-129, standardowy dla samolotów wersji Block 50.
Oman jest użytkownikiem myśliwców F-16C/D od 2005 roku, kiedy to na wyposażenie RAFO trafiło łącznie 12 samolotów F-16C/D Block 50. Jednocześnie z zakupem drugiej transzy maszyn tego typu prowadzone są prace modernizacyjne obejmujące samoloty pierwszej partii. Docelowo wszystkie F-16 znajdujące się na uzbrojeniu sił powietrznych Omanu będą wyposażone według standardu przewidzianego dla najnowszych maszyn F-16C/D Block 50. Dostawy nowych F-16 do Omanu mają potrwać do 2016 roku.
(JP)
Scooby
Czas zmodernizować nasze F-16 .
Senior
Siły Powietrzne mają konfiguracje taką jak Oman (tylko silnik PW). Ale czas na krok do przodu, co by nie mówić te samoloty mają już 8 lat. Procedury przetargowe i zaraz stuknie 10 lat. Kraje, które kupowały F-16 tuż przed Polską (Singapur, Korea, Grecja) już modernizują lub prowadzą rozmowy na ten temat.
jmw
Niezbędna jest wymiana radaru na AESA typu SABR jakie mają w ramach modernizacji zostać zamontowane na amerykańskich F-16. Naszym F-16 przydałby się też pokładowy system IFTS. Te modernizacje są niezbędne aby w ciągu kilku następnych lat utrzymać wysoki poziom możliwości bojowych Jastrzębi.
kktomek
Silniki GE lepiej spisują się w gorącym klimacie i na małej wysokości, pewnie dlatego wybrali tą wersję. Z drugiej strony silniki Pratt&Whitney są chwalone za pracę w większych wysokościach i podczas dużych kątów natarcia.
Scooby
jaki jest średni pułap pracy f-16 i jakie wysokości stosuje się w poszczególnych fazach i zadaniach bojowych ? Chce sobie obliczyć optymalne parametry naziemnego zestawu OPL.