Siły zbrojne
Dania zamawia wozy wsparcia na podwoziu Leoparda 2A7

Autor. Norweska Agencja ds. Zaopatrywania Sił Zbrojnych
Duńska Agencja ds. Materiałów i Zamówień poinformowała o złożeniu zamówienia w firmie FFG na dostawy 11 wozów zabezpieczenia technicznego WISENT 2 ARV oraz sześciu pojazdów inżynieryjnych WISENT 2 AEV.
Według umowy zawartej pomiędzy duńską Agencją ds. Materiałów i Zamówień (Forsvarsministeriets Materialelog Indkøbsstyrelse) a firmą FFG dostarczonych do armii ma zostać 11 wozów zabezpieczenia technicznego WiSENT 2 ARV oraz sześć pojazdów inżynieryjnych WiSENT 2 AEV. Oba typy pojazdów powstaną na bazie podwozia czołgu Leopard 2A7, który to jest wykorzystywany przez duńską armię w liczbie 44 wozów. Nie została podana wartość podpisanej umowy, poinformowano jedynie, że dostawy mają rozpocząć się w roku 2025. Zakup pojazdów wsparcia ma na celu uzupełnienie luki powstałej wskutek donacji dla Ukrainy wozów rodziny WiSENT 1 w kilku odmianach.
Jako rozwiązanie pomostowe, w miejsce przekazanych Ukrainie WiSENT 1 Duńczycy mieli wypożyczyć od Kanady kilka egzemplarzy pojazdów wsparcia wykorzystywanych przez tamtejszą armię. Mowa tutaj zapewne o WiSENT-ach 2, które teraz mają posłużyć do szkolenia duńskich żołnierzy przed otrzymaniem zamówionych teraz wozów. Co ciekawe, pojazdy kupione na potrzeby Pancernego Batalionu Saperów w ramach 1. Dywizji Piechoty mają być przeznaczone do wspierania nie tylko czołgów Leopard 2A7, ale także bojowych wozów piechoty CV9035DK, których to w przyszłości będzie ponad 150 w linii.
Wisent 2 to rodzina pojazdów wsparcia przeznaczonych do zadań saperskich, inżynieryjnych czy zabezpieczenia technicznego. Bazują one na podwoziu czołgu Leopard 2, podobnie jak Bergepanzery 3. Pojazd zapewnia załodze ochronę zgodną z normą NATO STANAG 4569. Jednostkę napędową wozu stanowi silnik wysokoprężny MTU MB 873 Ka 501 o mocy 1500 KM sprzężony z przekładnią RENK HSWL 354, pozwalający rozpędzić Wisenta 2 do 68 km/h. Pokazdy te w zależności od wersji posiadają trał przeciwminowy, ramię dźwigu mogące podnieść do 32 ton, koparkę, lemiesz lub przęsło mostowe. Co warte podkreślenia, według producenta wozy Wisent 2 można przekonwertować z konfiguracji ARV (wóz zabezpieczenia technicznego) na AEV (pojazd inżynieryjny) w mniej niż pięć godzin. Są one obecnie używane przez kraje takie jak Kanada, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Norwegia czy Katar.

Autor. Ministerstwo Obrony Norwegii
CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!