Reklama


W połowie grudnia 2012 roku, przypadkiem, okazało się iż park sprzętowy powiększył się o cztery amerykańskie ciężarówki rodziny FMTV (Family of Medium Tactical Vehicles) produkowanych przez firmę Oshkosh. Ogółem dla pododdziałów Zgrupowania Bojowego wypożyczono cztery pojazdy w wersji 4x4 – są to wozy opancerzone, służące do przewozu różnorodnych ładunków. Wygląda na to, że są to wozy M1078 LMTV, najlżejsze spośród całej serii – charakteryzują się możliwością zabrania ładunku o masie dochodzącej do 2300 kg bądź możliwością holowania przyczepy o masie całkowitej około 5500 kg. Do napędzania służy sześciocylindrowy, sześciolitrowy, wysokoprężny silnik Caterpillar o mocy 225 KM (168 kW). Silnik przekazuje moc za pośrednictwem siedmiobiegowej (automatycznej) skrzyni biegów.  W standardowej odmianie charakteryzuje się wysokością 2845 mm i długością całkowitą 6429 mm, paka ładunkowa dysponuje wymiarami 3658x2413 mm. Pojazd dysponuje masą własną wynoszącą 7484 kg. Przy pełnym zapasie paliwa może przejechać do 645 km, a rozpędza się do prędkości maksymalnej 94 km/h (przy maksymalnej masie z ładunkiem).



Ich obecność w rękach polskich żołnierzy musi zastanawiać mocniej niż w przypadku wcześniejszych typów pojazdów, szczególnie biorąc pod uwagę fakt iż w eksploatacji znajdują się własne ciężarówki rodziny Star wyposażone w opancerzone kabiny kierowcy.

Obecnie ciężarówki tej rodziny są eksploatowane przez siły zbrojne Afganistanu, Kanady, Dżibuti, Grecji, Iraku, Jordanii, Macedonii, Arabii Saudyjskiej, Tajwanu, Tajlandii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz Stanów Zjednoczonych.

Łukasz Pacholski
Reklama
Reklama

Komentarze