Siły zbrojne
Australijski "Harpii Szpon" z oficjalną nazwą
Australijski bezzałogowy system ze stajni Boeinga otrzyma nazwę „MQ-28A Ghost Bat”. Ghost Bat to nazwa drapieżnego nietoperza określanego w języku polskim mianem dusznika australijskiego.
Australijski oddział Boeinga gratuluje rządowi australijskiemu i Królewskim Australijskim Siłom Powietrznym (RAAF) wyboru „MQ-28A Ghost Bat" jako wojskowego oznaczenia i nazwy pierwszego od ponad 50 lat wyprodukowanego w Australii wojskowego samolotu bojowego.
„Wprowadzenie nowej popularnej nazwy to rzadki i wyjątkowy moment w historii lotnictwa dla naszych partnerów RAAF i konsorcjum ponad 35 australijskich dostawców" – powiedział Glen Ferguson, dyrektor Airpower Teaming System Australia and International.
Czytaj też
„Wybór Ghost Bat, australijskiego rodzimego ssaka znanego z łączenia się w grupę w celu wykrywania i polowania, odzwierciedla unikalne cechy konstrukcji oraz jej zdolności dozorowych i rozpoznawczych, i jest odpowiednią nazwą dla tej pionierskiej zdolności" – powiedział. Fergusona. Dzięki szybkiemu harmonogramowi rozwoju wynoszącemu zaledwie trzy lata od pomysłu do pierwszego lotu, program rozwoju wykorzystuje postępy w inżynierii cyfrowej, zaawansowane rozwiązania w zakresie produkcji oraz unikalne australijskie technologie w łańcuchu dostaw. Podczas gdy nazwa programu rozwojowego RAAF Loyal Wingman zostanie wycofana, nazwą produktu Boeinga dla globalnych klientów pozostanie Airpower Teaming System (System zespołowy sił powietrznych).
Czytaj też
„Nasze trwałe partnerstwo ze Wspólnotą Australii i Australijskimi Siłami Obronnymi (ADF) ma fundamentalne znaczenie dla pomyślnego rozwoju złożonych technologii i możliwości MQ-28A oraz ma globalny potencjał eksportowy dla Australii" – powiedział dr Brendan Nelson AO, prezes oddziału Boeinga odpowiedzialnego za rejon Australii, Nowej Zelandii i Południowego Pacyfiku.
W 2022 r. program będzie nadal przyspieszał rozwój i testowanie MQ-28A Ghost Bat, koncentrując się na czujnikach i zdolnościach misyjnych w celu spełnienia wymagań RAAF. Będą one nadal rosnąć w miarę, jak Boeing będzie dążył do zapewnienia zdolności operacyjnych ADF.