Reklama

Siły zbrojne

ATMOS 2000 dla Kolumbii zamówiony

ATMOS 2000.
ATMOS 2000.
Autor. Elbit Systems

Firma Elbit Systems poinformowała o zawarciu umowy na dostawę systemów ATMOS 2000 dla klienta zagranicznego na sumę ok. 102 mln USD. Najpewniej jest nim Kolumbia, która rzutem na taśmę miała zdecydować o wyborze tej samobieżnej armatohaubicy, a nie francuskiego Caesara.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny

Reklama

Umowa ma zostać wykonana w czasie 8 lat, co potwierdza wcześniejsze informacje dotyczące pozyskania nowego systemu artyleryjskiego dla Kolumbii. W ramach kontraktu Elbit Systems ma dostarczyć batalionowy zestaw samobieżnych armatohaubic ATMOS 2000, zatem mowa tutaj o 18 egzemplarzach. Nie zostało określone, na jakich samochodach ciężarowych zostanie osadzony wspomniany system artyleryjski. Wiadomo jedynie, że będzie posiadał armatę kalibru 155 mm o długości 52 kalibrów.

Yehuda (Udi) Vered, dyrektor generalny Elbit Systems Land: "Kompleksowe i zintegrowane rozwiązania artyleryjskie Elbit Systems zapewniają siłom lądowym naszych klientów na całym świecie cenną przewagę względem konkurencji. Dzisiejsza umowa to wotum zaufania dla dostarczanych przez nas zaawansowanych systemów ognia pośredniego".

Reklama

Czytaj też

ATMOS 2000 to 155 mm kołowa samobieżna haubica montowana na ciężarówce, zaprojektowana przez izraelską firmę Soltam Systems jako prywatne przedsięwzięcie. Pierwsze informacje o tym systemie pojawiły się w 2001 r. Jest to ulepszona wersja standardowego ATMOS. Wariant 2000 opracowano głównie z myślą eksporcie, chociaż został już zademonstrowany Siłom Obronnym Izraela. Obecnie jest produkowany i sprzedawany przez izraelską firmę Elbit Systems.

Rozwój ATMOS 2000 rozpoczął się od montażu armatohaubicy kalibru 155 mm z lufą o długości 52 kalibrów na podwoziu ciężarówki Tatra 6x6 zbudowanej na licencji w Indiach. Izraelski system zintegrowano także z innymi systemami uzbrojenia, w tym rosyjskim działem M-46 kalibru 130 mm, armatą D-30 kal. 122 mm, a także haubicami 155 mm o lufach różnej długości: 39, 45 i 52 kalibrów. Elbit Systems opracował też różne warianty, wykorzystujące inne podwozia ciężarówek w konfiguracjach 6x6 i 8x8. ATMOS jest obecnie używany w kilku krajach, w tym w Azerbejdżanie, Botswanie, Kamerunie, Filipinach, Tajlandii, Ugandzie i Zambii.

Czytaj też

ATMOS 2000 8X8.
ATMOS 2000 8X8.
Autor. Elbit Systems
Reklama
Reklama

Komentarze