Siły zbrojne
Argentyna kupi transportery z USA i Nowej Zelandii?
Argentyna prowadzi rozmowy ze Stanami Zjednoczonymi dotyczące pozyskania co najmniej 180 KTO Stryker oraz dziewięciu byłych nowozelandzkich KTO LAV III (NZLAV) w celu zwiększenia potencjału swojej armii. Ich ewentualny zakup odbyłby się w ramach procedury FMS
O zainteresowaniu Argentyny amerykańskimi pojazdami pisałem pod koniec stycznia tego roku. Oznacza to najpewniej rezygnację z kupna brazylijskich Guarani 6x6, na których kredytu Brazylia ostatecznie nie udzieliła Argentynie w obawie o jej niewypłacalność. Nie są wiadome szczegóły rozmów ze Stanami Zjednoczonymi, jednak liczba możliwych do pozyskania pojazdów jest większa, niż Guarani jakie byłyby zakupione od północnego sąsiada (189 wobec 156). Nie jest także wiadome, czy sprzedawane Strykery są wozami nowymi, czy też używanymi co znacząco zmniejszyłoby ich cenę. Co ciekawe, ich zakup był proponowany Argentynie już w 2020 roku, wtedy 27 pojazdów wyposażonych w wkm M2 kal. 12,7 mm wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym miało kosztować 100 mln USD.
The #UnitedStates (🇺🇸) and #Argentina (🇦🇷) are currently holding negotiations regarding the potential procurement of 9x ex-New Zealand (🇳🇿) LAV IIIs as well as ~180x Stryker 8x8s.
— SA Defensa (@SA_Defensa) April 6, 2024
‼️The discussions are currently in infancy stages, but would be sold via FMS if accepted. pic.twitter.com/LS3A8XTpFT
Kluczowe w całej sprawie jest spełnienie przez wozy wymagań argentyńskiej armii określonych w programie pozyskania nowych kołowych transporterów opancerzonych (VCBR). Według jego założeń pozyskane miałyby zostać kołowe transportery opancerzone wyposażone w wieżę SARC REMAX uzbrojoną w wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm (120 wozów), kolejne 27 KTO zostałoby zintegrowane z systemem wieżowym SARC UT30BR2 z armatą kal. 30 mm. Oprócz tego zakupionych miało zostać dziewięć wozów dowodzenia. Jak widzimy, rozmowy z USA dotyczą większej liczy pojazdów, których uzbrojenie nie zostało określone. Zważywszy jednak na ostatni zwrot Argentyny w stronę państw zachodnich, sprawa zakupu KTO od USA ma charakter także polityczny, co zwiększa szansę na dopięcie całego programu.
Czytaj też
M1126 Stryker to amerykański kołowy transporter opancerzony opracowany przez General Dynamic Land Systems Canada (GDLS-C) na bazie rodziny wozów LAV III dla armii amerykańskiej. Jednostkę napędową wozu stanowi silnik Caterpillar C7 o mocy 350 KM, pozwalający na rozpędzenie pojazdu do 96 km/h. Uzbrojenie główne wozu zostało umiejscowione w zdalnie sterowanym module uzbrojenia Protector i stanowi je wielkokalibrowy karabin maszynowy M2 kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny Mk 19 kal. 40 mm. Istnieje możliwość integracji z nim innych modułów uzbrojenia oraz systemów wieżowych wyposażonych w różnego typu armaty małokalibrowe. Opancerzenie Strykera zapewnia jego załodze ochronę przed amunicją kal. 14,5 mm dzięki implementacji pancerza ceramicznego na bazowym kadłubie wykonanym ze stalowych płyt o wysokiej twardości. Co więcej, na pojeździe można implementować pancerz siatkowy/prętowy, który zwiększa jego odporność na pojedyncze głowice kumulacyjne.
Czytaj też
NZLAV to kołowy bojowy wóz piechoty opracowany przez General Dynamics Land Systems Canada (GDLS-C) używany początkowo tylko przez Nową Zelandię. Był on produkowany w Kanadzie przez wspomniany GDLSC w liczbie 105 egzemplarzy. Uzbrojenie główne pojazdu stanowi umieszczona w pełni obrotowej wieży armata łańcuchowa M242 Bushmaster kal. 25 mm, z którą sprzężono uniwersalny karabin maszynowy FN MAG kal. 7,62 mm. Opancerzenie bazowe wozu zapewnia ochronę załodze przed amunicją kal. 7,62 mm, jednak istnieje możliwość zwiększenia poziomu osłony do standardu chroniącego przed pociskami 14,5 mm. Oprócz tego NZLAV charakteryzuje się zwiększona odpornością przeciwminową. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnikCaterpillar 3126 HEUI o mocy 350 KM, co pozwala na rozpędzenie ważącego około 19 ton NZLAV do 109 km/h.