Reklama

Siły zbrojne

Amerykański zbiornikowiec USNS Joshua Humphreys w Gdyni [FOTO]

Amerykański zbiornikowiec USNS Joshua Humphreys przy Nabrzeżu Francuskim w Gdyni.
Amerykański zbiornikowiec USNS Joshua Humphreys przy Nabrzeżu Francuskim w Gdyni.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Po raz kolejny Gdynia była portem, w którym krótką wizytę złożył amerykański zbiornikowiec. Tym razem był nim USNS Joshua Humphreys (T-AO 188). Wszedł do portu 17 czerwca, a wyszedł z niego już 21 czerwca.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Zbiornikowiec jest jedną z 16 zbudowanych jednostek typu Henry J Kaiser. Piętnaście z nich nadal jest wykorzystywanych przez Military Sealift Command, czyli dowództwo odpowiedzialne za transport ładunków i zaopatrzenie okrętów US Navy na całym świecie. Szesnasty zbiornikowiec został w 2009 roku sprzedany Marynarce Wojennej Chile. Osiem amerykańskich zbiornikowców tego typu operuje po wschodniej stronie USA („atlantyckiej"), a siedem po zachodniej stronie USA („pacyficznej"). Jako, że okręty te wcielono do służby w latach 1986-1995 planowane są do wycofania w najbliższych latach.

Zbiornikowiec USNS Joshua Humphreys od strony Nabrzeża Francuskiego.
Zbiornikowiec USNS Joshua Humphreys od strony Nabrzeża Francuskiego.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Zbiornikowiec od dziobu.
Zbiornikowiec od dziobu.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Obszerna pokładówka z pomieszczeniami dla licznej załogi i kabinami zapasowymi.
Obszerna pokładówka z pomieszczeniami dla licznej załogi i kabinami zapasowymi.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

USNS Joshua Humphreys (T-AO 188) został zbudowany w Avondale Shipyards w Nowym Orleanie, jako druga jednostka w serii. Został wodowany 17 grudnia 1984 roku, a wcielony do służby 3 kwietnia 1987 roku. Zbiornikowiec ma 206,5 m długości, 29,7 m szerokości i 41886 ton wyporności. Jego napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne Colt-Pielstick 10PC4.2V-570 o łącznej mocy 24300 kW, napędzające dwie śruby. Prędkość maksymalna zbiornikowca to 20 węzłów, a zasięg wynosi 6000 mil morskich przy prędkości marszowej 18 węzłów. Załoga składa się z 89 osób.

Reklama

Czytaj też

Okręt nie jest uzbrojony, ale ma na wyposażeniu cele przeciwko torpedom SLQ-25 Nixie. Jest wyposażony w trzy radary nawigacyjne Raytheon oraz szereg innych urządzeń nawigacji i radiokomunikacji. Na rufie okrętu znajduje się pokład dla śmigłowca, ale bez hangaru. Obszerna pokładówka mieści liczne pomieszczenia załogowe oraz zapasowe kabiny dla dodatkowo zaokrętowanych osób.

Na obu burtach znajdują się bomy do wydawania elastycznych przewodów paliwowych.
Na obu burtach znajdują się bomy do wydawania elastycznych przewodów paliwowych.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Szczegółowe zbliżenie na urządzenia do przeładunku paliwa.
Szczegółowe zbliżenie na urządzenia do przeładunku paliwa.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Sterówka zbiornikowca z kominem pomalowanym charakterystycznymi pasami niebieskim i żółtym czyli  elementem szybkiej identyfikacji okrętów Military Sealift Command.
Sterówka zbiornikowca z kominem pomalowanym charakterystycznymi pasami niebieskim i żółtym czyli elementem szybkiej identyfikacji okrętów Military Sealift Command.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Głównym zadaniem okrętu jest przewożenia paliwa okrętowego i lotniczego oraz wydawanie go w morzu. Urządzenia przeładunkowe pozwalają tankować w marszu inne okręty z obu burt zbiornikowca. Dodatkowo tym systemem można również przekazywać ładunki stałe. Można je również transportować śmigłowcem w jego ładowni lub jako podczepione.

USNS Joshua Humphreys (T-AO 188) zawinął do Polski po raz pierwszy, ale wcześniej były u nas jednostki bliźniacze. USNS Leroy Grumman (T-AO 195) był w lipcu 2022 roku w Gdańsku oraz w sierpniu i listopadzie 2022 roku w Gdyni. USNS Big Horn (T-AO 198) był w Gdyni w lipcu 2003 roku, a USNS Patuxent (T-AO 201) odwiedził Gdańsk w maju 2007 roku, czerwcu 2008 roku oraz w czerwcu 2022 roku.

Czytaj też

Tak częsta obecność amerykańskich okrętów w naszych portach jest najlepszą oznaką, iż Amerykanie są obecnie na Bałtyku praktycznie na stałe. I nie tylko oni ponieważ swoją misję wzmocnienia Sił Zbrojnych RP kontynuuje włoski niszczyciel Caio Duilio (D 554). W czwartek 22 czerwca wszedł on do Gdyni, na krótki odpoczynek. Jest to jego czwarte zawinięcie do naszych portów, w czasie trwania tej misji.

Zbiornikowiec USNS Joshua Humphreys cumujący w Gdyni.
Zbiornikowiec USNS Joshua Humphreys cumujący w Gdyni.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. rwd

    No ludzie, amerykański zbiornikowiec wpływa do polskiego portu a tu nic, żadnego święta narodowego nie ogłoszono a przynajmniej imprezy z udziałem prezydenta, premiera i Maryli Rodowicz. Tak nie można co sobie Amerykanie o nas pomyślą.