Siły zbrojne
Amerykańska dostawa szwedzkich radarów dla Filipin
Dwie fregaty typu Hamilton modernizowane dla filipińskiej marynarki wojennej otrzymają trójwspółrzędne radary wykrywania celów powietrznych i nawodnych Sea Giraffe AMB firmy Saab. Obie te stacje razem ze szwedzkim systemem dowodzenia Saab 9LV będą przekazane poprzez marynarkę wojenną USA w ramach procedury FMS.
Fregaty Hamiliton to okręty o długości 115 m, szerokości 13 m i wyporności 3250 m. Dwanaście egzemplarzy zbudowano dla amerykańskiej Straży Przybrzeżnej. Do czasu wprowadzenia okrętów typu Legend (o wyporności 4500 ton) Hamiltony były największymi jednostkami wykorzystywanymi przez US Coast Guard. Dziewięć z nich zostało już wycofanych ze służby, ale okrętów nie złomowano tylko przekazywano innym krajom. I tak trafiły one do Bangladeszu (3 sztuki), Nigerii (2 sztuki), Wietnamu (1 sztuka) i na Filipiny.
Manila otrzymała w sumie trzy takie okręty, z których dwa mają przejść gruntowną modernizację. Zadecydowano, że prace zostaną przeprowadzone na otrzymanej w 2011 r. fregacie BRP „Gregorio del Pilar” (ex USCGC „Hamilton”) oraz przekazanej w 2012 r. fregacie BRP „Ramon Alcaraz” (ex USCGC „Dallas”).
Modernizacje będą realizowali Amerykanie i to oni zamówili w grupie przemysłowej Saab wybrane przez Filipińczyków radary Sea Giraffe AMB (znane w US Navy jako AN/SPS-77) oraz okrętowe systemy zarządzania walką Saab 9LV, które według producenta zapewnią załodze pełną świadomość sytuacyjną oraz pozwolą na sprawną obsługę nowych radarów. Całość ma zostać przekazana Filipińczykom w ramach procedury Foreign Military Sales.
Kontrakt jest bardzo ważny dla grupy Saab, której stacja radiolokacyjna Sea Giraffe AMB jest już wykorzystywana w aż trzech różnych programach okrętowych amerykańskich sił morskich. Zastosowano je na trzykadłubowych okrętach do działań przybrzeżnych LCS typu Independence (pod nazwą AN/SPS-77(V)1), planuje się je wykorzystać także na najnowszej klasie okrętów straży granicznej OPC (Offshore Patrol Cutter) typu Heritage oraz na amerykańskich lotniskowcach i okrętach desantowych (gdzie oznaczany jako AN/SPN-50 ma być wykorzystany do zarządzania ruchem lotniczym).
Warto również przypomnieć, że takie same stacje radiolokacyjne zostały wybrane dla kutrów rakietowych typu Orkan służących w Marynarce Wojennej RP.
Umowa dostawy radarów Sea Giraffe AMB, obecnie wykorzystywanych w trzech odrębnych programach US Navy, wzmacnia pozycję Saab jako zaufanego dostawcy dla amerykańskiego odbiorcy. Jesteśmy dumni, że nasz wiodący na świecie radar spełnia wymogi i potrzeby US Navy.
Wybór szwedzkiego radaru nie był przypadkowy, zadecydowały o tym jego parametry taktyczno-techniczne i stosunkowo niska cena. Sea Giraffe AMB to wielozadaniowa, trójwspółrzędna stacja radiolokacyjna do wykrywania obiektów powietrznych (na odległości do 180 km) - w tym niskolecących rakiet manewrujących oraz do wykrywania obiektów nawodnych (praktycznie do horyzontu radiolokacyjnego). Radar ten jest specjalnie przygotowany do działań w pasie przybrzeżnym mając duże możliwości eliminacji zakłóceń stałych.
Dzięki pracy w paśmie C (4-8GHz) można było zmniejszyć antenę (przy zachowaniu dobrych parametrów zasięgowych), co pozwala montować ten radar nawet na małych jednostkach pływających dodatkowo wynosząc go bardzo wysoko – nawet na topie masztu. Dzięki temu zwiększa się zasięg szczególnie w odniesieniu do najbardziej groźnych celów: niskolecących rakiet i szybkich, niewielkich łodzi motorowych.
CzemuSamRadar
Szwecja robi też najlepsze okręty podwodne i nawodne; USA lufy do Abramsów niemieckie, system ochrony czołgu i rakiety izraelskie, radary szwedzkie; czyli nawet wojskowego sprzętu nie potrafią sami sklecić; nawet amerykańskiego producenta telewizora nie ma;