Reklama

Siły zbrojne

Amerykańska dostawa szwedzkich radarów dla Filipin

Radar Sea Giraffe AMB na okręcie rakietowym ORP „Piorun”. Fot. M.Dura
Radar Sea Giraffe AMB na okręcie rakietowym ORP „Piorun”. Fot. M.Dura

Dwie fregaty typu Hamilton modernizowane dla filipińskiej marynarki wojennej otrzymają trójwspółrzędne radary wykrywania celów powietrznych i nawodnych Sea Giraffe AMB firmy Saab. Obie te stacje razem ze szwedzkim systemem dowodzenia Saab 9LV będą przekazane poprzez marynarkę wojenną USA w ramach procedury FMS.

Fregaty Hamiliton to okręty o długości 115 m, szerokości 13 m i wyporności 3250 m. Dwanaście egzemplarzy zbudowano dla amerykańskiej Straży Przybrzeżnej. Do czasu wprowadzenia okrętów typu Legend (o wyporności 4500 ton) Hamiltony były największymi jednostkami wykorzystywanymi przez US Coast Guard. Dziewięć z nich zostało już wycofanych ze służby, ale okrętów nie złomowano tylko przekazywano innym krajom. I tak trafiły one do Bangladeszu (3 sztuki), Nigerii (2 sztuki), Wietnamu (1 sztuka) i na Filipiny.

Manila otrzymała w sumie trzy takie okręty, z których dwa mają przejść gruntowną modernizację. Zadecydowano, że prace zostaną przeprowadzone na otrzymanej w 2011 r. fregacie BRP „Gregorio del Pilar” (ex USCGC „Hamilton”) oraz przekazanej w 2012 r. fregacie BRP „Ramon Alcaraz” (ex USCGC „Dallas).

Modernizacje będą realizowali Amerykanie i to oni zamówili w grupie przemysłowej Saab wybrane przez Filipińczyków radary Sea Giraffe AMB (znane w US Navy jako AN/SPS-77) oraz okrętowe systemy zarządzania walką Saab 9LV, które według producenta zapewnią załodze pełną świadomość sytuacyjną oraz pozwolą na sprawną obsługę nowych radarów. Całość ma zostać przekazana Filipińczykom w ramach procedury Foreign Military Sales.

Kontrakt jest bardzo ważny dla grupy Saab, której stacja radiolokacyjna Sea Giraffe AMB jest już wykorzystywana w aż trzech różnych programach okrętowych amerykańskich sił morskich. Zastosowano je na trzykadłubowych okrętach do działań przybrzeżnych LCS typu Independence (pod nazwą AN/SPS-77(V)1), planuje się je wykorzystać także na najnowszej klasie okrętów straży granicznej OPC (Offshore Patrol Cutter) typu Heritage oraz na amerykańskich lotniskowcach i okrętach desantowych (gdzie oznaczany jako AN/SPN-50 ma być wykorzystany do zarządzania ruchem lotniczym).

Warto również przypomnieć, że takie same stacje radiolokacyjne zostały wybrane dla kutrów rakietowych typu Orkan służących w Marynarce Wojennej RP.

Umowa dostawy radarów Sea Giraffe AMB, obecnie wykorzystywanych w trzech odrębnych programach US Navy, wzmacnia pozycję Saab jako zaufanego dostawcy dla amerykańskiego odbiorcy. Jesteśmy dumni, że nasz wiodący na świecie radar spełnia wymogi i potrzeby US Navy.

Anders Carp - szef jednostki biznesowej Saab Surveillance

Wybór szwedzkiego radaru nie był przypadkowy, zadecydowały o tym jego parametry taktyczno-techniczne i stosunkowo niska cena. Sea Giraffe AMB to wielozadaniowa, trójwspółrzędna stacja radiolokacyjna do wykrywania obiektów powietrznych (na odległości do 180 km) - w tym niskolecących rakiet manewrujących oraz do wykrywania obiektów nawodnych (praktycznie do horyzontu radiolokacyjnego). Radar ten jest specjalnie przygotowany do działań w pasie przybrzeżnym mając duże możliwości eliminacji zakłóceń stałych.

Dzięki pracy w paśmie C (4-8GHz) można było zmniejszyć antenę (przy zachowaniu dobrych parametrów zasięgowych), co pozwala montować ten radar nawet na małych jednostkach pływających dodatkowo wynosząc go bardzo wysoko – nawet na topie masztu. Dzięki temu zwiększa się zasięg szczególnie w odniesieniu do najbardziej groźnych celów: niskolecących rakiet i szybkich, niewielkich łodzi motorowych.

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. CzemuSamRadar

    Szwecja robi też najlepsze okręty podwodne i nawodne; USA lufy do Abramsów niemieckie, system ochrony czołgu i rakiety izraelskie, radary szwedzkie; czyli nawet wojskowego sprzętu nie potrafią sami sklecić; nawet amerykańskiego producenta telewizora nie ma;