Siły zbrojne
Rosja: Rekord wznoszenia myśliwca T-50
Rosjanie poinformowali, że prototyp myśliwca T-50 (PAK FA) podczas prób państwowych wznosił się z prędkością 384 m/s.
Wcześniejszy „rosyjski” rekord wznoszenia należał do samolotów wielozadaniowych Su-27 (345 m/s). Dla porównania nowszy myśliwiec Su-35 wznosił się już „tylko” z prędkością 80 m/s.
Przekazano ponadto, iż samolot T-50 może się znaleźć na wysokości Mont Everestu w ciągu 23 sekund, szybciej od jakiegokolwiek innego samolotu na świecie.
Informacja o „rekordzie” PAK FA nie pojawiła się bez powodu. Biuro im. Suchoja chce prawdopodobnie ponownie zwrócić uwagę na program budowy rosyjskiego samolotu V generacji, który wyraźnie zwolnił. Zgodnie z pierwotnymi zamierzeniami produkcja seryjna T-50 (z oznaczeniem Su-50) miała się rozpocząć już w 2015 r. Teraz mówi się o dostawie samolotów do wojsk od 2017 r.
Pierwotnie planowano, że do 2020 dostarczonych będzie 55 myśliwców T-50, ale ta liczba najprawdopodobniej ulegnie znaczącemu zmniejszeniu zarówno z uwagi na cięcia budżetowe jak i problemy techniczne programu.
magazynier
Piękne samoloty to dobre samoloty! Szkoda, że Rosjanie nie skonstruowali tylnej części kadłuba z usterzeniem Rudlickiego ( jak w YF-23). To naprawdę byłby Stealth.
stary_technik
Rosjanie nie chcą takich amerykańskich wynalazków jak YF-23 (gorsza manewrowość niż F-22) ani nawet układu aerodynamicznego F-22, bo cenią życie swoich pilotów. Rosjanie przebadali układ aerodynamiczny F-22 i stwierdzili, że jest błędny, bo bez wektorowania ciągu, a wektorowanie jest awaryjne lub można stracić ciąg i wtedy też nie ma wektorowania, właściwości pilotażowe F-22 stają się niebezpieczne i np. nie ma możliwości wyprowadzenia go z korkociągu bez wektorowania ciągu. Każdy kraj ma własne priorytety konstrukcyjne: np. USA woli lekkie delikatne podwozia, przez co ich myśliwce wymagają dobrych betonowych pasów startowych a np. Rosjanie niskociśnieniowe, dostosowane do lotnisko polowych, a co za tym idzie ciężkie podwozia itp. Każdy projektuje pod własne potrzeby, własną taktykę i własne wyobrażenia konfliktu, a najśmieszniejsze, że niekiedy obie strony konstruując coś zupełnie odmiennie mają rację: np. w Wietnamie F-4 się sprawdził i MiG-21 się sprawdził, ale: MiG-21 zupełnie nie nadawałby się dla USA (choćby z uwagi na mały zasięg i brak wielozadaniowości) a F-4 zupełnie nie nadawałby się dla Wietnamczyków (np. mógł wykonać 1 lot dziennie a MiG-21 nawet 6).
dokładnie
nick
..."Dla porównania nowszy myśliwiec Su-35 wznosił się już „tylko” z prędkością 80 m/s."... Co to za bzdura? Raczej 280m/s.
GRZEGORZ
Ładny samolot choć wszystkie rosyjskie myśliwce są dobre np mig 29 super oby tak dalej
Niunio
Ale odsloniete silniki brak izolacji idealby cel rakiet naprowadzanych na ir watpie tez we wlasciwosci stealth nos z su 27 silniki tez. Nadal jakies 15-20 lat za stealth w wersji amerykanskiej. Pewnie trole z fr zaraz napisza ze jest super i wogole panowie patrzcie na Chiny one was zjedza jak tylko beda chcialy nie tu jest wrog to nie 1920 lub 1939 juz w 1979 pokazali Chinczycy jacy sa dla was bracmi lepiej tam robic nowe dywizje a nie na zachodzie, inaczej wasza granica na uralu bedzie bracia slowianie
swd
No właśnie ja też zachodzę w głowę dlaczego Rosjanie uważają go za myśliwiec V generacji skoro same odsłonięte silniki dyskwalifikują go z właściwości stealth co jest wyznacznikiem najnowszych myśliwców.
chorązy
Szanowny " Niunio" F-111 też można było zestrzelić rakietą termiczną ale z dołu lub "od tyłu". Właściwości "stealth" to raczej "od przodu", przedniaj "półsfery" . Nie ma na świecie samolotu "stealth" od "każdej strony". A co do "zjadania przez Chiny" to przed kilku dniami na tym forum ukazała się informacja o obawach, jakie wyraża Japonia, Korea czy USA wobec instalacji Chińskich "s-300" na "sztucznych wyspach, wiec Chiny usiłują "zjeść " wszystkich ?
Adam
System opo elektroniczny Piratem z Euro fighter widzi Raptor z 80 do 100 km więc zgodnie z Pańską teorię Raptor nie jest Stealth
tommi
Kolejni geniusze od technologii stealth na tym forum - no po prostu nie wiedziałem że w Polsce pomimo braku jakiejkolwiek produkcji i biur projektowych samolotów odrzutowych mamy tylu inżynierów zajmujących się technologią stealth? Jak zwykle pojęcie o fizyce macie żadne, o aerodynamice żadne, o mechanice płatowca żadne - ale z was specjaliści od stealth lepsi niż w biurze suchoja, które skonstruowało i wyprodukowało już dziesiątki samolotów - ale co tam oni się nie znają. A jaki jest profil termiczny F-22? ktoś z was to wie? - pewnie nie i nie wiem tego żaden z was ani ja - bo to jest TAJNE , tak samo jak nie macie pojęcia o profilu termicznym PAK-FA. No i jeszcze ogarniacie budowę silników odrzutowych - omnibusy. Żeby zrozumieć czym jest RCS i jak go się "z grubsza" oblicza - potrzebna jest ogromna wiedza z geometrii, fizyki, i innych dziedzin - "handbook" czyli taka skompensowana wiedza dla osób mających już jakiekolwiek pojęcie w temacie to UWAGA - ok 300!!! stron - a tutaj na forum całkowici ignoranci w dziedzinach nauk ścisłych po przeczytaniu notatki na wikpedii, i paru informacji z gazetek i forum - wypowiadają się na temat RCS jak "eksperci". W każdej publikacji dotyczącej RCS widnieje "estimated" bo jest to WARTOŚĆ CZYSTO TEORETYCZNA - i to powinno wystarczyć w całej dyskusji na temat ZMNIEJSZONEJ WYKRYWALNOŚCI PRZEZ SYSTEMY RADAROWE. Ale dla was "niewidzialny" to "niewidzialny" czyli żaden radar go nie zobaczy - i o czym dalej dyskutować. No i wg was już dawno PAK-FA miał nie powstać, miał nie latać, program miał być zamrożony - a tutaj lata, ma się dobrze a wszystkie opóźnienia i problemy są "prawdopodobne"
....
lata średnio i nie ma się dobrze - opóźnienia są realne natomiast "prawdopodobne" jest tylko to, że lata
Adam
Samolot jest świetny i ma ogromny potencjał z pewnością będzie lepszy od Raptor wszak przez 20 lat dostępne są nowsze technologie.Jakiś kolega prześmiewczo pyta o zasięg z taką pojemnością kadłuba będze to nowym w skali światowej.Moje przypuszczenia to ok 5000 km na zb wewnętrznych.
Mgc
Rosja to cyrk i obłuda choc potencjał jest bezdyskusyjny... Ale może o taką propagandę biega.?. Niedźwiedź można to ustrzelić ale .... To wciąż niedźwiedź
PAKistański FAn
A dlaczego ten niby nowy samolot ma już zardzewiałe silniki?
vvv
to brak izolacji bo silniki tak sie grzeja ze swieca jak swie pochdnie. f-22 ma w pelni izolowane silniki i schladzane spaliny wiec jest ciezej wykrywalny. t-50 coz...to swiecacy punkt
magazynier
Te "zardzewiałe silniki" to układ chłodzący w okolicy dopalacza. Taki radiator ze stopów berylu. Blachy reagują z tlenem z powietrza i się utleniają. Na dużych wysokościach temperatury są poniżej zera i to jest najprostsze rozwiązanie.
Kondor
Na jak długo starczy mu paliwa?
były_kanonier
W tekście jest błąd. Prędkość wznoszenia Su-35 wynosi nie 80 a 280 m/s.
paweł z
Ładna konstrukcja. Su-50 tak jak Su-27 czy Mig-29 jeśli chodzi o design są świetne. Podobają mi się też śmigłowce Ka-26 i Mi-28. Uwielbiam przecudne brzydactwo Beriewa Be-12
scorpion
Się autor popisał. Ten wcześniejszy rekord należał do prototypu SU-27 - T-10, nota bene mocno odchudzonego w stosunku do myśliwców seryjnych. Po za tym SU-27 nie był samolotem wielozadaniowym w przeciwieństwie do SU-35. I na koniec SU-35 jest napędzany silnikami AL-41 z programu MFI (Mig 1.44) o ciągu 155 kN -175 kN (producent nie podaje dokładnej wartości) a zbliżony masowo SU-27 silnikami AL-31 o ciągu 135 kN. Dlatego SU-35 może latać z prędkością naddźwiękową bez użycia dopalaczy czego nie potrafi SU-27. Tak więc te 80 m/s wznoszenia to jakieś dyrdymały gimnazjalisty.
Davien
miało być pewnie 280m/s
Geoffrey
Mamy tu przykład właściwego czytania wiadomości z Rosji. Sama informacja ma trzeciorzędne znaczenie, bo nie istnieje jakakolwiek możliwość jej weryfikacji. Ale za to z całą pewnością wiadomo, że każda informacja w Rosji ma swój wymiar propagandowy. Zatem trzeba ją czytać niejako od końca, od skutku propagandowego, który miała wywołać. Gdyby program PAK FA był realizowany skutecznie i zgodnie z planem, niezwykłe osiągi samolotu pozostawałyby tajemnicą ( jak np zasięg pocisków Kalibr) i zostałyby niespodziewanie wykorzystane na polu walki jako element zaskoczenia. Natomiast reklamowe przechwałki oznaczają, że realnie samolot takich właściwości nie ma, ale "mógłby mieć" gdyby ewentualni klienci zgodzili się kontynuować jego finansowanie.
PiotrEl
Akurat rekordy samolotów były publikowane również przez Sowietów, w najczarniejszym okresie zimnej wojny z zerowymi potrzebami eksportu np. Je-266 (wersja MiG 25) od 1964 22 rekordy świata. Po co chore teorie tworzyć.
młody_technik
O ile to prawda, to imponujące, ale ciekawe, jak długo silnik wytrzymuje taką pracę. Rekordowe niegdyś MIGi-25 przy maksymalnej prędkości mocno zżerały silniki.
stary_technik
"Rekordowe niegdyś MIGi-25 przy maksymalnej prędkości mocno zżerały silniki." - bezpodstawna bajeczka wymyślona przez rozwścieczonych i bezsilnych Żydów, gdy MiGi-25 bezkarnie latały nad Izraelem, powyżej pułapu i prędkości izraelskich rakiet, więc sobie wymyślili i wstawili do publikacji typu Wikipedia (i zawsze "anonimowe źródła" i bez żadnych dowodów), że "latały ale niszczyły silniki". Prawda jest zupełnie inna: silniki pozwalały latać nawet o ponad 600 km/h szybciej, ale limitem była bariera termiczna owiewki, której szkło pancerne (mimo systemu chłodzenia) zaczynało świecić na pomarańczowo a kabinę wypełniać dym z uszczelek. Bariery termiczne są takie same, więc wbrew propagandzie, SR-71 (ten to miał właśnie problemy z silnikami) rzeczywistą prędkość po serii katastrof miał obniżoną do takiej samej jak MiG-25 (na Cryptome jest odtajniona kopia instrukcji operacyjnych sprzed 45 lat, radzę przeczytać i wierzyć CIA a nie "z netu") i też problemem było nagrzewanie się owiewki. Jednak nim MiG-25 musiał zwolnić, to w międzyczasie spokojnie dał radę przelecieć przez kraj wielkości Polski i po drodze uciec pogoni i rakietom. Silniki MiG-25 do tej pory są najdoskonalszymi i najsprawniejszymi silnikami odrzutowymi przy prędkości naddźwiękowej jakie dotąd zbudowano, tylko miały podłe osiągi na małych prędkościach (MiG-25 ledwie startował). Niestety, ale dokąd się nie zbuduje silników o zmiennym przepływie, a dotąd nadający się do użytku taki nie powstał, to można zbudować silnik odrzutowy albo świetny przy poddźwiękowych prędkościach, albo okołodźwiękowych, albo ponaddźwiękowych ale nie da się świetnego przy choćby dwóch z tych trzech zakresów. Nie wierz bajarzom z Izraela, tylko przeczytaj monografię MiG-25 Piotra Butowskiego. I bariera termiczna, a nie silniki, jest przyczyną, dlaczego już pod koniec lat 60. zrezygnowano w zasadzie z prób budowy maszyn szybszych niż ok. 2.5 Macha (bariera dla tradycyjnych materiałów) a nawet 1.8 Macha (dla owiewek z akrylu i maszyn z laminatów kewlarowych i węglowych). Może teraz, jak MOŻE są dostępne lekkie żarowytrzymałe materiały z programów kosmicznych, to projektuje się coś szybszego (plotki o Aurorze itp.), ale pewności nie ma.
ccc
Rok 2045 z powodu planowych opóźnień we wprowadzaniu do służby w SZ FR samolotu PAK FA postanowiono zakupić tożsamą ilość MiG'a - 29 QUTAS...
Maksio
Rok 2050 polski MON ogłasza rozpoczęcie 46 fazy negocjacji na pozyskanie rakiet Patriot NG. Jak się uda to w roku 2060 Polska w końcu będzie miała jedną lub dwie baterie amerykanskich rakiet.
Ciekawy laik
Siema! Pytam tak z ciekawości bo coś nigdzie nie mogę tego wyczytać i nie wiem czy to utajnione czy po prostu nie mogę tej informacji znaleźć a chciałbym mieć jakiś punkt odniesienia. jaką prędkość wznoszenia ma f-22 Raptor. Bo poza informacją że prędkość ta jest większa niż F-15 (a ten zakładam że ma poniżej 300 m/s) to nic więcej nie znalazłem.
350 m/s
Lockheed Martin F-22 Raptor Performance Maximum speed Classified; greater than Mach 2.42 2575+ km/h Cruising speed Classified; estimated Mach 1.82 Range 2,000 miles 3,219 km Ceiling 65,000 ft 19,812 m Rate of climb 350 m/s
zeng
F-15 wg wikipedii- 300m/s, SU-35- 280m/s. O raptorze się tego nie dowiesz, to nowa broń, nikt się nie bd do końca pucował jego osiągami.
Sarkastykbobastyk
Zachód zmierzy jak szybko T-50 spada.
xxx
380m/s wow,a przecież nowe silniki na horyzoncie po 2020?
PiotrEl
Su-35 nie 80 m/s a 280 m/s.