Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Tureckie sposoby na Rosomaka i Kryla

Altuğ 8x8 z systemem wieżowym Nefer.
Altuğ 8x8 z systemem wieżowym Nefer.
Autor. Antoni Walkowski/Defence24

Podczas Eurosatory 2024 turecka firma BMC przedstawiła kołowy bojowy wóz piechoty Altuğ 8x8 oraz samochód ciężarowy TWV 8x8, który jest bazą dla armatohaubicy samobieżnej ARPAN 155.

W ostatnich latach tureckie przedsiębiorstwo BMC nie ma podpisało zbyt wielu kontraktów eksportowych. Większym zainteresowanie ich produktami występuje w samej Turcji. Niemniej firma posiada w portfolio kilka pojazdów, które mogą zainteresować te kraje Starego Kontynentu, dla których zachodnie uzbrojenie jest zwyczajnie zbyt drogie. Przykład Estonii i zakupu transporterów opancerzonych ARMA 6x6 oraz pojazdów taktycznych NMS 4x4 wskazuje, że Turcy mogą przebić się w regionie.

Reklama

Zwiedzający stoisko BMC mogli zobaczyć zaprezentowany m.in. na zeszłorocznych targach IDEF 2023 kołowy bojowy wóz piechoty Altuğ 8x8. Zaprezentowany tam egzemplarz otrzymał system wieżowy Aselsan Korhan z 35 mm armatą automatyczną. Altuğ wystawiony na Eurosatory posiadał wieżę Nefer z ulokowanym na stropie zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia SARP UKSS produkowanym przez firmę Aselsan. Uzbrojenie główne pojazdu stanowi armata napędowa M242 kalibru 25 mm oraz sprzężony z nią karabin maszynowy kalibru 7,62 mm. Bazowa ochrona balistyczna wieży ma odpowiadać poziomowi 2 według normy STANAG 4569.

Altuğ 8x8 z systemem wieżowym Nefer.
Altuğ 8x8 z systemem wieżowym Nefer.
Autor. Antoni Walkowski/Defence24

Na pojeździe można osadzić inną wieżę, w tym taką wyposażoną w armatę czołgową kal. 120 mm, zmieniając turecki transporter w wóz wsparcia ogniowego (tudzież niszczyciel czołgów) na wzór włoskiego Centauro II. Zapas ładowności wynoszący 8 ton umożliwia doposażenie pojazdu m.in. w dodatkowy pancerz lub wyposażenie. Jednostkę napędową stanowi silnik Caterpillar C13 o mocy 711 KM, który spięto z przekładnią Allison serii 4000. Pozwala to na rozpędzenie pojazdu do 110 km/h. Załogę stanowią trzy osoby, zaś w przedziale desantu zmieści się do ośmiu żołnierzy.

Czytaj też

Przejdźmy teraz do tureckiego samochodu ciężarowego TWV 525-44 8x8. Wóz stał się nośnikiem dla armatohaubicy Panter kal. 155 mm. Takie połączenie zaowocowało powstaniem systemu artyleryjskiego ARPAN 155, który zazwyczaj jest pokazywany na targach w postaci modelu. Jednostkę napędową stanowi 6-cylindrowy silnik wysokoprężny Cummins o mocy 585 lub 600 KM sprzężony z przekładnią Allison. Prędkość maksymalna wynosi około 80 km/h. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu to 36-38 ton. Zasięg operacyjny określono na 600 km po drogach utwardzonych. Załoga ahs ARPAN znajduje się w opancerzonej kabinie, która posiada 4 drzwi z szybami wykonanymi ze pancernego szkła.

Turecki samochód ciężarowy TWV 8x8 z opancerzoną kabiną.
Turecki samochód ciężarowy TWV 8x8 z opancerzoną kabiną.
Autor. Antoni Walkowski/Defence24

Chociaż egzemplarz wystawiony na Eurosatory nie posiadał zabudowy z armatohaubicą Panter, to warto podać kilka informacji o tym dziale. Długość lufy wynosi 52 kalibry (ok. 8 metrów), co umożliwia rażenie celów odległych o 40 km przy stosowaniu pocisków z gazogeneratorem dennym (ER FB-BB). Wartość ta zmniejsza się do 30 km przy użyciu pocisków M549A1 ze wspomaganiem rakietowym. Z klasycznym (czytaj: przestarzałym) pociskiem M107 donośność wynosi 18 km. Szybkostrzelność praktyczną określono na sześć strzałów na minutę, a zapas amunicji to 24 naboje (komplety pocisków i ładunków miotających).

Turecki samochód ciężarowy TWV 8x8 z opancerzoną kabiną.
Turecki samochód ciężarowy TWV 8x8 z opancerzoną kabiną.
Autor. Antoni Walkowski/Defence24
Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. Dudley

    Kupować gotowca w chwili gdy nie ma ciśnienia, i jest czas by przerobić Rosomaka w tak dużym stopniu by nikt nie mógł zarzucić że to nieautoryzowana kopia? Co do Kryla, to armia sama nie wie czego chce. Czy lekka, tanią haubicę z dużą obsługą, czy może zastępstwo dla Dany, ale z automatem ładowania. Może czas pogadać że Szwedami, jest czas i duża konkurencja. Co daje duże możliwości do polonizacji.

    1. skition

      Brytyjczycy zrezygnowali już z Archerów i postawili na RCH 155 na Boxerze. ...Architekturę otwartą czyli AGM (Artillery Gun Modul) czyli wieżyczka okrętowa montowana na tym co się nawinie a nawet stawiana stacjonarnie.. Kable wypuścić .Podłączyć Plug & Play do jednostki centralnej i załatwione. ...nie ma wtedy problemu ,że amunicja z artylerii okrętowej nie pasuje do artylerii naziemnej itd. Potrzeba tylko RMMV z systemem Multilift Mk4 i żuraw samojezdny G-LTM

    2. Dudley

      skition Brytole wybrali RCH155, bo będą używali Boxerów, upraszcza im to logistykę. A ja wcale nie postuluję by wybrać Archery, to po prostu dobry sposób na pozyskaniem dobrej atmatohaubicy o trakcji kołowej, poprzez poprawę pozycji negocjacyjnej.

  2. Essex

    a jak tam nasza najlepsza na świecie, niepowtarzalna, jedyna i cudowna ZZSW30? już doczekała się modernizacji o zagłuszarkę, asop, czy dodatkowy moduł STRZELECKI? NIE? OJ OJ OJ....

    1. Dudley

      Zagłuszarka to nie jest modernizacja, a doposażenie, asop jest dostosowywany do konkretnego typu pojazdu, skoro nie wybrano żadnego dla czołgów, to nie wiemy dlaczego oczekujesz że zostanie wybrany dla Rosomaka? I nie wiem po co na takiej wieży ZSMU, skoro jest sprzężony UKM. Do czego miały służyć?