Przemysł Zbrojeniowy
Samoloty Trader wracają do służby po 26 latach
Nieaktywne operacyjnie od 26 lat samoloty C1-A Trader zostaną zmodernizowane i wejdą w skład grupy lotniczej na pokładzie lotniskowca „São Paulo”.
Plany przewidują reanimowanie czterech samolotów C-1A Trader należących wcześniej do amerykańskiej marynarki wojennej i od 26 lat przechowywanych na składowisku Davis Monthan Boneyard koło Tucson w Arizonie.
W sumie wyprodukowano około tysiąca maszyn C1/S2 w okresie od połowy lat pięćdziesiątych do końca lat osiemdziesiątych. Osiemdziesiąt trzy z nich było wykorzystywane jako samoloty pokładowe. Większość Traderów została wycofana w 1988 r. i przekazana do stałej konserwacji.
Prace modernizacyjne mają zostać przeprowadzone przez firmę Marsh Aviation z Mesa w Arizonie. Ma ona już duże doświadczenie w tego rodzaju programach, przerabiając między innymi 26 tankowców powietrznych należących wcześniej do amerykańskiej marynarki wojennej na maszyny pożarnicze S-2T pracujące dla potrzeb lotnictwa służb pożarniczych stanu Kalifornia CDF (California Department of Forestry and Fire protection).
Brazylijczycy planują obecnie zmodernizowanie czterech samolotów C1-A do wersji KC-2 (transportowca i tankowca powietrznego). Prace mają objąć przede wszystkim wymianę silników na turbośmigłowe Honeywell TPE-331, montaż nowego systemu łączności, kokpitu elektronicznego (Glass Cockpit), systemu kontroli zanieczyszczeń i urządzeń pozwalających na tankowanie w powietrzu. Cały program ma kosztować około 167 milionów dolarów.
Pierwszy samolot KC-2 zostanie dostarczony w listopadzie 2017 r.
Krzysztof Miller
"Osiemdziesiąt trzy z nich było wykorzystywane jako samoloty pokładowe." Wszystkie były wykorzystywane jako pokładowe. Wszystkie. Powyższe zdanie zostało niedokładnie przetłumaczone, prawdopodonie zawierało informację o 83 wykorzystywanych jako pokładowe samoloty transportowe (czyli własnie C-1).