Przemysł Zbrojeniowy
Ruszyła produkcja słowackich Rosomaków

Autor. Ministerstwo Obrony Słowacji.
Słowacki zakład zbrojeniowy CSM Industry poinformował o rozpoczęciu prac nad produkcją pierwszego zbudowanego na Słowacji, pod okiem specjalistów z fińskiej Patrii, kołowego transportera opancerzonego Vydra (Patria AMV XP).
Informacja ta oznacza pomyślny transfer technologii od fińskiej Patrii do słowackiego przemysłu, który na mocy podpisanej w marcu 2022 roku umowy, miał otrzymać nowe zdolności produkcyjne. Jednym z większych beneficjentów offsetu będzie wspomniany zakład CSM Industry w Tisovcu, który na potrzeby programu pozyskania transporterów Vydra został zmodernizowany. Oprócz tego miał on zwiększyć zatrudnienie w celu sprostaniu realizacji projektu. Bratysława w postępowaniu dotyczącym nowego KTO dla słowackiej armii wymagała ulokowania przynajmniej 40% wartości kontraktu w tamtejszym przemyśle zbrojeniowym, w przypadku zwycięskiej Patrii ma być to aż 60%.
W październiku zeszłego roku odebrany został pierwszy egzemplarz KTO Vydra w wersji wozu ewakuacji medycznej, wyprodukowany jeszcze w fińskich zakładach. Słowacka armia otrzyma łącznie 76 pojazdów rodziny Vydra, w tym 60 kołowych bojowych wozów piechoty wyposażonych w system wieżowy Turra-30, 10 pojazdów ewakuacji medycznej oraz sześć wozów dowodzenia.

Autor. CSM Industry
AMV XP to najnowsza wersja kołowego transportera opancerzonego AMV 8×8 stworzonego przez fińską spółkę Patria. Konstrukcję tę po raz pierwszy publicznie zaprezentowano w 2015 roku.
Głównymi zmianami względem wariantu bazowego jest podwyższenie dopuszczalnej masy całkowitej oraz wymiarów pojazdu, co z kolei pozwoliło na istotne wzmocnienie opancerzenia. Masę bojową zwiększono z 26 do 30-32 ton, co pozwoliło m.in. na wzmocnienie odporności transportera na ostrzał. W celu utrzymania mobilności i dzielności terenowej na dotychczasowych poziomach zastosowano nowy silnik o mocy 612 KM, a także usprawnione zawieszenie hydropneumatyczne. Dzięki modułowej konstrukcji wóz może zostać przebudowany do wielu wersji specjalistycznych, a w wariancie bojowym otrzymuje uzbrojenie w postaci wybranego przez klienta modułu wieżowego.

Autor. Ministerstwo Obrony Słowacji
CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!