Przemysł Zbrojeniowy
Rosyjski Tajfun już bez zagranicznych podzespołów
Rosyjski koncern Rosoboroneksport ogłosił wdrożenie wariantu swojego wielozadaniowego pojazdu opancerzonego Tajfun-K (KamAZ-53949) bez udziału w nim komponentów importowanych z zagranicy.
Pojazd ma być promowany na rynki zagraniczne, ale zapewne także do własnych sil zbrojnych, które powszechnie używają go w różnych odmianach. W komunikacie przedsiębiorstwa nie stwierdzono jakie komponenty pojazdu były importowane do Rosji. Sama kabina opancerzona pojazdu powstała na bazie współpracy z izraelskim przedsiębiorstwem Plasan. Obecnie jednak Rosjanie produkują je samodzielnie do wielu pojazdów w tym samochodów ciężarowych. Dotychczas jednostką napędową pojazdu był silnik diesela Cummins 6ISBe 350 P-6, którego dostawy zostały wstrzymane wskutek sankcji nałożonych na Rosję. Zapewne został on zamieniony rodzimym silnikiem produkcji JaMZ-a. Co więcej, z silnikami Cumminsa zintegrowana była skrzynia biegów Allisona, zatem widzimy, jak kluczowe elementy dla pojazdu były importowane lub składane na miejscu z dostarczanych części.
"Typhoon-K jest w służbie Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej i już potwierdził swoje cechy w rzeczywistych warunkach działania i użycia bojowego "- powiedział dyrektor generalny Rosoboronexport Aleksander Michejew, którego słowa zostały zacytowane w służbie prasowej firmy.
Czytaj też
"Niezależność od obcych komponentów w produkcji "Typhoon-K" daje nam i naszym partnerom pewność co do terminowej i kompletnej obsługi posprzedażnej dostarczonych maszyn, ich modernizacji i rozwoju "- powiedział Michejew.
"Rosoboroneksport cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony klientów zagranicznych i jest gotowy do współpracy w formacie partnerstwa przemysłowego w produkcji pojazdów opancerzonych Typhoon-K, w tym lokalizacji produkcji" - powiedział szef firmy.
Czytaj też
Pojazd Typhoon-K ma być uniwersalną platformą przeznaczoną do wspierania nie tylko regularnej armii, ale także jednostek specjalnych lub sił porządkowych. Z racji na swoją modułową budowę może on być dostosowany do wielu zadań, zapewniając załodze ochronę przed różnego typu zagrożeniami. Dzięki temu może on pełnić funkcję transportera opancerzonego, pojazdu logistycznego, wozu dowodzenia i kontroli, rakietowego niszczyciela czołgów, wozu ewakuacji medycznej czy platformy dla zestawów przeciwlotniczych.
ΚrzysiekS
Pamiętam jak na studiach w ramach robienia practical joke-ów dla wrogich wydziałów (jak na MIT) wykręciliśmy sedes z jednej z toalet i chcieliśmy go wynieść z wydziału udając, że niesiemy paczkę dla kuriera. Prawie się udało tylko nikt nie pomyślał, aby wcześniej wylać wodę stojącą w syfonie. Karton w który go opakowaliśmy i niośliśmy przemókł. Zaraz za portiernią sedes wypadł nam z rąk i roztrzaskał się o podłogę a my musieliśmy uciekać do akademika. Myślę że podobnie będzie tutaj, rosjanie udają że są twardzi i nie zwracają uwagi na sankcje ale w rzeczywistości dobijają swoją ekonomię. Wcale się nie zdziwię jeśli za 10 lat rosja będzie rozwojem przypominać bardziej białoruś niż Francję albo UK.
Ein
Mhm, dokładnie. To wszystko będzie robione na zasadzie: mało, zawodne, niewystarczające. I tak się ta rosja zwinie.