Przemysł Zbrojeniowy
Raven zabezpieczy pojazdy przed pociskami kierowanymi
Firma BAE Systems zaprezentowała podczas wystawy przemysłu obronnego AUSA 2019 system ochrony Raven, część pakietu zintegrowanego systemu ochrony pojazdów.
Raven to działający w paśmie podczerwieni system laserowy, mający za zadanie ochronę pojazdów naziemnych, w szczególności przed przeciwpancernymi pociskami kierowanymi, bez użycia kinetycznych środków przeciwdziałania. Jego zadaniem jest również poprawa świadomości sytuacyjnej załogi, co pozwoli na poprawę skuteczności wykonywania misji.
System jest niewielki masowo i gabarytowo, a dzięki modułowej architekturze zapewnia jednostkom lądowym skuteczną ochronę pojazdu przy zachowaniu korzystnej relacji koszt/zysk. Zaprojektowano go tak, by umożliwić reagowanie na nowe zagrożenia bez konieczności dużych zmian w hardware.
Raven spełnia wymagania programu modułowego systemu aktywnej ochrony (MAPS - Modular Active Protection System) sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Jego konstrukcja umożliwia też bezpośrednią integrację z innymi systemami wykrywania zagrożeń i sygnalizacji przeciwdziałania. Najważniejszym wielofunkcyjnym systemem ochrony pojazdu, z którym zintegrowany został Raven, jest, działający w paśmie fal długich i w podczerwieni, BAE Systems 360. 360 MVP to zestaw kilku głowic optoelektronicznych montowanych na pojeździe, który umożliwia szybkie i dokładne przekazywanie do urządzenia Raven informacji o zbliżającym się zagrożeniu, by umożliwić skuteczne reagowanie na zagrożenia, a jednocześnie zapewnić dookólną świadomość sytuacyjną. W ramach warstwowego systemu obrony pojazdu Raven uzupełnia kinetyczne systemy przeciwdziałania, mogąc oddać praktycznie nieograniczoną liczbę strzałów.
Czytaj też: Amerykańskie Abramsy otrzymały system Trophy
Na początku tego roku armia amerykańska zarekomendowała zintegrowanie systemu Raven z pojazdem bojowym Bradley podczas demonstracji aktywnej ochrony programu MAPS, która odbyła się we wrześniu 2019 r.
Czytaj też: U.S. Army zmodernizuje kolejne Bradleye
Zalecenie to wydano po serii testów Soft Kill Rodeo w lutym tego roku, które miały określić która technologia aktywnego systemu ochrony o charakterze niekinetycznym jest najbardziej skuteczna. Raven porównywano wówczas z proponowanym przez Northrop Grumman systemem Multifunction Electro-Optical System i rozwiązaniem Color Light Operational Unit for Deflection (CLOUD) zaprojektowanym przez izraelską firmę Ariel Photonics Group we współpracy z koncernem Lockheed Martin.
ktos
Ciekawe kiedy ktos wpadnie na pomysl zaby zainstalowac taki system w samolocie? Bylby odporny na bron przeciwlotnicza...
Davien
juz sa, nazywa sie to DIRCM i słuzy do oslepiania rakiet z głowicami IR.