Reklama

Polskie komponenty dla Jelcza? Ważne rozmowy

Należąca do 16 Dywizji Zmechanizowanej wieloprowadnicowa wyrzutnia rakiet Homar-K na podwoziu Jelcz 882.57.
Należąca do 16 Dywizji Zmechanizowanej wieloprowadnicowa wyrzutnia rakiet Homar-K na podwoziu Jelcz 882.57.
Autor. 16 Dywizja Zmechanizowana / X

Delegacja Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Aktywów Państwowych odwiedziła spółkę SKB Drive Tech. To jeden z zakładów, które mogą wspomóc państwową zbrojeniówkę w produkcji oraz remontach sprzętu wojskowego, w tym ciężarówek Jelcz.

Delegacja MON i MAP z udziałem przedstawicieli kierownictwa PGZ i Agencji Uzbrojenia, pod przewodnictwem sekretarza stanu w MON Pawła Bejdy i podsekretarza stanu w MAP Konrada Gołoty odwiedziła spółkę SKB DriveTech. To producent między innymi układów przeniesienia napędu, obecny obok sektora obronnego także w branży kolejowej, stoczniowej i w górnictwie.

Reklama

Spółka SKB Drive Tech już w przeszlości występowała z ofertą zastosowania swoich elementów, w tym mostów, w samochodach ciężarowych Jelcz i jest zainteresowana zwiększeniem współpracy z polską zbrojeniówką. W komunikacie resortu obrony podkreślono, że „w firmie SKB Drive Tech S.A., zaprezentowano ofertę nowoczesnych mostów napędowych, które mogą znaleźć zastosowanie w pojazdach wojskowych”.

    Obecnie zwiększenie zdolności produkcji Jelcza jest jednym z priorytetów PGZ, z uwagi na zaangażowanie tej spółki w programy modernizacyjne. Jak mówił w niedawnej rozmowie z Defence24.pl członek zarządu PGZ Marcin Idzik, „Jelcz ma bardzo dużo umów, a jednocześnie zakład nie przeszedł właściwych inwestycji, nie został w wystarczającym stopniu zmodernizowany i rozbudowany. Co za tym idzie, produkcja musi być rozkooperowana”.

    Reklama

    Delegacja MON, MAP i PGZ odwiedziła też spółkę Wielton, należącą do grona trzech największych producentów przyczep, naczep i zabudów samochodowych w Europie.

    WIDEO: Burza w Nowej Dębie. Polskie K9 na poligonie
    Reklama

    Komentarze (5)

    1. szczebelek

      Tu nie chodzi o to, że Jelcz ma braki komponentów przez dziurawy łańcuch dostaw tylko, że ma za mało ludzi by te komponenty montowa...

      1. mick8791

        I tu no Wielton może ich wspomóc! A SKB jest w stanie dostarczać kompletne układy jezdne zbudowane z wykorzystaniem własnych mostów napędowych bez konieczności sprowadzania ich z USA!

    2. staryPolak

      jedna firma może zrobić cuś dla drugiej firmy. Się dogadują obie firmy i robota leci. A tu przełomowa wieść na miarę Misia: "Delegacja Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Aktywów Państwowych odwiedziła...." itd.

      1. mick8791

        Tak przełomowa, bo to państwo, a dokładniej MAP jest właścicielem PGZ. i z tego powodu ma prawo podejmować strategiczne dla firmy decyzje!

    3. Al.S.

      Przy takiej ilości zamówień warto byłoby się rozejrzeć za możliwością zakupu licencji na silnik do tych pojazdów i podjąć produkcję na zasadzie kooperacji różnych zakładów, posiadających odlewnie i kompetencje w dziedzinie obróbki precyzyjnej. Polska posiada zdolności do takiej produkcji, należałoby tylko połączyć zdolności różnych podmiotów już działających na rynku, a to kwestia odpowiedniego zarządzania projektem. Oprócz samochodów ciężarowych, takich silników można również używać do napędu generatorów elektrycznych, a więc nawet jeśli popyt ograniczałby się wyłącznie do zamówień państwowych, to i tak istnieje rynek na kilka tysięcy egzemplarzy, a później remonty i produkcję części zamiennych. Producentów nowoczesnych silników o tej mocy jest w świecie sporo: Cummins, Man, Iveco, Volvo, itp, więc pewnie dałoby się od któregoś z nich uzyskać dobre warunki licencji.

      1. Wojtekus

        Oprócz silników powinno się myśleć o produkcji skrzyń biegów. Polska jako rozwinięty przemysłowo kraj z dużą dziedzina akademicko-techniczną jest w doskonałym położeniu aby tego dokonać. Produkując pojazdy wojskowe w tysiącach egzemplarzy taki krok by był konieczny. Przed II WŚ nasz przemysł motoryzacyjny też był do tyłu dlatego zaproszono Fiata. Nie mogliśmy także wyprodukować nowoczesnych silników lotniczych które były kupowane z Wielkiej Brytanii.

      2. tkin ważny

        ALS - Albo nieudolność albo dywersja.

    4. DanielZakupowy

      Co to się stanęło w tym pgz? Beton się wykrusza?

    5. Paweł LiS

      Problemem jest sam Jelcz. Przykład prosty. Mają obok wolną działkę budowlaną. Mogą ją wynająć i tam trzymać wyprodukowane samochody. Na tym miejscu na swoim terenie postawić halę i zwiększyć produkcję. No ale lepiej nic nie robić. Zmiany są groźne.

    Reklama