Polskie komponenty dla Jelcza? Ważne rozmowy

Autor. 16 Dywizja Zmechanizowana / X
Delegacja Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Aktywów Państwowych odwiedziła spółkę SKB Drive Tech. To jeden z zakładów, które mogą wspomóc państwową zbrojeniówkę w produkcji oraz remontach sprzętu wojskowego, w tym ciężarówek Jelcz.
Delegacja MON i MAP z udziałem przedstawicieli kierownictwa PGZ i Agencji Uzbrojenia, pod przewodnictwem sekretarza stanu w MON Pawła Bejdy i podsekretarza stanu w MAP Konrada Gołoty odwiedziła spółkę SKB DriveTech. To producent między innymi układów przeniesienia napędu, obecny obok sektora obronnego także w branży kolejowej, stoczniowej i w górnictwie.
Spółka SKB Drive Tech już w przeszlości występowała z ofertą zastosowania swoich elementów, w tym mostów, w samochodach ciężarowych Jelcz i jest zainteresowana zwiększeniem współpracy z polską zbrojeniówką. W komunikacie resortu obrony podkreślono, że „w firmie SKB Drive Tech S.A., zaprezentowano ofertę nowoczesnych mostów napędowych, które mogą znaleźć zastosowanie w pojazdach wojskowych”.
Obecnie zwiększenie zdolności produkcji Jelcza jest jednym z priorytetów PGZ, z uwagi na zaangażowanie tej spółki w programy modernizacyjne. Jak mówił w niedawnej rozmowie z Defence24.pl członek zarządu PGZ Marcin Idzik, „Jelcz ma bardzo dużo umów, a jednocześnie zakład nie przeszedł właściwych inwestycji, nie został w wystarczającym stopniu zmodernizowany i rozbudowany. Co za tym idzie, produkcja musi być rozkooperowana”.
Delegacja MON, MAP i PGZ odwiedziła też spółkę Wielton, należącą do grona trzech największych producentów przyczep, naczep i zabudów samochodowych w Europie.
szczebelek
Tu nie chodzi o to, że Jelcz ma braki komponentów przez dziurawy łańcuch dostaw tylko, że ma za mało ludzi by te komponenty montowa...
mick8791
I tu no Wielton może ich wspomóc! A SKB jest w stanie dostarczać kompletne układy jezdne zbudowane z wykorzystaniem własnych mostów napędowych bez konieczności sprowadzania ich z USA!
staryPolak
jedna firma może zrobić cuś dla drugiej firmy. Się dogadują obie firmy i robota leci. A tu przełomowa wieść na miarę Misia: "Delegacja Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Aktywów Państwowych odwiedziła...." itd.
mick8791
Tak przełomowa, bo to państwo, a dokładniej MAP jest właścicielem PGZ. i z tego powodu ma prawo podejmować strategiczne dla firmy decyzje!
Al.S.
Przy takiej ilości zamówień warto byłoby się rozejrzeć za możliwością zakupu licencji na silnik do tych pojazdów i podjąć produkcję na zasadzie kooperacji różnych zakładów, posiadających odlewnie i kompetencje w dziedzinie obróbki precyzyjnej. Polska posiada zdolności do takiej produkcji, należałoby tylko połączyć zdolności różnych podmiotów już działających na rynku, a to kwestia odpowiedniego zarządzania projektem. Oprócz samochodów ciężarowych, takich silników można również używać do napędu generatorów elektrycznych, a więc nawet jeśli popyt ograniczałby się wyłącznie do zamówień państwowych, to i tak istnieje rynek na kilka tysięcy egzemplarzy, a później remonty i produkcję części zamiennych. Producentów nowoczesnych silników o tej mocy jest w świecie sporo: Cummins, Man, Iveco, Volvo, itp, więc pewnie dałoby się od któregoś z nich uzyskać dobre warunki licencji.
Wojtekus
Oprócz silników powinno się myśleć o produkcji skrzyń biegów. Polska jako rozwinięty przemysłowo kraj z dużą dziedzina akademicko-techniczną jest w doskonałym położeniu aby tego dokonać. Produkując pojazdy wojskowe w tysiącach egzemplarzy taki krok by był konieczny. Przed II WŚ nasz przemysł motoryzacyjny też był do tyłu dlatego zaproszono Fiata. Nie mogliśmy także wyprodukować nowoczesnych silników lotniczych które były kupowane z Wielkiej Brytanii.
tkin ważny
ALS - Albo nieudolność albo dywersja.
DanielZakupowy
Co to się stanęło w tym pgz? Beton się wykrusza?
Paweł LiS
Problemem jest sam Jelcz. Przykład prosty. Mają obok wolną działkę budowlaną. Mogą ją wynająć i tam trzymać wyprodukowane samochody. Na tym miejscu na swoim terenie postawić halę i zwiększyć produkcję. No ale lepiej nic nie robić. Zmiany są groźne.