Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Polskie podwozia dla koreańskiego Homara

Autor. Jelcz

Konsorcjum PGZ-WWR, odpowiedzialne za dostawy elementów systemu uzbrojenia Wieloprowadnicowych Wyrzutni Rakietowych dla Sił Zbrojnych RP pozyskało od Agencji Uzbrojenia kontrakt na dostawy w latach 2023-2024 pojazdów oraz podwozi specjalnych do przedmiotowego systemu uzbrojenia. Wartość kontraktu opiewa na kwotę 330 mln zł.

Reklama

Przedmiotem umowy, zawartej pomiędzy Skarbem Państwa – Agencją Uzbrojenia a konsorcjum PGZ-WWR, jest dostawa 59 pojazdów oraz podwozi specjalnych, w tym: 19 pojazdów amunicyjnych do przewozu rakiet T28 TS ASV-H i 18 pojazdów amunicyjnych do przewozu rakiet T82 TS ASV-K oraz 18 podwozi specjalnych przystosowanych do montażu modułu wyrzutni LM K-MRLS – TS K-MRLS T45 oraz 4 podwozia na potrzeby prototypów kolejnych wersji pojazdów specjalnych.

Reklama

Jednocześnie, Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. wraz z pozostałymi Członkami Konsorcjum, gotowa jest do podjęcia dalszych rozmów z resortem obrony narodowej nad kolejnymi zadaniami, które sukcesywnie będą wdrażane do Sił Zbrojnych RP w ramach Umowy Ramowej.

Miesiąc od zawarcia umowy podpisujemy pierwszy kontrakt wykonawczy w jednym z największych programów, w jaki zaangażowana jest nasza grupa. Dla powodzenia tego projektu modernizacji naszej armii kluczowe są porozumienia dotyczące rozwoju naszych kompetencji w zakresie techniki rakietowej, które pozwolą nam produkować pociski dla Sił Zbrojnych RP i naszych sojuszników w zakładach Polskiej Grupy Zbrojeniowej
Sebastian Chwałek, Prezes Zarządu PGZ S.A.

Oprócz zakontraktowanych dziś elementów, które dostarczane będą przez Polską Grupę Zbrojeniową wymienić można m.in. wozy dowodzenia i łączności oraz systemy radiolokacyjne. Do zadań konsorcjum PGZ-WWR należy będzie integracja krajowych elementów z zagranicznymi produktami oraz ustanowienie potencjału do ich napraw oraz serwisu w cyklu życia tych produktów.

Reklama

Czytaj też

W skład Konsorcjum PGZ-WWR wchodzi: PGZ S.A. (lider), Huta Stalowa Wola S.A., Jelcz sp. z o.o., Rosomak S.A., Wojskowe Zakłady Łączności nr 1 S.A. oraz PIT-RADWAR S.A. W projekcie, w charakterze poddostawców uczestniczyć będą również inne przedsiębiorstwa z Grupy oraz podmioty krajowego przemysłu obronnego.

Wraz z rozwojem projektu przewidywane jest ustanowienie zdolności produkcyjnych kluczowych komponentów i podzespołów pozyskiwanych wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych w wybranych spółkach Grupy Kapitałowej Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Reklama
Reklama

Komentarze (19)

  1. raczek

    Czy nie najwyzszy czas zmienic ta kabine w jelczu? caly czas leniuchy klepia ta kabine wstyd zeby nie zaprojektowac cos bardziej stylistycznego a potem to bedzie placz ze Mon niechce kupowac to ile jeszcze bedziecie jechac na tym skansenie?

    1. Wuc Naczelny

      Celem kabiny jest maksymalizować objętość przy minimalnej długości, stosować płaskie powierzchnie łatwe do opancerzenia, pionowe szyby aby się wnętrze nie nagrzewało na słocu., podcięte rogi by dało się wjechać w bunkier lub tunel. To co chcesz zmienaić a tym dizajnie specjalisto z Koziej Wólki?

  2. Filemon 21

    Pilny update 330 mln PLN za 59 podwozi czyli 5,6 mln PLN za podwozie że ZŁOTA TATRA STANDARDOWA OFERTA NATO TO 460$ TYS PIĘKNY WAŁEK PGZ

    1. Wuc Naczelny

      Nie wiesz czy we cenie jest integracja wyrzutni i Topaza.

  3. rwd

    A co jest polskiego w tych pojazdach szpetne kabiny na pewno ale silniki, skrzynie?

    1. Van_D

      Normą obecnie dla koncernów produkujących samochody może akurat mniej ale samochody dostawcze, ciężarówki, sprzęt wojskowy jest to że takie rzeczy jak silniki czy skrzynie są produkowane na licencji jakiejś firmy w krajach poza UE bo taniej. Później kupując pojazd produkcji włoskiej, szwedzkiej, brytyjskiej, koreańskiej, amerykańskiej czy niemieckiej okazuje się że jego podzespoły są dokładnie takie same jak w polskim Jelczu... także Twój wpis jest zupełnie bez sensu i jak nie wiesz o czym piszesz to lepiej nic nie napisać...

    2. Prawdziwy

      Przekładnia główna niby z (....) ale to Nasi przy niej robili i robią.Prawie jestem pewien, że projektowali układ hamulcowy do maszyn budowlanych., który jest w waszym KTO.

    3. Hmmm.

      Te kabiny są zupełnie inne. Polecam artykuł sprzed dwóch dni w tym temacie na dzienniku zbrojnym. Są wizualizacje.

  4. Filemon19

    Pilny update czeska Tatra jest na Stand by i może dostarczyć podwozia gotowe już z silnikami, tylko wystarczy zamontować pakę hydrauliczna pocisków rakietowych

    1. Van_D

      Ale po co, skoro nie mamy jeszcze zabudowy??

    2. Prawdziwy

      Rama w 8x8 biję na głowę to, co Pepiki i inni ,do tej ,pory wymyślili!

  5. niezdziwiony

    Witam ponownie wszystkich. Kiedyś od czasu do czasu komentowałem tu artykuły. teraz ponownię widzę sens powtórzyć komentowanie, bo widzę chęć Redakcji i Administracji na eliminowanie choć częściowe ruSSkich onuc i argument najważniejszy Pan Damian Ratka dołączył do Redakcji.. Pewnie ciut zostało, ale jakoś to ogarniemy.Najważniejsze, że Chunmoo jest u nas robione. Ale najważniejsze w nim miały być rakiety i oni głównie się rozbija całość. Co z nich będzie u nas robione, bo podwozie z wyrzutnią to pewnie sami byśmy ogarnęli z czasem jako np. Langusta 3....... Do rzeczy - co z rakietami i to tymi dużego zasięgu ? Czy u nas ? I jakie ? Ew. może jakie elementy ? Gdzie mamy produkować, pytanie co ?

    1. Chyżwar

      Z tego, co wstępnie wiadomo docelowo mamy produkować dwie rakiety. O zasięgu 80 i 290 Kilometrów. Mam więc nadzieję, że tego interesu nikt nie popsuje. Nie wykluczona jest także integracja wyrzutni z rodzimym kalibrem 120 mm co uważam za niegłupi pomysł.

  6. Orthodoks

    Do jakich Himarsów, jak tam wszyściutko hamerykańskie? Poza tym to zamówienie na jeden dywizjon, a podpisanych koreańskich wyrzutni prawie 220. No chyba że chodzi o to byłe wyrobić się na przyszłoroczną przedwyborczą defiladę.

    1. mick8791

      Facet wielkość zamówienia jest dopasowana do dostaw pierwszego dywizjonu z Korei. Pozostałe dostawy będą później więc po kiego grzyba chcesz zamawiać już teraz ciężarówki? Może zdobądź ciut wiedzy zanim coś napiszesz?

    2. Orthodoks

      Facet! Zamówiliśmy 218 wyrzutni, które mają być dostarczone jakoby do 2026 roku, więc nie zaszkodziłoby od razu zamówić adekwatną liczbę nośników by były dostarczane równolegle. Czasokres do 2026 jest wszak dość krótki, a zewsząd słychać lamenty. że jednym z problemów naszej zbrojeniówki jest brak planowania długofalowego, spowodowany min. takimi niekonsekwentnymi zamówieniami.

    3. LMed

      Mick, wielkość zamówienia ma pierszorzędny wpływ na koszt jednostkowy wyrobu.

  7. Kaspian2012

    18 podwozi dla wyrzutni przez okres 2 lat. No to pozostale 270 wyrzutni kiedy ? Rozumiem ze po 2030 roku ?

    1. szczebelek

      Wiesz, że to jest umowa tylko dla pierwszego dywizjonu, który ma się składać z 59 pojazdów Jelcza. Jest to podyktowane, że Korea będzie dostarczać rocznie 1-2 dywizjony. Jeśli podzielisz 288 przez 18 dostajesz docelowe 16 dywizjonow. Nie zapominaj, że na stole jest 200 sztuk Himarsów co w sumie da 26 dywizjonów po 18 wyrzutni każdy po 59 pojazdów z Jelcza czyli jakieś 1500 pojazdów. Oprócz tego podwozia do baterii Wisły, Narwii, Pilicy+ pomijam wozy amunicyjne do artylerii lufowej, bo tego będzie potrzebne spore ilości.

    2. mick8791

      A po co teraz kupować więcej podwozi jak nie będzie do nich wyrzutni? Wielkość i czas zamówienia dopasowana jest do dostaw sprzętu z Korei!

    3. Orthodoks

      szczebelek- jakie 1-2 dywizjony rocznie, jak 218 zamówionych wyrzutni ma zostać dostarczonych bodaj do 2026 r.

  8. Autor Komentarza

    Jak się pisze artykuł, za który chciało by się brać pieniądze, to oprócz przepisania oficjalnego komunikatu, wypada dodać coś więcej. Na przykład coś o prototypach, które mają mieć niezależne zawieszenie, silnik za kabiną i kilka konsekwencji tych faktów. Co więcej, to oznacza, że Jelcz nie przejadł zarabianych pieniędzy, lecz zainwestował je w opracowanie nowoczesnego podwozia. I to jest najważniejsza informacja z tego komunikatu.

  9. Filemon19

    Podsumowując w ramach polskiego offsetu za 330 mln PLN na 59 ciężarówki czyli 5,6 mln PLN sztuka Trzeba kupić silnik skrzynie biegów elementy zawieszenia z zagranicy za 3,2 mln PLN sztuka Cała reszta to składak plus łączność Piękne papierowe Konsorcjum

    1. Chyżwar

      Podsumowując. O Sisu albo o Patrii słyszałeś? Jedni i drudzy korzystają z zagranicznych rozwiązań. W tym także silników. Piękne papierowe konsorcja.

    2. szczebelek

      Tacy ludzie zapominają, że najpierw trzeba było sprzedać i zniszczyć kilka fabryk w Polsce przez trzy dekady, żeby móc kupować za granicą.

    3. mick8791

      Podsumowując jak zwykle pleciesz bzdury. Chociażby dlatego, że to nie żaden offset tylko zwykły zakup w polskiej zbrojeniówce. A teraz zadanie - zanim po raz kolejny napiszesz "Podsumowując" dowiedz się co to jest offset i na czym polega.

  10. raf4

    330mln za 59 pojazdów bez zabudowy?!? Będą ze złota?

    1. doc_doc

      W artykule jednak piszą, że z zabudową. Jedynie 18 szt pod wyrzutnie to podwozia przystosowane do montażu + 4 podwozia na potrzeby prototypów. Gdy się spojrzy na firmy produkujące w małych seriach np. tramwaje, czy rynek kolejowy to można dojść do tego, że 5,6 mln zł / szt nie jest jakąś wygórowaną ceną. Gdyby to były tylko podwozia ciężarówek ze zwykłymi kabinami (bez opancerzenia i filtrów) i z tyłu skrzynia z HDS'em to rzeczywiście było by trochę zbyt drogo.

    2. szczebelek

      On myśli, że wojskowy Jelcz byłby taki sam jak cywilna wywrotka do gnoju.

  11. Hmmm.

    Coś tu chyba nie gra w treści. 330 milionów? Może ma być 33 mln.? Podwozia w cenie nowego czołgu to przesada.

    1. Prawdziwy Polak

      To nie są zwykłe ciężarówki ale cały system który opiera się na wyspecjalizowanym wyposażeniu, zanim cos napiszesz to 10 razy pomyśl Taka ciężarówka to komplety system gotowy do zainstalowania modułu wyrzutni.

    2. LMed

      No cóż, PGZ nie jest w stanie (a może nawet uważa że nie musi) pracować na warunkach rynkowych i to słabe jest.

    3. szczebelek

      @Hmmm.Matematyka wam nie chodzi? 330 mln przez 60 sztuk nie da wam ceny ciężarówki w cenie nowego czołgu. Chcecie kupić Abramsa za 5 mln złotych? Nie wiem jak wam wyszło dzielenie 24 mld złotych przez 250 sztuk, ale 5 mln za sztukę jest błędną liczbą.

  12. zegrz69

    Kiepsko, bardzo kiepsko jest w Jelczu z wzornictwem przemysłowym. Te pojazdy na zdjęciu wyglądają gorzej niż starsze wersje. Mam wrażenie że widzę kabiny projektowane 60 lat temu.

    1. kukurydza

      Zdajesz sobie sprawę że patrzysz na ciężko opancerzone kabiny, a płyt pancernych nie da się jak w cywilnej ciężarówce powygniatać w fikuśnie opływowie filuty? Kabiny pancerne Jelcza wyglądają praktycznie tak samo jak kabiny pancerne w zmilitaryzowanej wersji MAN HX, i dla zdających sobie sprawę z uwarunkowań jest oczywiste dlaczego.

    2. mf303

      "oplywowe filuty":)

    3. OKM

      są już nowe kabiny dla himarsów i chunmoo ... duzo ladniejsze wzornictwo

  13. OKM

    zerknijcie na dziennikzbrojny.pl, tam sa wizualizacje nowych kabin do himarsów i chunmoo.... są już ogólnie mówiąc łądniejsze i bardziej groźne :)

  14. KrzysiekS

    Pytanie o umowę na produkcje efektora inaczej to wszystko ......

    1. bc

      Dokładnie i to produkcję a nie "produkcję"

  15. bc

    Ta kratka na Jelczu powinna mieć ścięte rogi tak jak kabina, nawet taniej to będzie produkować bo mniej do frezowania.

  16. Lużyce

    No to się Niemiaszki cieszą. Tyle silników i przekładni nam sprzedadzą. Bezmyślność w nabywaniu niebotycznych ilości towaru z półki, zamiast pozyskania licencji na silnik i tak nie przekona wierzących w geniusz Prezesa i Partii. Zresztą zaraz dodadzą, że przecież za opcji niemieckiej to dopiero było.... , nie to co teraz, gdy pokazujemy Niemcom gdzie ich miejsce.....

    1. .-.

      Poprzednicy byli lepsi. Oni to panie nakupowali licencji nie tylko na silniki. Oni uratowali kompletną fabrykę silników do T72/pt91 przed zaoraniem.. Czy może coś pokręciłem?? Jasne, że dobrze mieć licencje na na kluczowe elementy. Jakoś nikt ich nie sprzedaje jednak,. NIKT.

    2. mf303

      Na dietę opartą na soku z buraka nie poradzi pan.:)

    3. LMed

      Tłumaczenie nieporadności tej ekipy winami Tuska , albo jeszcze Balcerowicza, to już aberacja zwykła.

  17. knoxx

    59 pojazdów. Jestem pod wrażeniem. :)

  18. Norman

    Będzie to poprawiona wersja z ostatnich zdjęć z większym kątem natarcia zderzaka,większym kątem nachylenia szyby czołowej kabiny celem wzmocnienia odporności na ustrzał,niższą kabiną i bez bubli jak wyłożenie środka palną tkaniną poliestrową pentelkową-wykładzinowa,klamkami zewnętrznymi i lusterkami plastikowymi i brakiem zaczepów do wyrywania awaryjnie drzwi? Poprawiona wersja przypomina już sprawdzone konie robocze SISI lub Oshkosha.mam.nadzieje że pomyślono o ZSMU 12,7mm np.z autotrakerem do zwalczania dronów, do obrony- bo w kabinie jest miejsce aż nadto na panel sterowania i amunicje.

  19. farfozel

    Bardzo dobra informacja .