Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Od karabinków po silniki do czołgów. SNT na MSPO 2024

Wystawiony na MSPO 2024 koreański zespół napędowy do czołgów podstawowych z silnikiem HD Hyundai Infracore DV27K i przekładnią SNT Dynamics EST15K.
Wystawiony na MSPO 2024 koreański zespół napędowy do czołgów podstawowych z silnikiem HD Hyundai Infracore DV27K i przekładnią SNT Dynamics EST15K.
Autor. Antoni Walkowski / Defence24.pl

Niewielu wie, że koreański koncern SNT jest kluczowym dostawcą produktów obronnych do Polski. Na MSPO 2024 mogliśmy zapoznać się z szeroką ofertą SNT Dynamics oraz SNT Motiv.

SNT Holdings to południowokoreański koncern, którego głównymi obszarami działalności są produkcja podzespołów dla sektora motoryzacyjnego oraz obronność. W tej drugiej dziedzinie działają dwie spółki-córki: SNT Dynamics oraz SNT Motiv. Oba podmioty przedstawiły swoją ofertę polskiemu odbiorcy podczas MSPO 2024.

Reklama

Najbardziej rzucającym się w oczy eksponatem na stoisku SNT był w pełni koreański zespół napędowy przeznaczony do czołgów podstawowych. Podstawę szybkowymiennego zestawu (ang. powerpack) stanowią dwa elementy: silnik wysokoprężny HD Hyundai Infracore DV27K o mocy 1500 KM oraz przekładnia hydrokinetyczna SNT EST15K o sześciu przełożeniach do przodu i dwóch do tyłu. Według informacji producenta motor można bezpiecznie sforsować do 1700 KM. To istotna informacja w kontekście potencjału modernizacyjnego czołgu podstawowego K2, w którym zastosowano ów silnik. Napędza on także krajowe K2GF, które z czasem mają zostać podniesione do standardu K2PL.

Czytaj też

Polskie K2GF reprezentują standard tożsamy z koreańskimi czołgami 3. partii produkcyjnej. Otrzymały więc niemiecką przekładnię Renk HSWL 295 TM. Jednak wkrótce podstawowa skrzynia biegów może się zmienić. Trwają badania kwalifikacyjne przekładni EST15K, a koncern chce zainteresować tą konstrukcją Siły Zbrojne Republiki Korei. Jeśli testy zakończą się z wynikiem pozytywnym, a EST15K otrzyma zielone światło do wdrożenia do służby, to K2 z 4. transzy będą dysponowały w pełni koreańskim zespołem napędowym. To też istotna informacja w kontekście międzynarodowej kariery tego czołgu, który dotąd był uzależniony od zgody niemieckiego poddostawcy na eksport.

Warto w tym miejscu dodać, że SNT Dynamics już teraz jest kluczowym dostawcą przekładni do Sił Zbrojnych RP. W Republice Korei na amerykańskiej licencji produkowane są różne skrzynie biegów Allison, w tym X1100-5A3, którą zastosowano w armatohaubicy samobieżnej K9 Thunder oraz w jej kuzynie, polskim Krabie. X1100-5A3 jest też eksportowana do Turcji, gdzie trafia do ahs T-155 Fırtına. Nawiasem mówiąc, ten wariant X1100 jest spokrewniony z przekładnią zastosowaną w polskich czołgach z rodziny M1 Abrams.

Prezentacja broni strzeleckiej na stoisku SNT Motiv podczas MSPO 2024.
Prezentacja broni strzeleckiej na stoisku SNT Motiv podczas MSPO 2024.
Autor. Marcin Ordon / Defence24.pl / kadr z filmu

Siostrzana firma SNT Motiv przedstawiła ofertę broni strzeleckiej, przeznaczonej głównie dla użytkownika państwowego. Przedstawiono karabinek STC16 (w służbie koreańskiej K13), pistolet maszynowy STSM21, ręczne karabinki maszynowe K15 i K15 Para, uniwersalny karabin maszynowy K16 (w pojazdowym wariancie K16E stosowany także w polskich czołgach K2), pistolet bezkurkowy STP9, a także karabiny: przeciwsprzętowy STSR20 oraz wyborowy STSR23. Według informacji, którą otrzymałem od przedstawiciela producenta, SNT Motiv dopuszcza możliwość eksportu broni strzeleckiej, zwłaszcza karabinków samopowtarzalnych, na polski rynek cywilny. Warunkiem będzie znalezienie miejscowego partnera do prowadzenia obsługi klienta, serwisu oraz dystrybucji części.

Na stoisku nie mogło zabraknąć także cięższej broni, w tym produkowanego przez SNT Dynamics wielkokalibrowego karabinu maszynowego K6 (wariantu klasycznego M2 Browning), a także modelu 120 mm moździerza samobieżnego KM120 zamontowanego na podwoziu lekkiego pojazdu terenowego KLTV (w Polsce znanego jako Legwan). Ten ostatni zaprezentowano w formie pełnowymiarowego demonstratora na ubiegłorocznym MSPO.

Reklama
Reklama

Komentarze (5)

  1. Suchar

    Cz k16 to nie jakiś wariant m60? M60 e6 mogłby być dobry dla WOT- prościej wyszkolić celowniczego (niższa szybkostrzelność niż w Pk), mała waga, kompaktowa budowa (krótki, poręczny), duża siła ognia.

  2. KrzysiekS

    Przynajmniej jasna wypowiedź odnośnie silnika K2GF są tacy co twierdzą że ma MTU.

    1. Davien3

      Lepiej dla Polski żeby miał MTU niz nieco gorszy koreański silnik Bo przekłądnia dalej jest niemiecka a jakby miał MTU to byłby ten sam silnik co w naszych Leo2A4/A5.

    2. KrzysiekS

      Davien3 Można podejrzewać że Powerpac-ki są wymienne. Zauważ jak po kolei Korea wymienia najpierw silnik potem przekładnię. Ale pewności nie mam. Gdyby tak było to logistycznie zero problemu co kupujesz bo zawsze możesz wymienić na to co masz pod ręką.

  3. TasJI

    A. Jeśli przeczytasz tekst... Silnik 883MTU (Niemcy)+Przekładnia Renk HSWL 295 TM (Niemcy) ---> Silnik Hyundai Infracore DV27K (Korea)+Niemcy Przekładnia Renk HSWL 295 TM (Niemcy) ---> Silnik HD Hyundai Infracore DV27K (Korea)+ To jest skrzynia biegów SNT EST15K (Korea). B. Armia koreańska potrzebowała dwóch kompanii, aby zapewnić, że podczas operacji na dystansie 9600 km (odległość od wschodnich do zachodnich Stanów Zjednoczonych) nie dojdzie do ani jednej awarii. Mam nadzieję, że znajdziesz znaczenie w Google i przeczytasz.

  4. gnagon

    A co z istnieniem stężonego perhydrolu, dojrzeli go w Polsce rakietowcy! Kiedy dojrzą silnikowcy . Czołg ze zbiornikiem tegoż z marszu będzie mógł forsować rzeki. No przez czas pozwalający na zasilanie silnika i zapas powietrza załogi

  5. KrzysiekS

    Jak napisałem Panu Wolskiemu swój komentarz odnośnie tzw. testów AS‑21 Redback to go skasował ze strony oraz moje uwagi.

Reklama