Reklama

Nowy gracz w pancernym programie Polski [NEWS DEFENCE24]

Pojazd Ares należący do rodziny Ajax
Pojazd Ares należący do rodziny Ajax
Autor. MOD UK/Crown Copyright

Program Ciężkiego BWP dla Wojska Polskiego znalazł się na zakręcie. MON podkreśla, że szybka realizacja tego projektu jest jednym z priorytetów. Jak dowiaduje się nieoficjalnie Defence24.pl, do grona oferentów dołączył nowy gracz, dysponujący pojazdem, którego produkcja właśnie przyspiesza.

Zakup Ciężkiego BWP to jeden z priorytetów Ministerstwa Obrony Narodowej. Pojazdy te są potrzebne do wsparcia pozyskanych przez Polskę czołgów Abrams. „Pozyskanie CBWP to jedno z zadań wynikających z potrzeb zidentyfikowanych przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej. Ramy czasowe, które zostały określone, wskazują na jego nadzwyczajny, komplementarny dla rozwoju Sił Zbrojnych RP charakter. Wojska Pancerne i Zmechanizowane potrzebują wyposażenia o możliwie najwyższym stopniu zaawansowania technicznego, by sprostać zagrożeniom współczesnego i przyszłego pola walki. A to wymusza potrzebę pozyskania nowej konstrukcji w możliwie najkrótszym czasie” – tak o tym programie mówił w rozmowie z Defence24.pl sekretarz stanu w MON Paweł Bejda.

Reklama

„Obecnie trwają rozmowy z Polską Grupą Zbrojeniową, która prowadzi analizy zmierzające do spełnienia oczekiwań Sił Zbrojnych RP oraz wypracowania optymalnych rozwiązań umożliwiających jak najszybsze zaspokojenie wojska w tego typu pojazdy. Nie wyklucza się przy tym możliwości wyboru zagranicznego partnera strategicznego, z którym możliwe będzie zawarcie właściwych porozumień i umów do realizacji projektu pozyskania CBWP” – dodał wiceminister.

Od dłuższego czasu wiadomo, że pod uwagę brane są dwie ścieżki zakupu CBWP, albo pozyskanie technologii od partnera zagranicznego i integracja jej z krajowymi elementami, w tym wieżą ZSSW-30 używaną już na Rosomakach i Borsukach, albo samodzielne opracowanie wozu, co ostatnio deklaruje Huta Stalowa Wola. Jeśli chodzi o zakup podwozia do CBWP zza granicy, to wśród rozważanych konstrukcji wymieniano niemieckiego Lynxa, koreańskiego Redbacka, tureckiego Tulpara, a także amerykańskiego AMPV firmy BAE Systems oraz hiszpańskiego ASCOD-a.

Pojazd Ajax
Pojazd Ajax
Autor. GDLS UK

Z nieoficjalnych informacji Defence24.pl wynika jednak, że o udział w realizacji programu zabiega kolejny gracz. Mowa o Wielkiej Brytanii. Brytyjczycy chcą oferować Polsce integrację podwozia opracowanego dla wielozadaniowego wozu rozpoznawczego Ajax i skonfigurowanie go jako ciężkiego BWP, wraz z polską wieżą ZSSW-30. Ajax został zbudowany przez General Dynamics Land Systems UK na bazie głęboko zmodernizowanego wozu ASCOD. Ten rozpoczęty w 2015 roku program na początku borykał się z opóźnieniami, ale obecnie problemy techniczne zostały pokonane a dostawy sprzętu do British Army nabierają tempa.

Transporter opancerzony Ares należący do rodziny Ajax
Transporter opancerzony Ares należący do rodziny Ajax
Autor. MOD UK/Crown Copyright

Koncern GDLS UK niedawno poinformował o przekazaniu setnego wozu Ajax do British Army. Jeszcze w tym roku planuje się ogłoszenie wstępnej gotowości operacyjnej, a dostawy powinny zakończyć się w ciągu kilku lat, najpóźniej do 2028-2029 roku (z uwzględnieniem modyfikacji egzemplarzy przedseryjnych).

Od razu dostarczana jest cała rodzina pojazdów: bojowe wozy rozpoznawcze uzbrojone w armaty CTA 40 mm na amunicję teleskopową (245), transportery opancerzone Ares (93), wozy dowodzenia Athena (112), a także wozy zabezpieczenia technicznego Atlas (38), wozy rozpoznania inżynieryjnego Argus (51) oraz wsparcia technicznego Apollo (50).

Reklama

Choć nie ma wśród nich klasycznego bojowego wozu piechoty, to ten mógłby zostać łatwo opracowany na bazie rodziny Ajax, bo pojazd z założenia ma modułową budowę i otwartą architekturę. Jednocześnie cechuje się wysokim poziomem ochrony wnętrza i jest wyposażony w szereg systemów elektronicznych. Masę szacuje się na około 38 ton, ale jest przystosowany do jej zwiększenia o dalsze 4 tony. Opracowanie ciężkiego BWP na bazie Ajaxa mogłoby stanowić kolejny element polsko-brytyjskiej współpracy przemysłowej, rozwijanej obecnie przede wszystkim w programach Narew, Pilica+ i Miecznik.

Reklama
WIDEO: Burza w Nowej Dębie. Polskie K9 na poligonie
Reklama

Komentarze (28)

  1. Seb66

    Nie musimy budować żadnego "specjalnego" , tworzonego od podstaw cbwp. Wręcz przeciwnie. Zadaniem jest zbudowanie nieplywajacego, MOŻLIWIE maksymalnie dopancerzonego, i dozbrojonego bwp, i tylko TYLE! Tymczasem jakiś anonimowy oszołom WYMYŚLI wymagania "gwiazdy smierci" i powie ze MUSIMY taaaaki mieć. A to NIEPRAWDA! NIE musimy mieć jakieegos Namera, bo nie mamy pustyni, nie będziemy też szturmować wrogich miast. Nasz cbwp MA być lepszy od Borsuka, ale wcale nie NAJLEPSZYna całej Ziemii. Zatem dopancerzyc Borsuka, dozbroić w ASOP, zagłuszarkę. Wzmocnić zawieszenie i kupić mocniejszy silnik i dać szersze gąsienice. Nam WYSTARCZY po prostu nasz Borsuk w wersji XL. Budowanie od podstaw np. na podwoziu K9pl to wyłącznie nadzwyczaj SZKODLIWY pomysł na OPOŹNIENIE opracowania i dostaw do WP!

  2. ark

    Wojso chce sprzęt spełniający określone wymagania. Przemysł polski tworzy wybrany sprzęt. Raptem okazuje się, że wojsko zmienia wymagania i chce inny sprzęt, z półki od zagranicznego dostawcy. Ja mam pytanie, czy w końcu ktoś zacznie rozliczać ludzi tworzących wymagania pod sprzęt, bo miliardowe straty polskiego przemysłu i jego czasu to nie są błahostki do zostawiania. Jeśli się wymagania zmieniają zaraz po ich spełnieniu, to od początku były wadliwe i ktoś lub grupa osób powinna za niekompetencje stracić co najmniej stanowisko.

    1. Tubylec

      Co zrobić jak naciski idą ze wschodu i zachodu

    2. Remov

      Przecież wymagania na CBWP nie uległy zmianie

    3. Seb66

      #Tubylec Co zrobić? Rozliczyć najpierw tych którzy latami prowadzili dialogi techniczne a dziś "wstepne konsultacje rynkowe"! Zmienić procedury, ale przede wszystkim WYMIENIĆ DECYDENTOW!

  3. Franek Dolas

    Cd jest bardzo dobre i niewiele odbiega od opanceźenia CBWP. Twierdzą też że Borsuka można dopancetmrzyć o kilka dobrych ton więc b

    1. Remov

      CBWP ma być cięższy o 15 ton więc nic z tego nie wyjdzie

    2. mobilnyPL

      No tak bo 5 ton w te czy w tamtą robi różnicę państwu pozbawionego właściwie BWP

    3. Davien3

      @remov A dopancerzony Borsuk ma mieć STANAG 5+ dookólnie czyli spokojnie wytrzyma ruskie UBR-6/8 a także UBR-9

  4. Essex

    Jak juz chcemy brac cos z zagranicy to proponuje pojazd dojrzaly, dopracowany i istniejacy a nie cos co moze dopiero powstanie pid nasze potrzeby z przerobienia jakiegos badziewia z problemami. Rownie dobrze mozemy czekac na przerobienie przez HSW pod nssze potrzeby pizwozia z Kraba.

    1. Nico44

      Krab można nie przerabiać ponieważ CBWP nie będzie pływać a po 2 wystarczy lekko zmodyfikować i dostosować pod zssw 30

    2. Nihoo

      Podwozie Kraba jeżeli miałoby być użyte jako podwozie CBWP również wymagałoby przeróbek. Zaczynając od cienkiego pancerza (13-20mm), czy zmiany w kątach płyt czołowego pancerza. Wybór tego podwozia byłby dobry ze względu na ciężar jaki udźwignie zawieszenie (48t), ale nie wiem czy nie lepiej byłoby zlecieć PONARowi zaprojektowanie zawieszenia - nazwijmy go zgodnie z ich nomenklaturą WHP45/50 - specjalnie pod ciężkiego BWP na bazie podwozia Borsuka. Z tym że pewnie trzeba byłoby dodać 7 parę kół, żeby zwiększyć ilość miejsca dla desantu.

    3. RGB

      @Nihoo HSW nigdy nie planowała użyć podwozia Kraba, to była tylko PR-owa zagrywka żeby storpedować wciskanie wojsku Readbacka. Zresztą tenże Readback też nie używa podwozia z K9, bo nawet na zdjęciach łatwo zauważyć że K9 ma 6 dużych "czołgowych" par kół jezdnych, a AS21 siedem mniejszych "BWP-owych". Wiemy już na pewno że CBWP projektowany przez HSW ma 7 par kół jezdnych, prawie identycznych jak w Borsuku. Ma to dawać mu nośność 42-45 ton. Ponar ma właśnie takie dedykowane do CBWP zawieszenie opracowywać. Desant ma pozostać niezmieniony, bo to jest decyzja na poziomie doktryny użycia wojsk zmechanizowanych, a nie pojemności sprzętu. CBWP opracowywany przez HSW, to jest właściwie Ciężki Borsuk. Zalet takiej unifikacji chyba nie trzeba nikomu zachwalać.

  5. Ondre2727

    Na co nam.brytyjski ciężki wóz jak.mamy borsuka dopaceżyć go według słów gen. Skrzypczaka dobrze mówi a miedzy czasie rozwijać swoje

    1. Remov

      Produkcja Borsuka to 15 sztuk rocznie

    2. Qwest

      @Remov jak tyle zamawiają, to i tyle produkują. Piniędzy nie ma i nie będzie, a gdyby były to zamówili by więcej.

    3. RGB

      Remov nie 15, tylko prawie 30, bo 111 w ciągu 4 lat, a to jest seria rozruchowa, dla której trzeba przygotować podwykonawców. Docelowo ma być 100 BWP rocznie. Nie jest to zresztą nic nadzwyczajnego, bo Korea w 2023 roku podpisała z Australijczykami umowę na dostawę 129 bojowych wozów piechoty AS21 Redback i ostatnie dotrą do Armii Australijskiej w 2028 roku, wiec wychodzi porównywalnie.

  6. Franek Dolas

    Cd będzie mógł pełnić rolę CBWP. A u nas się buja w obłokach i szuka czegoś czego.nie ma. Myślę że HSW dostała prikaz żeby ogłosić coś nad czym.rzekomo pracują a co jest raczej koncepcją w powijakach. Reasumując jest to przedstawienie i udawanie że się coś robi a tak naprawdę nie ma ni nic kasy o czym mimochodem wspominał p. Bejda w rozmowie z naczelnym D24.

    1. Takijeden

      Bejda o niczym takim nie wspominał, a HSW opracowuje wóz we własnym zakresie, bo akurat pieniędzy z kontraktów im nie brakuje.

    2. Szwejk85/87

      Cofnij się do histori Borsuka, funkcjonalny prototyp był gotowy po 3,5 roku, CBWP będzie dużo szybciej, bo zespół konstrukcyjny ma doświadczenie.

  7. czerw

    Robić swoje - podczas produkcji Borsuku, będzie czas na konstruowanie CBWP, a potem, zmiana na liniach produkcyjnych. Robić swoje...

    1. Remov

      Problem w tym że produkcja Borsuka to zaledwie 15 sztuk rocznie

    2. Szwejk85/87

      Remov, tak, 15 sztuk w tym roku, w 2026 będzie 50 szt. a w 2027 jeszcze więcej.

  8. Pdrbosw

    Czyli to COŚ z czym Brytyjczycy bujali się tyle lat by go go wprowadzić do służby miałoby zastąpić ciężkiego borsuka??!! Może poprzestańmy na CAMM....

    1. Remov

      Przecież ni ma ciężkiego Borsuka

    2. Szwejk85/87

      Remov, oczywiście, że jest ciężki Borsuk !!!

  9. Thorgal

    Nagle się śpieszą..żeby kolejnemu krajowi zrobić dobrze i dać sobie zarobić..CBWP powinien być w 100% krajowym produktem..

    1. Remov

      Daj znać jak powstanie skoro 90% komponentów Borsuka jest importowanych

    2. Szwejk85/87

      Remont, 90%, czyli co ?

  10. Paweł P.

    Tylko Borsuk XP, międzyczasie zwykły Borsuk da radę, tu muszą być moce. Inaczej, to czołgów nie będziemy budować. A produkcja, stwarza możliwości i tego nam trzeba.

  11. Hayven145

    Jeśli jakichś wybor ma sens, to tylko turecki Tulpar..no i może amerykański wynalazek. Reszta to manufaktura.

    1. Remov

      Oba odpadają bo są spoza UE

    2. Nihoo

      Nie ma obowiązku kupowania w UE

    3. Piotrgra

      Tulpar? O matko... Własna armia ma do niego wątpliwości a ty chcesz go kupować? Nawet producent określa go jako wdrażany i testowany a to coś mówi. Pomijając wszystko dane techniczne nie powalają. Zobacz moc na tonę np.

  12. radziomb

    PGZ Kupił Cegielskiego więc zwiekszamy moce przerobowe. AJAX ma zawieszenie na spreżynach czy drążkach skrętnych ? i miał mega problemy- bujął się, wpadał w jakieś wibracje. Dużo lepiej w takich wozach jak widać spisuje się zawieszenie hydropneumatyczne, takie jak ma Borsuk, Krab, Redback.

    1. Remov

      Produkcja Borsuka i Kraba leży

  13. M.M

    Wejść w partnera strategicznego czy opracować CBWP samemu? Jest to zakład z przyszłością o to, kiedy Rosja będzie chciała i mogła na nas napaść. Lepiej opracować własny, ale to potrwa około 10 lat. Integracja gotowej ZSSW-30 z gotowym kadłubem to max 2 lata.

    1. Remov

      Czyli lepiej kupić zagraniczny niż czekać 10 lat

  14. Archie51

    To jest całkiem dobra opcja. Brytyjczycy są otwarci na solidną współpracę.

    1. PiterNZ

      Każdy kontrahent jest otwarty na swój zysk. Solidna współpraca owszem ale jak nie będzie zysku nikt nie będzie z nami współpracował. Plus z całą pewnością jak nie dopilnujemy to wykorzytają każdą naszą słabość podczas negocjacji. Ich menadżerowie, akcjonariusze, pracownicy i związki zawodowe chcą premii i podwyżek.

    2. Nico44

      Serio chcesz kolejne podwozie gąsienicowe dla Polskich Sił Zbrojnych które dołączy do bwp Borsuka , czołgów k2 , leopard 2 A4 i A5 , Abramsów A1M1 i A1M2 sep3 , krabów i k9 oraz bergepanzer 2 (podwozie leoparda 1) . Zanim ruszy seryjna produkcja Ajaxa ( brytyjska wersja Ascoda) w HSW lub HCP to będziemy musieli kupić pewną partię w UK .. po 2 HSW może zrealizować CBWP na bazie podwozia kraba , k9pl lub czołgu k2pl więc po co ładować się w kolejne podwozie zagraniczne

    3. Remov

      @ Nico44 - choćby dlatego że produkcja Kraba leży przez brak podwozi, w K9PL i K2PL nawet nie ruszyła

  15. Bolko

    Równie dobrze mogą zaproponować sprzedaż Nam myśliwca IV generacji nad którym pracują powoli.

    1. Remov

      Przecież oferują sprzedaż Typhoonów

  16. mobilnyPL

    Brawo....setny Ajax.....u nich idzie jak u nas. Wobec ogromu potrzeb rozruszajmy w końcu produkcję rodzimego Borsuka! Kasa na ASOP i opracowanie dodatkowego pancerza w między czasie niech HSW pracuje nad cBWP. Widać zagranica nie śpi ws bwp dla WP no że to tak ogromny kontrakt to nadal próbują wciskac swój produkt. Ajax to słaby Kandydat

    1. Nico44

      raczej nie UK buja się z Ajaxem ( dostosowany ASCOD do brytyjskich wymagań ) a my zamówiliśmy już borsuka

    2. mobilnyPL

      Wiem i brawo.....idźmy w Borsuka jak najszybciej a w między czasie pracujmy nad Cbwp

    3. Remov

      Produkcja Borsuka to 15 sztuk rocznie,

  17. Observer22

    A może zamiast CBWP, albo obok CBWP należy rozwijać koncepcję lekkiego czołgu? Np. z działem 70 mm i bezzałogową wieżą? Nie musimy się spieszyć, ale prototyp można by przygotować. Może jeszcze wrócić do pomysłu czołgu typu PL-01 Concept?

    1. Remov

      Ty wróć, w czym problem

  18. nyx

    Po co się spieszyć z nowym CBWP? W krótkim czasie jako gapfeeler można spokojnie zrobić cięższą niepływającą wersje Boruska z ASO, a zyskany dzięki temu czas wykorzystać na dokończenie projektu CBWP Torsuk (moja nazwa) przez HSW na podwoziu K9. Odnosząc się do niektórych komentarzy - obecnie czas produkcji wież HSW to 5szt miesięcznie, ale hsw deklarowało możliwość zwiększenia tempa ich produkcji.

    1. Remov

      Przecież nie ma ciężkiej wersji Borsuka ani ASO. Produkcja lekkiej wersji to 15 sztuk rocznie.

  19. Bieda

    38+ 4 ton to trochę mało jak na ciężki bwp mało perspektywiczne. Powinien być naprawdę ciężki albo conajmniej posiadać możliwość grubego dociążenia. Co chwilę wymyślają nowe możliwość zniszczenia czołgów bwp ostatnio drony niszczą co chcą nimo że kosztują grosze wcześniej były improwizowane ładunki. Osobiście Namera bym wybrał z tropy albo nasz przemysł powinien pozyskać takie przekładnie itd aby móc dźwigać dużo stali i dodatkowe systemy tak by był dobry na kolejne 40- 50 lat. Nie koniecznie musiałby mieć max blach założonych tylko mieć duży zapas a nie tak mały

    1. Essex

      Tak powinien wazyc 100 ton i byc uzbrojony w nsma.

    2. mobilnyPL

      Borsuk z bms wsio zagłuszarki kamuflażem plus możliwość dopance4zenia i jest sztos

    3. Remov

      @mobilnypl - produkcja Borsuka to 15 sztuk rocznie

  20. Tomii

    Mamy odpowiedź dlaczego zakupiono tylko 111 szt Borsuka.Nasz rząd musi ratować niemiecki przemysł.,a czekamy na wymianę Marderow na LINUX w Niemczech.Potem nam sprzedadzą Mardera do modernizacji i wszyscy eksperci będą się zachwycać

  21. Grzyb

    Ja bym wolał opracować nowy CBWP w HSW a jako gapfiller wyleasingować Bradleye od Stanów. Kupowanie innych, gorszych konstrukcji od Borsuka typu Ascod to głupota.

    1. Nihoo

      Bradley nie jest CBWP

  22. Nihoo

    Polska powinna konsekwentnie rozwijać swoją rodzinę pojazdów wojskowych na bazie wspólnych elementów. Borsuk, RAKI na podwoziu Borsuka, wozy specjalistyczne na bazie Borsuka itp. Do tego CBWP jak najbardziej zbliżony logistycznie do Borsuka. Ułatwienie logistyki w WP, produkcja w kraju i rozwój we własnym zakresie. Mamy juz kompetencje wypracowane na Borsuku - nie zmarnujmy tego.

    1. Szczupak

      Mamy kompetencję ale.nie produkujemy istotnych elementów. Wiesz ile szt rocznie dostaniemy działek do naszej wieży ZSSW-30 , które idą na Rośki i Borskuki?? 62 szt rocznie przez najbliższe 4 lata. A potem??? Może firma się zwinie? Zbankrutuję albo odmowi nam sprzedaży. A ty chcesz opierać nowy pojazd powielając błędy??? Może za 20 lat damy radę. Rosja pewno poczeka aż wyprodukujemy Wspaniały, Polski CBWP

    2. Pitbull

      @szczupak jedno i to samo w każdym komentarzu. W każdym bwp jest ileś komponentów zagranicznych, a akurat Borsuk ma w większości Polskie komponenty.

    3. Nihoo

      @Szczupak - nie ma kraju na świecie który w 100% sam wyprodukuje BWP. No, może Rosja, ale jak jej wychodzi to wszyscy wiedzą. Nikt nie powiedział że do CBWP nie można zmodyfikować ZSSW do innej armaty, lub przy odpowiednim negocjowaniu - nie rozwinąć produkcji Bushmastera u nas - obecnie producent zdecydowanie nie radzi sobie z zaspokojeniem potrzeb rynku.

  23. AdSumus

    Komuś bardzo przeszkadzają polskie konstrukcie i polska niezależność. Ktoś bardzo chce na tym zarobić.

    1. Szczupak

      Polakie.konstrukcje mają to do siebie że większość istotnych elementów nie produkujemy. Wiesz ile lat trwało budowanie Borsuka??? Nowy Polski CBWP to mrzonki w ciągu następnych 20 lat. A potem kilkadziesiąt szt w roku a wiec te 700 szt będziemy mieć za lat 30. Rosja poczeka

    2. Alaris

      @Szczupak rozumiem że komentarz czysto sarkastyczny i nikt nie ma go brać na poważnie?

    3. Essex

      A jaka tu niezaleznosc jak nasze super konstrukcje to zlepek zachodnich czesci, wystarczy wstrzymac dostawy armat, silnikiw, przekladni, gasienic, stali i lezymy....cos jeszcze?????

  24. Observer22

    W tej ofercie jest chyba jakieś lobby. Nie chodzi o to abyśmy mieli dobry wóz w dużej liczbie, tylko aby oni zarobili. A na razie niech HSW się skupi na stosownej liczbie Borsuków. Gdy wyprodukują i dostarczą do armii 500 sztuk to będzie można myśleć o kolejnej wersji. A na razie projektanci niech pracują, niech przedstawią prototyp CBWP (chyba raczej na podwoziu od Kraba) i dopiero będziemy dyskutować. A teraz to jest wróżenie z fusów.

  25. R88

    Naprawili problem z drganiami po których żołnierze zrzucali obiad? Bo z tego co wiadomo nawet amortyzatory nie pomagały.

    1. skition

      Oni prawdopodobnie nie jeździli BMP1...Czy ASCOD jest dobry? Od BMP1 na pewno jest lepszy.

Reklama