Nowy gracz w pancernym programie Polski [NEWS DEFENCE24]

Autor. MOD UK/Crown Copyright
Program Ciężkiego BWP dla Wojska Polskiego znalazł się na zakręcie. MON podkreśla, że szybka realizacja tego projektu jest jednym z priorytetów. Jak dowiaduje się nieoficjalnie Defence24.pl, do grona oferentów dołączył nowy gracz, dysponujący pojazdem, którego produkcja właśnie przyspiesza.
Zakup Ciężkiego BWP to jeden z priorytetów Ministerstwa Obrony Narodowej. Pojazdy te są potrzebne do wsparcia pozyskanych przez Polskę czołgów Abrams. „Pozyskanie CBWP to jedno z zadań wynikających z potrzeb zidentyfikowanych przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej. Ramy czasowe, które zostały określone, wskazują na jego nadzwyczajny, komplementarny dla rozwoju Sił Zbrojnych RP charakter. Wojska Pancerne i Zmechanizowane potrzebują wyposażenia o możliwie najwyższym stopniu zaawansowania technicznego, by sprostać zagrożeniom współczesnego i przyszłego pola walki. A to wymusza potrzebę pozyskania nowej konstrukcji w możliwie najkrótszym czasie” – tak o tym programie mówił w rozmowie z Defence24.pl sekretarz stanu w MON Paweł Bejda.
„Obecnie trwają rozmowy z Polską Grupą Zbrojeniową, która prowadzi analizy zmierzające do spełnienia oczekiwań Sił Zbrojnych RP oraz wypracowania optymalnych rozwiązań umożliwiających jak najszybsze zaspokojenie wojska w tego typu pojazdy. Nie wyklucza się przy tym możliwości wyboru zagranicznego partnera strategicznego, z którym możliwe będzie zawarcie właściwych porozumień i umów do realizacji projektu pozyskania CBWP” – dodał wiceminister.
Od dłuższego czasu wiadomo, że pod uwagę brane są dwie ścieżki zakupu CBWP, albo pozyskanie technologii od partnera zagranicznego i integracja jej z krajowymi elementami, w tym wieżą ZSSW-30 używaną już na Rosomakach i Borsukach, albo samodzielne opracowanie wozu, co ostatnio deklaruje Huta Stalowa Wola. Jeśli chodzi o zakup podwozia do CBWP zza granicy, to wśród rozważanych konstrukcji wymieniano niemieckiego Lynxa, koreańskiego Redbacka, tureckiego Tulpara, a także amerykańskiego AMPV firmy BAE Systems oraz hiszpańskiego ASCOD-a.

Autor. GDLS UK
Z nieoficjalnych informacji Defence24.pl wynika jednak, że o udział w realizacji programu zabiega kolejny gracz. Mowa o Wielkiej Brytanii. Brytyjczycy chcą oferować Polsce integrację podwozia opracowanego dla wielozadaniowego wozu rozpoznawczego Ajax i skonfigurowanie go jako ciężkiego BWP, wraz z polską wieżą ZSSW-30. Ajax został zbudowany przez General Dynamics Land Systems UK na bazie głęboko zmodernizowanego wozu ASCOD. Ten rozpoczęty w 2015 roku program na początku borykał się z opóźnieniami, ale obecnie problemy techniczne zostały pokonane a dostawy sprzętu do British Army nabierają tempa.

Autor. MOD UK/Crown Copyright
Koncern GDLS UK niedawno poinformował o przekazaniu setnego wozu Ajax do British Army. Jeszcze w tym roku planuje się ogłoszenie wstępnej gotowości operacyjnej, a dostawy powinny zakończyć się w ciągu kilku lat, najpóźniej do 2028-2029 roku (z uwzględnieniem modyfikacji egzemplarzy przedseryjnych).
Our #LandSystems team is thrilled to announce that the 100th vehicle at the latest standard has been completed and destined for service with the Household Cavalry Regiment.
— General Dynamics UK (@gduknews) April 14, 2025
This achievement shows the Land Industrial Strategy in action and is a testament to a resilient and… pic.twitter.com/qJnO51zyyC
Od razu dostarczana jest cała rodzina pojazdów: bojowe wozy rozpoznawcze uzbrojone w armaty CTA 40 mm na amunicję teleskopową (245), transportery opancerzone Ares (93), wozy dowodzenia Athena (112), a także wozy zabezpieczenia technicznego Atlas (38), wozy rozpoznania inżynieryjnego Argus (51) oraz wsparcia technicznego Apollo (50).
Choć nie ma wśród nich klasycznego bojowego wozu piechoty, to ten mógłby zostać łatwo opracowany na bazie rodziny Ajax, bo pojazd z założenia ma modułową budowę i otwartą architekturę. Jednocześnie cechuje się wysokim poziomem ochrony wnętrza i jest wyposażony w szereg systemów elektronicznych. Masę szacuje się na około 38 ton, ale jest przystosowany do jej zwiększenia o dalsze 4 tony. Opracowanie ciężkiego BWP na bazie Ajaxa mogłoby stanowić kolejny element polsko-brytyjskiej współpracy przemysłowej, rozwijanej obecnie przede wszystkim w programach Narew, Pilica+ i Miecznik.
Seb66
Nie musimy budować żadnego "specjalnego" , tworzonego od podstaw cbwp. Wręcz przeciwnie. Zadaniem jest zbudowanie nieplywajacego, MOŻLIWIE maksymalnie dopancerzonego, i dozbrojonego bwp, i tylko TYLE! Tymczasem jakiś anonimowy oszołom WYMYŚLI wymagania "gwiazdy smierci" i powie ze MUSIMY taaaaki mieć. A to NIEPRAWDA! NIE musimy mieć jakieegos Namera, bo nie mamy pustyni, nie będziemy też szturmować wrogich miast. Nasz cbwp MA być lepszy od Borsuka, ale wcale nie NAJLEPSZYna całej Ziemii. Zatem dopancerzyc Borsuka, dozbroić w ASOP, zagłuszarkę. Wzmocnić zawieszenie i kupić mocniejszy silnik i dać szersze gąsienice. Nam WYSTARCZY po prostu nasz Borsuk w wersji XL. Budowanie od podstaw np. na podwoziu K9pl to wyłącznie nadzwyczaj SZKODLIWY pomysł na OPOŹNIENIE opracowania i dostaw do WP!
ark
Wojso chce sprzęt spełniający określone wymagania. Przemysł polski tworzy wybrany sprzęt. Raptem okazuje się, że wojsko zmienia wymagania i chce inny sprzęt, z półki od zagranicznego dostawcy. Ja mam pytanie, czy w końcu ktoś zacznie rozliczać ludzi tworzących wymagania pod sprzęt, bo miliardowe straty polskiego przemysłu i jego czasu to nie są błahostki do zostawiania. Jeśli się wymagania zmieniają zaraz po ich spełnieniu, to od początku były wadliwe i ktoś lub grupa osób powinna za niekompetencje stracić co najmniej stanowisko.
Tubylec
Co zrobić jak naciski idą ze wschodu i zachodu
Remov
Przecież wymagania na CBWP nie uległy zmianie
Seb66
#Tubylec Co zrobić? Rozliczyć najpierw tych którzy latami prowadzili dialogi techniczne a dziś "wstepne konsultacje rynkowe"! Zmienić procedury, ale przede wszystkim WYMIENIĆ DECYDENTOW!
Franek Dolas
Cd jest bardzo dobre i niewiele odbiega od opanceźenia CBWP. Twierdzą też że Borsuka można dopancetmrzyć o kilka dobrych ton więc b
Remov
CBWP ma być cięższy o 15 ton więc nic z tego nie wyjdzie
mobilnyPL
No tak bo 5 ton w te czy w tamtą robi różnicę państwu pozbawionego właściwie BWP
Davien3
@remov A dopancerzony Borsuk ma mieć STANAG 5+ dookólnie czyli spokojnie wytrzyma ruskie UBR-6/8 a także UBR-9
Essex
Jak juz chcemy brac cos z zagranicy to proponuje pojazd dojrzaly, dopracowany i istniejacy a nie cos co moze dopiero powstanie pid nasze potrzeby z przerobienia jakiegos badziewia z problemami. Rownie dobrze mozemy czekac na przerobienie przez HSW pod nssze potrzeby pizwozia z Kraba.
Nico44
Krab można nie przerabiać ponieważ CBWP nie będzie pływać a po 2 wystarczy lekko zmodyfikować i dostosować pod zssw 30
Nihoo
Podwozie Kraba jeżeli miałoby być użyte jako podwozie CBWP również wymagałoby przeróbek. Zaczynając od cienkiego pancerza (13-20mm), czy zmiany w kątach płyt czołowego pancerza. Wybór tego podwozia byłby dobry ze względu na ciężar jaki udźwignie zawieszenie (48t), ale nie wiem czy nie lepiej byłoby zlecieć PONARowi zaprojektowanie zawieszenia - nazwijmy go zgodnie z ich nomenklaturą WHP45/50 - specjalnie pod ciężkiego BWP na bazie podwozia Borsuka. Z tym że pewnie trzeba byłoby dodać 7 parę kół, żeby zwiększyć ilość miejsca dla desantu.
RGB
@Nihoo HSW nigdy nie planowała użyć podwozia Kraba, to była tylko PR-owa zagrywka żeby storpedować wciskanie wojsku Readbacka. Zresztą tenże Readback też nie używa podwozia z K9, bo nawet na zdjęciach łatwo zauważyć że K9 ma 6 dużych "czołgowych" par kół jezdnych, a AS21 siedem mniejszych "BWP-owych". Wiemy już na pewno że CBWP projektowany przez HSW ma 7 par kół jezdnych, prawie identycznych jak w Borsuku. Ma to dawać mu nośność 42-45 ton. Ponar ma właśnie takie dedykowane do CBWP zawieszenie opracowywać. Desant ma pozostać niezmieniony, bo to jest decyzja na poziomie doktryny użycia wojsk zmechanizowanych, a nie pojemności sprzętu. CBWP opracowywany przez HSW, to jest właściwie Ciężki Borsuk. Zalet takiej unifikacji chyba nie trzeba nikomu zachwalać.
Ondre2727
Na co nam.brytyjski ciężki wóz jak.mamy borsuka dopaceżyć go według słów gen. Skrzypczaka dobrze mówi a miedzy czasie rozwijać swoje
Remov
Produkcja Borsuka to 15 sztuk rocznie
Qwest
@Remov jak tyle zamawiają, to i tyle produkują. Piniędzy nie ma i nie będzie, a gdyby były to zamówili by więcej.
RGB
Remov nie 15, tylko prawie 30, bo 111 w ciągu 4 lat, a to jest seria rozruchowa, dla której trzeba przygotować podwykonawców. Docelowo ma być 100 BWP rocznie. Nie jest to zresztą nic nadzwyczajnego, bo Korea w 2023 roku podpisała z Australijczykami umowę na dostawę 129 bojowych wozów piechoty AS21 Redback i ostatnie dotrą do Armii Australijskiej w 2028 roku, wiec wychodzi porównywalnie.
Franek Dolas
Cd będzie mógł pełnić rolę CBWP. A u nas się buja w obłokach i szuka czegoś czego.nie ma. Myślę że HSW dostała prikaz żeby ogłosić coś nad czym.rzekomo pracują a co jest raczej koncepcją w powijakach. Reasumując jest to przedstawienie i udawanie że się coś robi a tak naprawdę nie ma ni nic kasy o czym mimochodem wspominał p. Bejda w rozmowie z naczelnym D24.
Takijeden
Bejda o niczym takim nie wspominał, a HSW opracowuje wóz we własnym zakresie, bo akurat pieniędzy z kontraktów im nie brakuje.
Szwejk85/87
Cofnij się do histori Borsuka, funkcjonalny prototyp był gotowy po 3,5 roku, CBWP będzie dużo szybciej, bo zespół konstrukcyjny ma doświadczenie.
czerw
Robić swoje - podczas produkcji Borsuku, będzie czas na konstruowanie CBWP, a potem, zmiana na liniach produkcyjnych. Robić swoje...
Remov
Problem w tym że produkcja Borsuka to zaledwie 15 sztuk rocznie
Szwejk85/87
Remov, tak, 15 sztuk w tym roku, w 2026 będzie 50 szt. a w 2027 jeszcze więcej.
Pdrbosw
Czyli to COŚ z czym Brytyjczycy bujali się tyle lat by go go wprowadzić do służby miałoby zastąpić ciężkiego borsuka??!! Może poprzestańmy na CAMM....
Remov
Przecież ni ma ciężkiego Borsuka
Szwejk85/87
Remov, oczywiście, że jest ciężki Borsuk !!!
Thorgal
Nagle się śpieszą..żeby kolejnemu krajowi zrobić dobrze i dać sobie zarobić..CBWP powinien być w 100% krajowym produktem..
Remov
Daj znać jak powstanie skoro 90% komponentów Borsuka jest importowanych
Szwejk85/87
Remont, 90%, czyli co ?
Paweł P.
Tylko Borsuk XP, międzyczasie zwykły Borsuk da radę, tu muszą być moce. Inaczej, to czołgów nie będziemy budować. A produkcja, stwarza możliwości i tego nam trzeba.
Hayven145
Jeśli jakichś wybor ma sens, to tylko turecki Tulpar..no i może amerykański wynalazek. Reszta to manufaktura.
Remov
Oba odpadają bo są spoza UE
Nihoo
Nie ma obowiązku kupowania w UE
Piotrgra
Tulpar? O matko... Własna armia ma do niego wątpliwości a ty chcesz go kupować? Nawet producent określa go jako wdrażany i testowany a to coś mówi. Pomijając wszystko dane techniczne nie powalają. Zobacz moc na tonę np.
radziomb
PGZ Kupił Cegielskiego więc zwiekszamy moce przerobowe. AJAX ma zawieszenie na spreżynach czy drążkach skrętnych ? i miał mega problemy- bujął się, wpadał w jakieś wibracje. Dużo lepiej w takich wozach jak widać spisuje się zawieszenie hydropneumatyczne, takie jak ma Borsuk, Krab, Redback.
Remov
Produkcja Borsuka i Kraba leży
M.M
Wejść w partnera strategicznego czy opracować CBWP samemu? Jest to zakład z przyszłością o to, kiedy Rosja będzie chciała i mogła na nas napaść. Lepiej opracować własny, ale to potrwa około 10 lat. Integracja gotowej ZSSW-30 z gotowym kadłubem to max 2 lata.
Remov
Czyli lepiej kupić zagraniczny niż czekać 10 lat
Archie51
To jest całkiem dobra opcja. Brytyjczycy są otwarci na solidną współpracę.
PiterNZ
Każdy kontrahent jest otwarty na swój zysk. Solidna współpraca owszem ale jak nie będzie zysku nikt nie będzie z nami współpracował. Plus z całą pewnością jak nie dopilnujemy to wykorzytają każdą naszą słabość podczas negocjacji. Ich menadżerowie, akcjonariusze, pracownicy i związki zawodowe chcą premii i podwyżek.
Nico44
Serio chcesz kolejne podwozie gąsienicowe dla Polskich Sił Zbrojnych które dołączy do bwp Borsuka , czołgów k2 , leopard 2 A4 i A5 , Abramsów A1M1 i A1M2 sep3 , krabów i k9 oraz bergepanzer 2 (podwozie leoparda 1) . Zanim ruszy seryjna produkcja Ajaxa ( brytyjska wersja Ascoda) w HSW lub HCP to będziemy musieli kupić pewną partię w UK .. po 2 HSW może zrealizować CBWP na bazie podwozia kraba , k9pl lub czołgu k2pl więc po co ładować się w kolejne podwozie zagraniczne
Remov
@ Nico44 - choćby dlatego że produkcja Kraba leży przez brak podwozi, w K9PL i K2PL nawet nie ruszyła
Bolko
Równie dobrze mogą zaproponować sprzedaż Nam myśliwca IV generacji nad którym pracują powoli.
Remov
Przecież oferują sprzedaż Typhoonów
mobilnyPL
Brawo....setny Ajax.....u nich idzie jak u nas. Wobec ogromu potrzeb rozruszajmy w końcu produkcję rodzimego Borsuka! Kasa na ASOP i opracowanie dodatkowego pancerza w między czasie niech HSW pracuje nad cBWP. Widać zagranica nie śpi ws bwp dla WP no że to tak ogromny kontrakt to nadal próbują wciskac swój produkt. Ajax to słaby Kandydat
Nico44
raczej nie UK buja się z Ajaxem ( dostosowany ASCOD do brytyjskich wymagań ) a my zamówiliśmy już borsuka
mobilnyPL
Wiem i brawo.....idźmy w Borsuka jak najszybciej a w między czasie pracujmy nad Cbwp
Remov
Produkcja Borsuka to 15 sztuk rocznie,
Observer22
A może zamiast CBWP, albo obok CBWP należy rozwijać koncepcję lekkiego czołgu? Np. z działem 70 mm i bezzałogową wieżą? Nie musimy się spieszyć, ale prototyp można by przygotować. Może jeszcze wrócić do pomysłu czołgu typu PL-01 Concept?
Remov
Ty wróć, w czym problem
nyx
Po co się spieszyć z nowym CBWP? W krótkim czasie jako gapfeeler można spokojnie zrobić cięższą niepływającą wersje Boruska z ASO, a zyskany dzięki temu czas wykorzystać na dokończenie projektu CBWP Torsuk (moja nazwa) przez HSW na podwoziu K9. Odnosząc się do niektórych komentarzy - obecnie czas produkcji wież HSW to 5szt miesięcznie, ale hsw deklarowało możliwość zwiększenia tempa ich produkcji.
Remov
Przecież nie ma ciężkiej wersji Borsuka ani ASO. Produkcja lekkiej wersji to 15 sztuk rocznie.
Bieda
38+ 4 ton to trochę mało jak na ciężki bwp mało perspektywiczne. Powinien być naprawdę ciężki albo conajmniej posiadać możliwość grubego dociążenia. Co chwilę wymyślają nowe możliwość zniszczenia czołgów bwp ostatnio drony niszczą co chcą nimo że kosztują grosze wcześniej były improwizowane ładunki. Osobiście Namera bym wybrał z tropy albo nasz przemysł powinien pozyskać takie przekładnie itd aby móc dźwigać dużo stali i dodatkowe systemy tak by był dobry na kolejne 40- 50 lat. Nie koniecznie musiałby mieć max blach założonych tylko mieć duży zapas a nie tak mały
Essex
Tak powinien wazyc 100 ton i byc uzbrojony w nsma.
mobilnyPL
Borsuk z bms wsio zagłuszarki kamuflażem plus możliwość dopance4zenia i jest sztos
Remov
@mobilnypl - produkcja Borsuka to 15 sztuk rocznie
Tomii
Mamy odpowiedź dlaczego zakupiono tylko 111 szt Borsuka.Nasz rząd musi ratować niemiecki przemysł.,a czekamy na wymianę Marderow na LINUX w Niemczech.Potem nam sprzedadzą Mardera do modernizacji i wszyscy eksperci będą się zachwycać
Grzyb
Ja bym wolał opracować nowy CBWP w HSW a jako gapfiller wyleasingować Bradleye od Stanów. Kupowanie innych, gorszych konstrukcji od Borsuka typu Ascod to głupota.
Nihoo
Bradley nie jest CBWP
Nihoo
Polska powinna konsekwentnie rozwijać swoją rodzinę pojazdów wojskowych na bazie wspólnych elementów. Borsuk, RAKI na podwoziu Borsuka, wozy specjalistyczne na bazie Borsuka itp. Do tego CBWP jak najbardziej zbliżony logistycznie do Borsuka. Ułatwienie logistyki w WP, produkcja w kraju i rozwój we własnym zakresie. Mamy juz kompetencje wypracowane na Borsuku - nie zmarnujmy tego.
Szczupak
Mamy kompetencję ale.nie produkujemy istotnych elementów. Wiesz ile szt rocznie dostaniemy działek do naszej wieży ZSSW-30 , które idą na Rośki i Borskuki?? 62 szt rocznie przez najbliższe 4 lata. A potem??? Może firma się zwinie? Zbankrutuję albo odmowi nam sprzedaży. A ty chcesz opierać nowy pojazd powielając błędy??? Może za 20 lat damy radę. Rosja pewno poczeka aż wyprodukujemy Wspaniały, Polski CBWP
Pitbull
@szczupak jedno i to samo w każdym komentarzu. W każdym bwp jest ileś komponentów zagranicznych, a akurat Borsuk ma w większości Polskie komponenty.
Nihoo
@Szczupak - nie ma kraju na świecie który w 100% sam wyprodukuje BWP. No, może Rosja, ale jak jej wychodzi to wszyscy wiedzą. Nikt nie powiedział że do CBWP nie można zmodyfikować ZSSW do innej armaty, lub przy odpowiednim negocjowaniu - nie rozwinąć produkcji Bushmastera u nas - obecnie producent zdecydowanie nie radzi sobie z zaspokojeniem potrzeb rynku.
AdSumus
Komuś bardzo przeszkadzają polskie konstrukcie i polska niezależność. Ktoś bardzo chce na tym zarobić.
Szczupak
Polakie.konstrukcje mają to do siebie że większość istotnych elementów nie produkujemy. Wiesz ile lat trwało budowanie Borsuka??? Nowy Polski CBWP to mrzonki w ciągu następnych 20 lat. A potem kilkadziesiąt szt w roku a wiec te 700 szt będziemy mieć za lat 30. Rosja poczeka
Alaris
@Szczupak rozumiem że komentarz czysto sarkastyczny i nikt nie ma go brać na poważnie?
Essex
A jaka tu niezaleznosc jak nasze super konstrukcje to zlepek zachodnich czesci, wystarczy wstrzymac dostawy armat, silnikiw, przekladni, gasienic, stali i lezymy....cos jeszcze?????
Observer22
W tej ofercie jest chyba jakieś lobby. Nie chodzi o to abyśmy mieli dobry wóz w dużej liczbie, tylko aby oni zarobili. A na razie niech HSW się skupi na stosownej liczbie Borsuków. Gdy wyprodukują i dostarczą do armii 500 sztuk to będzie można myśleć o kolejnej wersji. A na razie projektanci niech pracują, niech przedstawią prototyp CBWP (chyba raczej na podwoziu od Kraba) i dopiero będziemy dyskutować. A teraz to jest wróżenie z fusów.
R88
Naprawili problem z drganiami po których żołnierze zrzucali obiad? Bo z tego co wiadomo nawet amortyzatory nie pomagały.
skition
Oni prawdopodobnie nie jeździli BMP1...Czy ASCOD jest dobry? Od BMP1 na pewno jest lepszy.