Reklama

Nowy ciężki BWP. Huta ujawnia szczególy

Prezentowany ciężki bojowy wóz piechoty to na razie wczesna wizualizacja mająca z grubsza zaprezentować jak mniej więcej będzie wyglądać nowy wóz, oczywiście ostateczny produkt będzie dość istotnie różnił się od tejże wizualizacji.
Prezentowany ciężki bojowy wóz piechoty to na razie wczesna wizualizacja mająca z grubsza zaprezentować jak mniej więcej będzie wyglądać nowy wóz, oczywiście ostateczny produkt będzie dość istotnie różnił się od tejże wizualizacji.
Autor. Agencja Uzbrojenia

Jednym z nowych projektów nad którymi pracują inżynierowie z Huty Stalowa Wola, jest Ciężki Bojowy Wóz Piechoty. Przyjrzyjmy się bliżej temu, jakim potencjałem może dysponować nowy CBWP od HSW.

Reklama

CBWP

Ciężki Bojowy Wóz Piechoty projektowany jest zgodnie z koncepcją dualizmu sprzętu pancernego w Siłach Zbrojnych RP. Obok lżejszych, pływających bojowych wozów piechoty Borsuk oraz lżejszych czołgów, takich jak K2 Black Panther (oraz prawdopodobnie przez pewien czas również Leopard 2), wprowadzone zostaną pojazdy cięższe, lepiej opancerzone i o wyższej przeżywalności, takie jak czołgi M1A1FEP, M1A2SEPv3 oraz właśnie ciężkie bojowe wozy piechoty.

AS21 Redback.
AS21 Redback.
Autor. Jerzy Reszczyński

Zakup ciężkich bojowych wozów piechoty wiąże się z wieloma kontrowersjami. Pojawiają się doniesienia o poszukiwaniach konstrukcji zagranicznych, takich jak zaprojektowany w Republice Korei na potrzeby Australii AS21 Redback, a także informacje o potencjalnym zainteresowaniu innymi platformami, takimi jak turecki Tulpar, niemiecki KF41 Lynx czy systemy o podobnych charakterystykach, np. AMPV lub ASCOD2.

Nie ulega wątpliwości, że najbardziej korzystnym rozwiązaniem z punktu widzenia polskiego przemysłu i gospodarki jest opracowanie własnej konstrukcji. Jest to ambitne przedsięwzięcie o wysokim poziomie ryzyka, jednak sukces byłby nie tylko opłacalny, ale również dostarczyłby bezcennych doświadczeń inżynierom pracującym nad pojazdami opancerzonymi.

Węgierskie bojowe wozy piechoty KF41 Lynx wraz z 1 wyprodukowanym lokalnie egzemplarzem.
Węgierskie bojowe wozy piechoty KF41 Lynx wraz z 1 wyprodukowanym lokalnie egzemplarzem.
Autor. honvedelem.hu

Unifikacja

Jak wynika z prezentacji Polskiej Grupy Zbrojeniowej i Huty Stalowa Wola podczas posiedzenia sejmowej podkomisji ds. polskiego przemysłu obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP, nowy wóz powstanie z wykorzystaniem doświadczeń i komponentów opracowanych w ramach programu bojowego wozu piechoty Borsuk oraz innych projektów prowadzonych przez HSW.

Kluczowym elementem unifikacji jest instalacja tego samego zdalnie sterowanego systemu wieżowego ZSSW-30. W rezultacie uzbrojenie zostanie zunifikowane z bojowym wozem piechoty Borsuk oraz kołowym transporterem opancerzonym Rosomak. Poszerzenie zakresu unifikacji może skrócić czas prac rozwojowych oraz badań zakładowych i kwalifikacyjnych.

Autor. Polska Grupa Zbrojeniowa

Unifikacja może objąć takie podzespoły, jak pomocnicze jednostki prądotwórcze, system obrony przed bronią masowego rażenia, systemy ogrzewania i chłodzenia, system przeciwpożarowy oraz rozmieszczenie zapasowej amunicji i wyposażenia żołnierzy. Warto rozważyć zastosowanie zawieszenia hydropneumatycznego, przy czym kluczową kwestią pozostaje masa pojazdu i jego potencjał modernizacyjny.

Mianowicie trzeba zadać pytanie jaka ma być masa tego wozu, oraz jaki ma być jego dalszy potencjał modernizacyjny, co może wpływać na zastosowany model zawieszenia a to oczywiście będzie miało wpływ na poziom unifikacji, np. z Borsukiem. A więc pytanie jest, jak ciężki może być ciężki bojowy wóz piechoty? Na to oczywiście wpływ będzie miało między innymi opancerzenie ale do tej kwestii przejdziemy później.

Autor. HSW S.A.

CBWP może również wykorzystywać te same rozwiązania w zakresie rozmieszczenia załogi i przewożoneju drużyny piechoty, ich siedzisk, peryskopów, oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego, a także elementy takie jak system maskowania, koła nośne, napinające i napędowe. Jednocześnie konieczne będzie zastosowanie nowego zespołu napędowego o wyższej mocy, co może prowadzić do unifikacji z AHS Krab i K9.

Także gąsienice będą wymagały dostosowania do większej masy pojazdu, podobnie jak system ich napinania. Największe różnice wynikną jednak w zakresie ochrony balistycznej i przeciwminowej, która powinna przewyższać tę zastosowaną w Borsuku.

Silnik wysokoprężny MTU MT881 Ka500, napędzający AHS Krab, mógłby zostać wykorzystany do napędzania CBWP.
Silnik wysokoprężny MTU MT881 Ka500, napędzający AHS Krab, mógłby zostać wykorzystany do napędzania CBWP.
Autor. MTU

Także gąsienice muszą być dostosowane do większej masy pojazdu, a to wiąże się z innym systemem ich napinania. Największe różnice będą jednak wynikały w domenie ochrony balistycznej i przeciwminowej, i tutaj jest najwięcej pola do manewru dla konstruktorów aby ten pojazd istotnie przewyższał tymi parametrami Borsuka, dzięki większej masie oraz dalszemu potencjałowi do jej zwiększania poprzez wzmacnianie opancerzenia.

Ochrona balistyczna i przeciwminowa

Z oczywistych względów wymagania dotyczące ochrony balistycznej i przeciwminowej CBWP oraz ich rzeczywisty poziom są informacjami niejawnymi. Niemniej jednak można spekulować na temat potencjalnych rozwiązań w zakresie ochrony pancernej CBWP. Wydaje się, że przedni pancerz kadłuba CBWP powinien zapewniać ochronę przed przeciwpancerną amunicją kinetyczną, minimalnie na poziomie 6 według normy STANAG 4569.

Bojowy wóz piechoty B-11/Kurganiec-25 ze zdalnie sterowaną wieżą Bumerang-BM uzbrojoną w armatę 2A42.
Bojowy wóz piechoty B-11/Kurganiec-25 ze zdalnie sterowaną wieżą Bumerang-BM uzbrojoną w armatę 2A42.
Autor. Mike1979 Russia/Wikipedia

Oznacza to odporność na amunicję APFSDS kalibru 30×173 mm z odległości 500 m. Możliwe, że burty kadłuba również mogłyby zapewniać podobny poziom ochrony. Tak silne opancerzenie przednie i boczne ma dodatkową zaletę – umożliwia instalację modułów wybuchowego pancerza reaktywnego, który znacząco zwiększa odporność na głowice kumulacyjne.

Polska dysponuje nowoczesnymi rozwiązaniami w tej dziedzinie, takimi jak modułowy, wybuchowy pancerz reaktywny Pangolin. Tego typu zestaw opancerzenia zapewniałby skuteczną ochronę przed amunicją przeciwpancerną kalibru 30×165 mm, stosowaną w rosyjskich armatach 2A42 i 2A72, a także wysoki poziom ochrony przed wieloma typami głowic kumulacyjnych. Możliwe, że przód pojazdu mógłby zapewniać ochronę nawet przed rosyjską amunicją APFSDS kalibru 57×347 mm.

Ciężki bojowy wóz piechoty T-15 z modułem wieżowym AU-220M, uzbrojonym w 57 mm armatę automatyczną 2A91, sprzężony z nią karabin maszynowy oraz wyrzutnię pocisków Ataka-T.
Ciężki bojowy wóz piechoty T-15 z modułem wieżowym AU-220M, uzbrojonym w 57 mm armatę automatyczną 2A91, sprzężony z nią karabin maszynowy oraz wyrzutnię pocisków Ataka-T.
Autor. Alexey Vasilenko/CC BY-SA 4.0

Amunicja tego typu jest stosowana w radzieckich i rosyjskich armatach automatycznych S-60 oraz 2A91. Ta druga jest przewidywana jako potencjalne uzbrojenie ciężkiego bojowego wozu piechoty T-15 na platformie Armata. Kolejnym zagrożeniem, przed którym pancerz CBWP powinien zapewniać ochronę, jest hybrydowa broń łącząca granatnik maszynowy z armatą automatyczną 2A94 (LSzO-57, AGS-57). Jest ona przewidziana dla zdalnie sterowanego modułu wieżowego Epoka, przeznaczonego dla pływających BWP Kurganiec-25.

2A94 wykorzystuje słabszą amunicję kalibru 57×93 mm, niemniej jednak jeden z jej typów to amunicja APFSDS, co czyni ją groźną dla lżej opancerzonych transporterów i bojowych wozów piechoty.

Zdalnie sterowany system wieżowy Epoka z armatą 2A94.
Zdalnie sterowany system wieżowy Epoka z armatą 2A94.
Autor. Nickel nitride/CC0

Ochronę balistyczną CBWP powinien uzupełniać aktywny system obrony zdolny do niszczenia amunicji wystrzeliwanej z granatników przeciwpancernych, dział bezodrzutowych, przeciwpancernych pocisków kierowanych oraz amunicji kumulacyjnej i odłamkowo-burzącej wystrzeliwanej z armat czołgowych. Dodatkowo powinien chronić pojazd przed nowymi zagrożeniami, takimi jak drony FPV i amunicja krążąca.

Tego rodzaju systemy powinny znaleźć się na wyposażeniu nie tylko CBWP, ale także BWP Borsuk, czołgów podstawowych oraz być może także kołowych transporterów opancerzonych.

Jeśli chodzi o ochronę przeciwminową, CBWP powinien zapewniać poziom ochrony nie niższy niż w przypadku Borsuka. Ze względu na większą masę CBWP poziom ten powinien być jednak wyższy, co najmniej IVa i IVb zgodnie z normą STANAG 4569. Możliwe, że pojazd powinien być wyposażony w zagłuszarki zakłócające nie tylko drony, ale także radiowe zapalniki improwizowanych ładunków wybuchowych.

Dodatkowo CBWP mógłby mieć możliwość instalacji osprzętu saperskiego, takiego jak trały i pługi przeciwminowe, lemiesze spychaczy itp., które pozwalałyby torować przejścia w polach minowych, zwiększając ochronę przeciwminową.

Siła ognia

Jeśli chodzi o siłę ognia, należy odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań. Po pierwsze, czy armata Mk44S kalibru 30 mm jest wystarczająca? Odpowiedź brzmi: tak! Amunicja kalibru 30×173 mm jest wystarczająca do neutralizacji większości rosyjskich kołowych transporterów opancerzonych, bojowych wozów piechoty oraz gąsienicowych transporterów i BWP.

Armata Mk44S.
Armata Mk44S.
Autor. J.Sabak

Zastosowanie amunicji programowalnej, w połączeniu z nowoczesnym systemem kierowania ogniem, optoelektroniką i napędami wieży ZSSW-30, umożliwia także zwalczanie nisko lecących celów powietrznych, takich jak śmigłowce i drony. Armata Mk44S i amunicja kalibru 30×173 mm zapewniają również korzystny stosunek siły ognia do zapasu amunicji gotowej do użycia.

Mk44S może zostać zmodyfikowana poprzez wymianę lufy i kilku elementów, co pozwala na zmianę kalibru na 40 mm i użycie amunicji 40×180 mm. Zapewnia to wzrost siły ognia, kosztem mniejszego zapasu amunicji. Pytanie, czy jest to konieczne? Nawet armata 50 mm nie zapewnia przebicia przedniego pancerza ciężko opancerzonych pojazdów, takich jak czołgi.

Pływający bojowy wóz piechoty Borsuk.
Pływający bojowy wóz piechoty Borsuk.
Autor. Polska Grupa Zbrojeniowa/Facebook

Z drugiej strony, kaliber 30 mm pozwala na przebicie bocznego pancerza kadłuba lub wież czołgów radzieckich/rosyjskich. Warto więc rozważyć, czy zwiększanie kalibru jest absolutnie konieczne. W przypadku amunicji programowalnej większy kaliber zapewnia większą skuteczność, ale decyzja wymaga dalszej analizy.

Co do sprzężonego z armatą karabinu maszynowego kalibru 7,62 mm, nie ma potrzeby zmian. Warto jednak rozważyć przyszłą modyfikację ZSSW-30, umożliwiającą integrację zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia z panoramicznym przyrządem obserwacyjno-celowniczym dowódcy. Moduł ten mógłby być uzbrojony w drugi karabin maszynowy kalibru 7,62 mm, wielkokalibrowy 12,7 mm lub granatnik maszynowy 40 mm, co zwiększyłoby siłę ognia przeciwko lżej opancerzonym celom.

Wieża ZSSW-30 na Rosomaku, widoczna otwarta i przygotowana do strzelania wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych.
Wieża ZSSW-30 na Rosomaku, widoczna otwarta i przygotowana do strzelania wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych.
Autor. PGZ

Wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych jest obecnie dostosowana do pocisków Spike LR. Warto, aby była kompatybilna także z innymi pociskami, np. Javelin i Akeron. Docelowo wozy i piechota powinny zostać wyposażone w rodzimy pocisk Moskit.

Podsumowanie

Projekt ciężkiego bojowego wozu piechoty jest ogromną szaną dla polskiego przemysłu, jeśli chodzi o budowę kompetencji w projektowaniu i produkowaniu ciężkich opancerzonych wozów bojowych. Projekt ten pozwoli zdobyć kolejne, potrzebne doświadczenia.

Jest to także projekt ważny z punktu widzenia Sił Zbrojnych RP, które mogłyby kupować bojowe wozy piechoty, o znacznie wyższym poziomie oferowanej ochrony dla załogi oraz przewożonej drużyny piechoty.

Takie pojazdy mogłyby także wspierać czołgi towarzysząc im bezpośrednio w walce dzięki swojemu cięższemu opancerzeniu, oraz skuteczniej wspierać piechotę, np. w trakcie prowadzenia walk w terenie zurbanizowanym.

Pozostaje jedynie życzyć powodzenia inżynierom pracującym nad projektem ciężkiego bojowego wozu piechoty, i trzymać kciuki aby projekt ten się udał, także ze względu na jego potencjał eksportowy.

Reklama
WIDEO: ASDA 2025: Aselsan jest przygotowany do współpracy z Polską
Reklama

Komentarze (60)

  1. RGB

    Postulaty autora wydają się sensowne, ale nie zdziwiałbym z tą ochrona przeciwminową, Borsuk ma bardzo przyzwoitą ochronę na poziomie 3b i jest to nie mniej niż w przypadku Bradley-a, czy naszych czołgów podstawowych. Oczywiście trzeba dążyć do 4b, ale w pierwszej kolejności zmienił bym to co jest słabe na dobre, a dopiero potem zmieniałbym dobre na jeszcze lepsze. Do tego co autor wymienił jako ważne dorzuciłbym jeszcze jedną rzecz - ochronę wieży. W czasach wojen niesymetrycznych przyzwyczailiśmy się do przeświadczenia, że wieża nie musi być dobrze opancerzona, bo nie ma tam ludzi. Tyle ze statystyka mówi nam że 70% trafień czołgów i BWP to trafienia wieży. W realiach wojny totalnej utrata wieży wartej 3,5 mln$ z powodu zwykłej półcalówki nie brzmi zbyt optymistycznie. Nawet najlepszy BWP bez wieży jest kompletnie bezwartościowy, dlatego wieża bezwzględnie powinna mieć ochronę stanag 6.

    1. mobilnyPL

      Sporo w tym racji

    2. Nihoo

      @RGB - "Nawet najlepszy BWP bez wieży jest kompletnie bezwartościowy" - jakoś pomijasz drugą funkcję BWP - czyli bezpieczny transport drużyny żołnierzy. Jak BWP straci wieżę, co notabene może się stać niezależnie od tego jak jest opancerzona, to nadal może albo pojechać dalej w kolumnie, albo wycofać się - i jednocześnie ochronić załogę i desant. Wieża z pancerzem na poziomie Stanag 6 byłaby dużo cięższa, przez co trzeba byłoby szukać kompromisów w innych miejscach... a to niekoniecznie odbije się pozytywnie na całości pojazdu.

    3. mobilnyPL

      @nihoo....W przypadku Borsuka tak ale czy cBWP nie powinien mieć wieży lepiej opancerzonej być może załogowej? Mi się wydaje że młośnicy cBWP troszkę się gubią. Aproppo uzbrojenia to uważam że 30mm wystarczy w zupełności

  2. Darek S.

    Jak dla mnie po co wymyślać koło, lepiej kupić 100 szt. Lynx KF41, podpatrzyć jak powinien wygląć idealny BWP i potem wyprodukować swoje lepsze i tańsze. Każdy inny scenariusz to strata kasy.

    1. Pucin:)

      @Darek S, - a po co - wystarczy stworzyć konsorcjum HSW - OBRUM - mają wszystkie części składowe jeden bwp Borsuk drugi platformę UMPG - przykład to krótka historia bwp Borsuka - umowa z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (DOB-BiO5/001/05/2014) z 2014 (suma ostateczna zamkniętego projektu to ok. 300 mln zł/ w tym koszt tylko 1 sztuki prototypu) i konsorcjum w skład którego weszli jako lider HSW oraz : Rosomak S.A., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A., Wojskowe Zakłady Inżynieryjne S.A., Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych – OBRUM Sp. z o.o., a także uczelnie: Wojskowa Akademia Techniczna, Akademia Sztuki Wojennej i Politechnika Warszawska.

    2. Pucin:)

      @Darek S. - tu naprawdę nie trzeba wielkiej filozofii i kasy.

  3. Observer22

    A może by zastosować to podobne działko jak w polskiej armacie morskiej 35mm: AM-35 ? Amunicja już jest produkowana.

    1. Nihoo

      Za duże. Porównaj sobie gabaryty ZSSW i OSU-35.

    2. Chyżwar

      @Nihoo Do tego jeszcze ma znacznie wyższą szybkostrzelność. W przypadku armaty przeciwlotniczej jest to zaletą ale gdy chodzi o BWP wadą.

    3. Nihoo

      Szybkostrzelność i odrzut. Ogólnie nie jest to działo na BWP ani CBWP. Można z niego zrobić mobilną artylerię plot na platformie, ale nie sadzać go na BWP.

  4. Orion

    HSW ma kompetencje do zbudowania CBWP. Doświadczenie z budowy Borsuka i Kraba zaowocują powstaniem odpowiedniego podwozia, to którego będziemy mieli prawa. ZSSW30 jest, odpowiedni powerpack można kupić. Powinniśmy jeszcze sami produkować ppk do niego i nie piszę tu o spike: docelowo będzie dużo wież, także dużo ppk-ów potrzeba. Osobiście jestem za 30mm na wieży, to dobry kaliber, amunicja jest dostępna, powszechna i mnoga i lekka. 30mm jest wystarczający, wszystkiego nie przebije, ale nie musi bo to nie armata czołgowa. Jakby były decyzje to umowa na CBWP mogłaby być podpisana w ciągu pięciu lat. CBWP powienien: - być dużo lepiej opancerzony niż dopancerzony Borsuk, pancerz modułowy, z możliwością modyfikacji w przyszłości - mieć system aktywnej ochrony - mieć masę około 45 ton przy silniku min 1000 KM - desant 6 osobowy

  5. Seb66

    Od zawsze zdumiewa mnie że decydenci z MON są tak ZABETONOWANI że nie są w stanie -inaczej niż we wszystkich branżach ludzkości - zażądać aby np. ZSSW - od początku mogło za pomocą stosownych "adapterów" być wyposażone w inne działko niż Bushmaster. Każdy producent samochodow stosuje zamienniki od różnych dostawców. Z powerpackiem powinno być identycznie byśmy NIE byli hamowani przez problemy pojedynczego dostawcy.. Każdy kto ma pojęcie o produkcji seryjnej to WIE. Każdy- z wyjątkiem betonu w MON.

    1. Szczupak

      Seb66. Zażądać to możesz ale od dzieci by wyniosły śmieci. Poraża mnie brak wiedzy osób, które nie mają pojęcia o produkcji czegoś bardziej skomplikowanego niż tostera. Seryjna produkcja??? Czego??? Specjalistycznego czołgu czy BWP złożonego z tysięcy części sprowadzanych z całego świata ? To nie montownia VW pod Hamburgiem.

    2. DanielZakupowy

      Seb66 Tak pewni, bo wszystkie np. powerpaki są tej samej wielkości - wyjmujesz jeden mtu, a wkładasz drugi dajmy na to, amerykański :) Albo projektujesz pojazd tak, żeby wchodził najnowszy, a potem jakby co to dajesz "gumowe" łączniki xD

    3. Chyżwar

      DanielZakupowy Koledze adapterów się zachciało, więc dodam, że wszystko, co wymieniłeś trzeba połączyć przy pomocy gumki od majtek albo przykleić smarkiem. . A tak w ogóle najlepiej do ZSSW-30 zapodać jakieś działko ładowane z łódek jak choćby sprawdzony w boju Raden 30 mm, który jest "tak dobry", że Brytyjczycy dziś oddaliby go pewnie za darmo. Niech nasze chłopaki mają trochę gimnastyki i wspinają się z przedziału bojowego do wnętrza wieży żeby raz za razem ładować armatkę. Trochę ruchu przecież nikomu nie zaszkodzi. A co?

  6. panemeryt

    Bardzo ciekawe wpisy. Z organizacyjnego punktu widzenia to prace projektowe nad nowym zakładem to 3-4 miesiące jak się ludzi(projektantów) zapędzi porządnie do pracy (projektowanie a nie serwisy społecznościowe w czasie pracy). Sama budowa fabryki to do 15 miesięcy, a przy dobrej organizacji to do 10 miesięcy. Kwestia kiedy będą maszyny do fabryki. Czasem trzeba czekać do 5 lat...Ale największy problem to przepisy UE wykańczające każdą energochłonną produkcję przemysłową. To z tego powodu Europa nie jest w stanie produkować więcej. Logistyka? Problem braku części? Rynek dostarczy WSZYSTKO szybko (niekoniecznie tanio). Tylko jak zamawia sie OD ZAWSZE w tych samych firmach....

  7. chmm

    AS21 Redback i nie ma co kombinować.

    1. Chyżwar

      Kiedy właśnie okazuje się, że jest co, ponieważ Borsuk po wymianie modułów pancernych na cięższe nie będzie odbiegał odpornością od swojej konkurenci. Dlatego warto rozważyć zawarcie umowy wykonawczej na te pojazdy w takiej ilości, żeby HSW mając zagwarantowany odbiór mogła jak najszybciej osiągnąć moc produkcyjną pozwalającą na wypuszczenie z fabryki 100 szt. tych pojazdów rocznie. A z informacji dochodzących z tego przedsiębiorstwa wynika, że jest to jak najbardziej możliwe do osiągnięcia w rozsądnym czasie. Prócz tego niech równolegle opracowują CBWP kompatybilny ze sprzętem produkowanym obecnie. Bo sprzęt znajdujący się pod własną narodową kontrolą to jest rzecz nie do przecenienia. No chyba, że MON jest w posiadaniu takich informacji, że konieczne jest nabycie dodatkowych BWP na chybcika.

    2. Był czas_3 dekady

      CBWP z HSW i nie ma co kombinować. Będzie nasz i będziemy sami decydować jakie podzespoły w nim użyjemy.

  8. Przyszłość

    Moze mozna zmienic dostawce spayka na inny przeciwczolgowy pocisk kirwany. Nie wsierac kraju doknujacego ludobojstwa. Oczywtste. Holkaust nie w XXI wieku nie za nasze pinenadze

    1. Rusmongol

      Zgadzam się. Nie można nic nigdy kupować od Rosji, która co dnia dokonuje zbrodni wojennych.

    2. Chyżwar

      @Rusmongol A to niby czemu? Przecież Ukraińcy kupowali. Jak trzeba było to remontowali. I wdrażali do swojego wojska. Tyle, że za pozyskane wyroby płacili ołowiem.

  9. Essex

    Tak się zastanawiam jaki to ma sens? czym to się będzie rózniło od Borsuka po dopancerzeniu? niczym? moze już wreszcie czas aby te pojazdy standardowo wyposażać w ASOP i zagłuszarki a nie tylko mozliwość takiej instalacji tym bardziej że te wozy bedą wchodzić do linii w dalekiej przyszłości? mzoe tez warto pomyśłeć o modernisacji wieży bo ja rozumiem ze ciągle wg nas to rewelacja w galaktyce ale jednak jakieś zsmu plus inne systemy tez by się już przydały.

    1. Chyżwar

      APSa to oczywista oczywistość a wóz jest do tego przystosowany. Zagłuszarki też są. Rzecz w tym, że CBWP to konstrukcja, która z założenia ma wytrzymać znacznie więcej niż Borsuk nawet po ekstremalnym dopancerzeniu. Dlatego jak dla mnie zamiast kombinować niczym koń pod górę należałoby podpisać umowę wykonawczą na Borsuki, które da się dopancerzyć kosztem pływalności pozwalającej rozwinąć ich produkcję do poziomu 100 szt. rocznie. CBWP jak najbardziej ma sens. Ale dostarczając Borsuki w odpowiedniej ilości do WP nie bylibyśmy zmuszeni do fajdania żarem.

    2. Nihoo

      Wszystko pięknie - cacy, tylko układ konstrukcyjny Borsuka nie pozwoli na odpowiednie dopancerzenie go do roli CBWP. Chociażby to, że przez wymóg pływalności, płyta czołowa jest ustawiona tak a nie inaczej - zmniejsza to odporność balistyczną. I tym CBWP będzie się różnił od Borsuka - konstrukcją.

    3. Chyżwar

      @Nihoo Borsuk od frontu bez dopancerzenia wytrzymuje najbardziej popularną ruską amunicję o kalibrze 35 mm. Oni podkalibrową amunicję o tym kalibrze niby też mają. Ale jej nie stosują, bo przy hamulcu wylotowym coś spitolili tak pięknie, że z pokalibrowej trudno jest w stodołę trafić. I nie pomaga im nawet rozwiercanie tego hamulca. Borsuk natomiast to jest pojazd posiadający opancerzenie modułowe i skonstruowany z taką rezerwą, że można mu spokojnie założyć cięższy pancerz kosztem utraty pływalności. A żeby jeszcze bardziej podkręcić ostrość dopiszę tutaj, że Bradley na początku był taką samą amfibią jaką dziś jest Borsuk. Ale dołożono mu dodatkowy pancerz i w chwili obecnej na odporność tego pojazdu chyba tylko dureń narzeka. Nawiasem mówiąc ów Bradley także i dziś potrafi pływać. Z tym tylko, że nie może tego zrobić bez wstępnego przygotowania.

  10. Tadeusz Żeleźny - analityk systemowy

    Najbardziej sensowne alternatywy dla Bushmastera dla CBWP to działko uniwersalne [w tym plot/przeciwdronową/nawet C-RAM - z amunicją programowalną] 35mm KDA - system wieżowy już jest - a gabaryty są jak najbardziej akceptowane przy takim wzroście zdolności bojowych. De facto nawet pomaga - bo ogień z większej wysokości ma większy zasięg dohoryzontalny - w pełni wykorzystując zasięg armaty 35mm - i przewagę tego zasięgu nad rosyjskimi systemami 30 mm. Druga opcja to Bofors 40 mm, nawet 57 mm - też z amunicją programowalną. Generalnie zwracam uwagę, że pancerz załogowego BWP ma chronić głównie od góry przed dronami i ppk - a sam BWP ma w pierwszym rzędzie być mobilnym centrum operatorskim dronów. Natomiast na linię frontu - a i to jedynie pod przykryciem dronów myśliwskich - BEZZAŁOGOWE BWP - jak MILREM Type X czy amerykańskie bojowe drony lądowe.

  11. chmm

    AS21 Redback i nie ma co kombinować. Koreańczycy 10 lat rozwijali swój CBWP. Nie ma co od nowa opracowywać koła.

  12. eee

    a ja bym armatę S60 zainst.na wieży z syst kier ogniem, dalmierzem etc i amunicja szrapnelowa i i zapalniki zbliżeniowe, oraz sterowanie radiowo,j akąś AI może radar, dużo amunicji, zagłuszarki asop, pancerz warstwowy, amunicję termobaryczną i rdzeniowa. Ogólnie to albo licencja albo w ogóle pojazdy na kola i artylerię na koła, powody prozaiczne cena, cena eksploatacji, paliwa szybkość przemieszczania bez lawet, etc. W ogóle mamy licencje na wszystkie boforsy CV 90 etc szkoda marnować. Najlepsze bwp w kosmosie. Bwp też można zmodernizować. Należy ogólnie opracować krajowe pancerze dodatkowe dla bwp pływających, kt. skł. sie. się z kilku warstw stali i pianki to sie mocuje na śruby. Mają dodatnia plywalnośc. To żadna technologia.

    1. Paweł Nowak wp

      Racja. Od modernizacji B1 trzeba było zacząć, bo platforma z dużym potencjałem, a skoro jest armata 73 to dlaczego nie zostawić na automacie. Projekt Borsuka ma 15 lat, moim zdaniem zmarnowanych.

  13. Paweł Nowak wp

    Też uważam, że nowa konstrukcja jest zbędna, zwłaszcza, że nie wiemy ile 'lekkich' Borsuków docelowo trafi do jednostek. Wóz piechoty powinien być uniwersalny, co gwarantuje masowe dostawy. Może jeszcze czas obecny projekt Borsuka modyfikować, większy kaliber i rezygnacja z pływalniści, co w erze dronów i namiaru elektro jest pomyłką. Bwp płynący 8 km / h jest łatwym celem tym bardziej, że akweny są taktycznie wymalowane. Z dronów bym całkowicie zrezygnował na rzecz pododdziałów wsparcia piechoty. Bwp to nie choinka, a konflikt ewentualny na terenie pl będzie miał charakter starcia totalnego z użyciem ciężkiej artylerii rakietowej i bezzałogowców, szkoda ogólnie inwestycji w zmech ciężki kosztem pozostałych rodzajów, a na tym mon się skupia .

  14. nyx

    Na liście tego co powinno być w CBWP (ja go nazywam Torsuk) brakuje mi dronów pokładowych. Zarówno rozpoznawczych wielokrotnego użytku jak i uderzeniowych kamikadze. I mam tu na myśli drony startujące z wyrzutni na kadłubie, a nie wystawiane z wnętrza,

    1. bc

      Dokładnie. W drużynie piechoty nie ma za bardzo miejsca na drony(poza drużyną wsparcia plutonu np przy moździerzu 60). Ale na wozie BWP/CBWP/KBWP/MRAP miejsca/energii/operatorów/anten/moonitorów etc jest w brud. A sam stream wysłać do drużyny po radiu/BMS etc. Czyli powinny powstać drony termosy, po 8 tub na wieży, część obserwacyjnych reszta uderzeniowych. Podobnie kombinują Ż.

    2. DanielZakupowy

      bc: " 8 tub na wieży" Co najmniej 16, a z tyłu na haku cbwp powinien ściągnąć niewielki dron lądowy do skrytego pochodzenia przeciwnika i odwracania uwagi od cbwp

  15. mobilnyPL

    A ja jestem za. Tzn. Powinniśmy rozruszać Borsuka na maksa w jak najkrótszym czasie, podpisać kolejne umowy na niego. Jednocześnie pracowacujmy nad jego wersjami specjalistycznymi ii dodatkowymi modułami pancerza, ASOP. HSW pracuje nad cBWP i dobrze a lat X rozrusza się i jego produkcja. Na dzień dzisiejszy jednak to Borsuk jest priorytet!!!!!! JeWli jednak prawda jest że przerobiony Borsuk może osiągnąć masę 35 ton to jaki jest sens CBWP? 8 na koniec. Wojna na UA niczego nie pokazuje. NATO będzie walczyło zupełnie inaczej a w tą taktykę Borsuk się wkomponuje idealnie.

  16. bc

    Fajnie gdyby wstępny model w metalu pojawił się już na MSPO jak kiedyś Borsuk, myślę że nadgodziny dla specjalnego projektu nie zaszkodzą.

  17. bc

    3/3 Siła ognia i Świadomość sytuacyjna i Ergonomia: ZSSW30, z dodatkowym opancerzeniem i dostosowanymi do niego napędami, doposażona w 2x4 tuby na drony-termosy wspierające drużynę piechoty. Wzmocniona izolacja amunicji armatniej i przedziału wieży od wnętrza kadłuba. BMS z obrazem sytuacji powietrznej. Przestronne przedziały na możliwe dodatkowe wyposażenie i zapasy, 8 foteli dla desantu by nie ograniczać możliwych struktur plutonu, w jego przedziale monitor mocowany do stropu połączony z SOD. Schowki i zasobniki na zapasy i amunicję piechoty. Systemowość: Program pomyślany jako moduł dla całych batalionów, razem z pojazdami specjalistycznymi na bazie pojazdów z programu Borsuk i koncepcji Anders.

  18. bc

    2/n Odporność na ogień bezpośredni, od przodu nie mniej niż odporność +/-30 stopni od osi pojazdu na własną amunicję armatnią z 500m. Z boków głównie na broń wsparcia piechoty, w tym z małych odległości w terenie zabudowanym, w tym granatników maszynowych i rewolwerowych. Obowiązkowo Aktywny System Obrony Pojazdu typu hard-kill, najlepiej z trzecim efektorem za niszą wieży. Manewrowość: Masa do 45t, stosunek mocy/masy > 25 hp/t, uciąg pozwalający wykorzystać trał wykopowy, zepchnąć poprzedzający unieruchomiony pojazd, przewrócić ścianę, holować. Swobodnie pokonywać przeszkody terenowe np zakrzaczenia, miedze, nasypy, i inżynieryjne. Szerokie gąsienice i 7 par kół, nacisk na grunt < 0,95kg/cm2. Zdolność i zestaw do głębokiego brodzenia po dnie, konstrukcja przodu ułatwiająca złapanie skarp, murków, rowów. Mobilność strategiczna niska głownie koleją i morska, operacyjna i taktyczna średnie.

  19. bc

    1/n. Moim zdaniem, mniej więcej: Zadanie: pojazd o dużej przeżywalności misji, towarzyszący czołgom 2:1, 1:1, w czołowych natarciach łamiących i niszczących przygotowane pozycje npl, wspierający je sensorami, ASOP, i armatą szybkostrzelną z amunicją programowalną, przewożący drużynę piechoty pancernej i jej zapasy. Teatr: pas wyżyn i nizin EŚW, bez pasa pojezierzy po ostatnim zlodowaceniu. Dość gęsto pocięty zadrzewieniami i zabudowaniami, gęsta sieć dróg szutrowych i twardych. Odporność na rażenie pośrednie: artylerii rakietowej Tornado etc, subamunicję kasetową DPICM, skoki ciśnienia od amunicji termobarycznej, odporność stropu na amunicję artyleryjską air-burst, duża odporność dookólna na odłamki artyleryjskie 152mm z 25m w tym rozszczelnienie i zapłon zbiorników paliwa, minowanie narzutowe. Ładunki EFP dronów i lekkie głowice kumulacyjne granatników i PPK.

  20. Prezes Polski

    Nie chcę sie za bardzo znęcać, ale w kontekście ostatnio podpisanej umowy na 111sz. borsuka z którymi mają sie męczyć przez 5 lat, zapytam: o czym my tu mówimy? Nasz przemysł nie potrafi produkować w rozsadnej ilości dużo lżejszego pojazdu, na który potrzeba mniej materiałów, a sadzimy się na ciężkiego bwp? Mająca własny rozbudowany przemysł rosja nie potafi. Kompletnie nie wierzę w ten program. Niech się skupią na borsuku, zrobią wersje super ciężką i to będzie max, co możemy.

    1. Chyżwar

      Mówimy o tym, że gdyby do onej umowy wykonawczej dopisano jedno zero, to za trzy lata sama tylko HSW byłaby w stanie produkować 100 pojazdów rocznie. A przy tym zamówieniu które jest obecnie tylko skończony idiota zamawiałby części i organizował poddostawców do produkcji na taką skalę. Zasada ta dotyczy nie tylko Polski, gdzie przemysł obronny niejeden raz już przez fanaberie MONu był w plecy. Bo dotyczy ona nawet amerykańskiego potentata, który produkuje Abramsy.

    2. Prezes Polski

      Chyżwar mam nadzieję, ze rozumiesz, że hsw należy do państwa. A to znaczy, że państwo kupuje borsuki samo od siebie. Wcześniej to samo państwo podpisało jakiś dziwoląg w postaci umowy ramowej na 1400szt. Vide - to państwo jest za słabe, żeby porwać się na produkcję wielkoseryjną. I tego dotyczył mój wpis. A z twojego można wywnioskować, że hsw jest firmą komercyjną, która prowadzi komercyjną działalność i na tej podstawie podejmuje decyzje o inwestycjach. Nie ta kolejność. Decyzje są z góry - premier-minister-prezes hsw. Jakby mu dali kasę i powiedzieli buduj fabrykę, to by zbudował. Ale nie powiedzieli, ani poprzednia władza, ani obecna.

    3. ginawa

      Ograniczenia produkcyjne są konsekwencją ograniczonego zamówienia, Przemysł dostał trudne wymagania i temat dowiózł. Z tym doświadczeniem jestem spokojny. Bardziej boję się stabilności wymagań i finansowania ze strony MON.

  21. Szwejk85/87

    Ja jestem prostym, starym człowiekiem, ale panowie redaktorzy mogliby poinformować ciotkę wikipedię o podpisaniu umowy na Borsuki....

  22. eee

    A wieże bezzałogowe , i stelaż minimalistyczny do naciągnięcia siatki maskującej, w ogóle to siatki trzeba kupić i po bsl na pojazd oraz nowa optykę, nowa amunicję termobaryczną i ppanc, może z prekursorem moze przewozić inaczej amunicję, Może wylożyć wnętrze tkaninami i płytami przeciwodlmkowymi . Poza tym, kto mówi ilu żołnierzy się wozi, można wozić mniej jeśli poza tym bwp pływa to nie czołg to tak go wykorzystać jak być powinien, może tylko do pokonywania terenów podmokłych.

  23. Pucin:)

    Podstawą obronności jest sztuka sprzętu w jednostkach - zatem należy rozwijać to co jest a nie marzyć o CBWP bo tego nie będzie. Dobry przykład to KTO Rosomak z ZSSW30 tzw. krótki - nie pływa lecz zamawiamy go w tej wersji - wersja L (Long) to znowu niewypał dogmatyczny. To samo powinno być zrobione z bwp Borsuk - wersja obecna nie pływająca ze wzmocnionym pancerzem bez istotnych zmian konstrukcyjnych.

    1. Nihoo

      Tak tak. Borsuka też miało nie być a jest, pomimo ciężkich bóli przy porodzie. I tak samo najpewniej będzie z CBWP - czyli będzie, ale nie za szybko i nie za tanio.

    2. Pucin:)

      @Nihoo - będziesz pewnie już dziadkiem. :) Od 2019 (MSPO-Kielce było w tym przełomowe gdzie upadła w wojsku koncepcja pływającego bwp) wojsko nie chciało bwp Borsuk - siłą zostało przymuszone do kupna bo co innego miało do wyboru. :)

    3. Seb66

      #Nihoo Bedzie CBWP? Aby na peeno? Bo może będzie jak z "integracją Spike na wieży Hitfist30"? Albo będzie jak z Krylem? Albo jak z Notecią35mm? Albo będzie jak z Langustą-2?? Albo będzie jak z Gepardem, Andersem ,Loarą lub Soną? Same sukcesy MON?? Wystarczy?

  24. Tadeusz Żeleźny - analityk systemowy

    Ukraińcy i Słowacy mają swoje działka 30 mm - Bushmaster II/III to nie jest jedyna opcja. Bofors ma działko 40 mm/L70, a jeszcze bardziej perspektywiczne jest działko 57 mm Boforsa. Oba z amunicja programowalną. Zresztą - uzbrojenie winno być UNIWERSALNE - dla ciężkiego BWP najlepiej nasz licencyjny Oerlikon 35 mm KDA. Mamy już kompletny system wieżowy. No i jest działko 40CT z amunicją teleskopową. Wybór jest. A u nas dalej w kółko tylko i wyłącznie Bushmaster i Bushmaster. To jakiś obłęd i krytyczny "niedasizm" jak za caratu. To musi być działko z naszą licencją i rozwojem i amunicją programowalną - i najlepiej na cele powierzchniowe i powietrzne. Do masowej produkcji - potrzebujemy ca 2,5-3 tys działek. Produkcja winna być min 500 sztuk rocznie.

    1. skition

      Ciekawe czy zamiast tego Bushmastera bez licencji nie dałoby się zakupić licencji na Leonardo X-Gun? W klasie 30×173mm (STANAG 4624) jest jeszcze i Wotan od Lynxa i GTS-30/N ze Słowacji.

    2. SZAKAL

      Działo o kalibrze 30/173 mm jest optymalne dla BWP i KTO , bowiem ma wystarczającą zdolność do penetracji pancerzy dla pocisków podkalibrowych , niewielkie rozmiary amunicji , umożliwiające zmieszczenie dużego zapasu w wieży oraz nadaje się do stosowania amunicji programowalnej. Kaliber 40/180 mm który możemy zastosować w Bushmaster II nie ma sensu bowiem ma podobną siłę rażenia i przebijalność pancerzy jak 30/173 mm ale większe rozmiary i nie jest nigdzie produkowany. Zastosowanie armaty Oerlikon KDA 35 mm w wieży CBWP jest praktycznie niemożliwe , bowiem wymagałoby zbudowania dużej , ciężkiej wieży która udźwignęłaby tak potężną armatę .Zresztą użycie tak ciężkiego działa z takim odrzutem w CBWP nie miałoby żadnego sensu.

    3. RGB

      @skition Wotan to konstrukcja napędowa Oerlikona (dzisiaj cześć Rheinmetall), wielkością i wagą bardzo zbliżona do Bushmastera, wiec byłaby tu pewnie idealna. Mamy licencję na armatę KDA 35 od Oerlikona, więc szlak został już przetarty. GTS-30/N to jednak armata innej klasy, bo jest to przeróbka na natowski pocisk 30×173 mm sowieckiej armaty 2A42. Pod względem celności ognia trudno jest ją porównać z Bushmasterem, ale może to być ciekawa propozycja w kontekście modernizacji naszych BWP 1, bo na złom ich pewnie nie wyrzucimy.

  25. Denar

    Podstawowym zagrożeniem dla BWP (czołgów też) na polu watki są teraz drony. W ich zwalczaniu najskuteczniejszą bronią są armaty z amunicją programowaną. Wieża ZSSW30 ma armatę z amunicją programowalną, ale nie ma modułu radarowego zdolnego do wykrywania dronów i naprowadzania armaty na cel. Takie moduły radarowe są produkowane w Polsce (np. w APS) Inną sprawą jest kaliber armaty. Im większy kaliber tym większy zasięg i większa chmura odłamków rażących drony, ale mniejszy zapas amunicji. Jednak uważam, że potrzebny jest większy kaliber. Amerykanie przechodzą na kaliber 50 mm. tym się kierując.

Reklama