Przemysł Zbrojeniowy
Nowa cięższa Pirania
Europejski oddział koncernu General Dynamics - General Dynamics European Land Systems zaprezentował nowy wariant kołowego transportera opancerzonego Piranha (pol. Pirania).
Nowy wariant nosi oznaczenie Piranha Heavy Mission Carrier (HMC) i jest to największy wariant ze wszystkich pojazdów rodziny Piranha. Heavy Mission Carrier posiada układ 10x10, w którym osie nr 1, 2, 4 i 5 są osiami skrętnymi.
Piranha HMC jest platformą głównie przeznaczoną pod warianty specjalistyczne. Pojazd posiada masę całkowitą wynoszącą około 40 ton oraz ładowność 17 ton. Dzięki temu może on pełnić role nośnika różnego typu systemów uzbrojenia, od armat automatycznych po armatohaubice, a także systemy obrony przeciwlotniczej.
Rare photos of the KNDS RCH 155 on Piranha 10x10 chassis not appear. It helps replace the Swiss M109 KAWEST against the BAE Archer. Decision expected in 2025. pic.twitter.com/T4alYP1ayG
— 笑脸男人 (@lfx160219) April 12, 2024
Jakiś czas temu w mediach społecznościowych pojawiły się fotografie, prezentujące Piranhe HMC w wariancie armatohaubicy samobieżnej z modułem artyleryjskim RCH 155, wcześniej demonstrowanym również na kołowym transporterze opancerzonym Boxer.
LOUT
Piranha HMC została stworzona właśnie pod RCH 155 ze względu na wymiane artylerii w Szwajcarii. Z oczywistych względów(Pirahna to MOWAG) Szwajcarzy chcą haubicę na własnym podwoziu a nie na Boxerze, ale niestety standardowa Piranha 8x8 to nie potężny Boxer i trzeba było powiększyć pojazd i dodać masę, żeby był stabilny i mógł być nośnikiem RCH 155.
szczebelek
To właściwa reakcja producenta na konkretne potrzeby państwa u nas to by kilka lat zmarnowali na ustalenie potrzeb potem kilka lat na budowę oraz różnego rodzaju testy i może w ciągu dekady by posadzono RCH155 na rodzimym podwoziu.