Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Najnowocześniejsza malarnia w Europie znajduje się w Bydgoszczy

Nanoszenie powłok lakierniczych w zakładach WZL2
Nanoszenie powłok lakierniczych w zakładach WZL2
Autor. WZL2

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2  S.A. to dzisiaj największa pozostająca w rękach polskiego kapitału firma z branży lotniczej. Jedną ze specjalizacji bydgoskich zakładów jest nanoszenie i usuwanie powłok lakierniczych.

Reklama

Lakierowanie w WZL2 jest przeprowadzane przy zastosowaniu najnowszych technologii, dzięki czemu firma jest konkurencyjna na światowym rynku. Zakład przygląda się trendom oraz nowinkom technicznym na rynku nanoszenia i usuwania powłok lakierniczych. Biorąc pod uwagę obecny rozwój techniczny, a także wzrost wymagań klientów, w tym sił powietrznych, wiodących linii lotniczych, a nawet rządów, rozwój WZL2 naprawdę warto obserwować.

Reklama

Infrastruktura

Reklama

Wydział Malarni bydgoskich zakładów należy do najnowocześniejszych placówek tej klasy. Dzisiaj składa się z czterech hangarów przeznaczonych do malowania i przygotowania powierzchni na samolotach. Budynki te liczą 21 metrów szerokości, 23 bądź 30 m długości i do 8 m wysokości. Parametry hali malarni to: ogrzewanie do temperatury 40oC, możliwość regulacji poziomu wilgotności od 30 do 75 proc., oraz przepływ powietrza z prędkością 0,3 m/s. Dwa kolejne to hangary do malowania samolotów. Trzy spośród hangarów WZL2 to budynki wyposażone w system nawilżania wodą demineralizowaną.

Budynki nowoczesnej malarni w zakładach WZL2
Budynki nowoczesnej malarni w zakładach WZL2
Autor. WZL2

Dwa z tych budynków są przeznaczone do malowania detali w otwartych kabinach lakierniczych i zamkniętej bezpyłowej kabino-suszarce. Proces suszenia odbywa się z wykorzystaniem ogrzewania endotermicznego oraz pieca IR do suszenia detali.

Dzięki zakładowej oczyszczalni ścieków (90% wody w zakładzie porusza się w obiegu zamkniętym), stosowaniu specjalnych filtrów powietrza oraz minimalizacji emisji lotnych związków organicznych do atmosfery prace lakiernicze są także przyjazne środowisku.

Proces malowania

Pierwszym krokiem jeżeli chodzi o malowanie samolotu jest usunięcie starych powłok lakierniczych. WZL2 posiada szerokie kompetencje w tym zakresie i może usuwać je tradycyjną metodą chemiczną, mechaniczną (matowienie, szlifowanie) bądź selektywnego usuwania\ powłok lakierniczych technologią PMB (Plastic Media Blasting). Następnie na płatowcu przeprowadzane są kolejno: nanoszenie warstwy antykorozyjnej, gruntowanie i malowanie statku powietrznego powłoką nawierzchniową.

Usuwanie powłok lakierniczych to pierwszy etap procesu
Usuwanie powłok lakierniczych to pierwszy etap procesu
Autor. WZL2
Malowanie
Malowanie
Autor. WZL2

Później przychodzi pora na naniesienie barw właściwych. WZL2 posiada wszystkie rodzaje aplikacji systemu malarskiego malowania na mokro metodami natrysku pneumatycznego i hydrodynamicznego z zastosowaniem wyrobów lakierniczych: epoksydowych, poliuretanowych, alkilowych, akrylowych i poliwinylowych. W ofercie znajduje się także malowanie za pomocą elektrostatyki . który jest bardziej wydajny, co wpływa na zmniejszenie masy całkowitej malowanego statku powietrznego.

Samolot ATR w trakcie malowania
Samolot ATR w trakcie malowania
Autor. WZL2

Samolot może zostać pomalowany szybciej i efektywniej niż kiedyś. Dobrze dobrane, odpowiednio naniesione lakiery przekładają się na wyższą ekonomikę statku powietrznego. Mogą też służyć dłużej niż pokrycia stosowane jeszcze dwie dekady temu. Nie bez znaczenia jest także aspekt reklamowy. Obecnie wcielony w życie może zostać nawet najbardziej skomplikowany projekt malowania statku powietrznego. Jeśli wzór wykazuje wysokie walory artystyczne, może to przełożyć się na większą rozpoznawalność marki klienta, np. przewoźnika lotniczego.

Firma posiada także zdolności do malowania samolotów VIP, gdzie możliwe jest zapewnienie spójnego, jednolitego wykończenia, często z efektami specjalnymi, tj. mika. Rezultatem jest stylowe wykończenie o bardzo dobrym kryciu oraz wysokim współczynniku połysku (ponad 96%).

Gama barw przewidzianych do samolotów VIP jest zdecydowanie szersza niż w standardowych systemach malarskich. W razie potrzeby pozyskiwane są próbki kolorów lakierów samochodowych, a na podstawie kodów ich kolorów produkowane są farby z przeznaczeniem dla lotnictwa, opatrzone odpowiednimi certyfikatami lotniczymi.

Nowoczesne nanoszenia lakierów osiągane jest przy jednoczesnym wzroście wydajności pracy, a co za tym idzie, całkowitego czasu malowania. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu w hangarach oświetlenia LED imitującego światło naturalne, co ułatwia pracę, a także technologii szybszego schnięcia powłoki bazowej. Dzięki niej wiele barw może być nanoszonych w czasie, w którym przy stosowanych niegdyś tradycyjnych metodach wysychał tylko jeden kolor. Proces nakładania farby oraz schnięcia monitorowany jest za pomocą termohigrometrów, rejestrujących całodobowo warunki malowania i schnięcia w postaci zapisów wartości temperatury oraz wilgotności względnej. To przekłada się na krótszy czas pobytu samolotu klienta w zakładach. W końcu samolot, który nie lata, także nie zarabia.

Nowe systemy malowania są też wytrzymałe, a w razie wystąpienia problemów w trakcie lakierowania łatwo można im zaradzić. Właściwości podczas nakładania pozostają niezmienne, bez tendencji do tworzenia zacieków czy tzw. skórki pomarańczowej.

Folie dekoracyjne

W ostatnich latach pracownicy Malarni Cywilnej WZL2 opanowali także technologię nakładania na statki powietrzne folii dekoracyjnej. Umożliwia to zmianę szaty graficznej w znacznie krótszym czasie i zdecydowanie mniejszym kosztem w porównaniu do usuwania oraz nakładania powłok lakierniczych. Pierwsze próby zastosowania folii dekoracyjnej na samolotach miały miejsce w 2017 roku podczas prac przy samolocie ATR 72, który oklejany był w barwy Sprintair. Natomiast w 2018 r. wyklejone zostało logo na kadłubie samolotu ERJ 190 należącego do Air Burkina.

Trwałość

Wspomniana na wstępie żywotność, czyli czas, w czasie którego lakier zachowuje właściwości, wzrósł z kilku do 7-10 lat (w zależności od charakterystyki operacyjnej i regionu). Z punktu widzenia klienta to przekłada się na duże oszczędności pieniędzy i czasu. Dzieje się także dlatego, że nowoczesne lakiery oferowane przez WZL2 cechują się także wysoką wytrzymałością na warunki środowiskowe oraz są łatwe do czyszczenia. Wykazują się również dużą odpornością na korozję.

Nowe lakiery i sposoby nakładania umożliwiają także optymalne zarządzanie ciepłem poprzez farbę nawierzchniową, która odbija promieniowanie słoneczne i utrzymuje właściwą temperaturę wewnątrz kabiny i na zewnątrz samolotu, gdy znajduje się na ziemi. Zmniejsza też opór aerodynamiczny, co powoduje oszczędności paliwa.

Samolot linii lotniczych Air Burkina pomalowany w WZL2
Samolot linii lotniczych Air Burkina pomalowany w WZL2
Autor. WZL2

Upatrując w tej usłudze możliwości rozwoju dla firmy, Malarnia Cywilna (DMC) może pochwalić się kolejnymi zdobytymi kompetencjami. Grupa Lakierników z powodzeniem ukończyła prowadzone przez producenta tego typu oklein, firmę 3M, szkolenie z nakładania lotniczych folii dekoracyjnych. Proces oklejania samolotów pozwala rozszerzyć wachlarz usług oferowanych przez Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. W ostatnim czasie oklejano m.in. samoloty (a przy okazji także samochody) Orlen Grupy Akrobacyjnej ŻELAZNY oraz samolot akrobacyjny Artura Kielaka.

Samolot Grupy Żelazny pomalowany przez WZL2
Samolot Grupy Żelazny pomalowany przez WZL2
Autor. WZL2
Samolot akrobacyjny Artura Kielakapomalowany przez WZL2
Samolot akrobacyjny Artura Kielakapomalowany przez WZL2
Autor. WZL2

Artykuł sponsorowany

Reklama
Reklama

Komentarze (7)

  1. Essex

    Faktycznie....potega....opanowalismy trudna sztukę malowania! Wow......teraz kosmos stoi otworem!.....zerowa automatyzacja, zdjecia rodem z jskiejs manufaktury, dobrze ze te dwa automaty mają kombinezony a nie flanelowe kosxule w krate choc ch6ba na gogle ochronne kasy zabraklo....

  2. Pablix

    Co takiego najnowocześniejszego jest w dwóch panach na podestach z ręcznymi pistoletami do malowania?

  3. Kamil_WZL2

    Pytanie tylko dlaczego najnowocześniejsza malarnia w Europie większość czasu stoi pusta, gdzie wolne terminy na pozostałych malarniach trzeba rezerwować z minimum rocznym wyprzedzeniem???

  4. staryPolak

    płakać się chce i wyć. Najnowocześniejsza??? Toć ja wiele lat temu widziałem w małych firmach robota który sobie malował wedle programu. Co prawda nie śpiewał. Fotka poraża. Praca w warunkach krytycznych. Ludzie obudowani skafandrami ciągną po rusztowaniach dysze malarską z przewodem i przewód doprowadzajacy powietrze do oddychania. Obiek zamknięty wody? Wow! Nowoczesność. Przecież to dziś standard i obowiązek.

  5. Ar Tur

    Najnowoczesniejsza - a ja widzialem takie z robotami jak bylem w Emiratach. A te lakiery sa biologiczne? Pytam, bo jeden z pracownikow nawet nie ma okularow ochronnych... Tu gdzie mieszkam to zdjecie wystarczyloby aby pracodawce ukarac za BHP.

    1. kskiba19

      Niezły numer. Jakie by nie były te lakiery to po oczach średnio się nadają.

  6. Beton

    Lakiernia. W malarni pracują malarze .

  7. Paweł P.

    Brawo! Słynne "farby" /s