Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

MSPO 2024: Mesko z ofertą na dziś i na jutro

Autor. MESKO S.A.

Na tegorocznej ekspozycji MSPO zakłady Mesko prezentowały wizję nowej generacji lekkiego pocisku przeciwlotniczego, namaszczanego na następcę Pioruna.

Piorun 2, określany także jako Piorun NG był pokazywany jako jedna z kilku nowości. Obecnie w Mesko prowadzi prace badawczo rozwojowe, a równolegle poszerza swoje zdolności produkcyjne, dostosowując je do rosnących potrzeb Sił Zbrojnych RP.

Materiał sponsorowany

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. Chyżwar

    Niestety zostali wydymani z Piratami i z APR, skutkiem czego pieniądze podatnika poszły w błoto a firma się zniechęciła do nowych projektów. Ale silniki rakietowe nadające się do małego efektora latającego na 12 kilometrów zostały już opracowane przy okazji rakiety suborbitalnej na paliwo stałe. Reszta potrzebnych do takiej rakiety elementów w Mesko już jest. Teraz opracowanie takiej rakiety byłoby tańsze. Więc może wato by było się nad tym pochylić?

    1. Davien3

      Chyzwar a co ma wspólnego silnik do rakiety suborbitalnej z silnikiem do pocisku plot o zupełnie innej budowie i wymaganiach? A taki silnik juz mieli przy okazji prac nad Błyskawicą.

    2. Chyżwar

      @Davien3 Radzę przestudiować dogłębnie ten temat, bo zależy do jakiej rakiety suborbitalnej. Polska obecnie prowadzi trzy takie programy. Jeden już zakończył się sukcesem. I żaden silnik z tego programu nie nadaje się do zadań militarnych. A właściwie nadaje się, bo taka rakieta może wynosić cele pozorne dla przeciwlotników. Kolejny program, który jest w toku też może być stosowany wyłącznie do tego. Ale jest jeszcze trzeci program współfinansowany przez UE. Firmy biorące w nim udział nawet nie usiłują kryć się z tym, że pracują nad technologią podwójnego zastosowania. Mówimy tutaj o stopniach, na które składają się silniki na paliwo stałe o różnych kalibrach a każdy z nich został już przetestowany z powodzeniem na hamowni. Bazując na mniejszych kalibrach można budować rakiety przeciwlotnicze. Większe kalibry nadają się do konstruowania balistyków. W tym także takich, które podpadają pod MTCR.

    3. Davien3

      @Chyzwar żadna rakieta suborbitalna nigdzie by nie zaleciała jakby jej silnik pracował tak jak ma pracowac w pocisku plot czyli szybko nadac mu maksymalną predkość Rakiety nosne rozpędzaja sie stopniowo i powoli a nie szybko Dlatego kiedy taki silnik da sie wykorzystac to rakiety balistycznej niekierowanej to juz nie do pocisku plot a tym bardziej MANPADS Tu sa silniki też co prawda na paliwo stałe ale o zupełnie innej konstrukcji i z innym składem paliwa Czesto to silniku dwuimpulsowe a takich silników w rakietach nosnych nie ma.

Reklama