Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

MSPO 2024: Kanadyjski sukces eksportowy zawitał do Polski

Senator MRAP w odmianie pickup ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Tavria-23.
Senator MRAP w odmianie pickup ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Tavria-23.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24

Podczas MSPO 2024 kanadyjska firma Roshel Smart Armored Vehicles po raz pierwszy zademonstrowała w Polsce swoje dwa pojazdy rodziny Senator MRAP wyposażone w ukraińskiej produkcji zdalnie sterowane moduły uzbrojenia.

Podczas kieleckich targów kanadyjska firma zaprezentowała zwiedzającym (w ramach szerszego stoiska przedsiębiorstwa Glomex MS Polska) swój hit eksportowy - opancerzony pojazd minoodporny Senator MRAP oraz jego wersję pickup, którą zademonstrowano po raz pierwszy pod koniec lutego tego roku. O panach pokazania wozów Senator MRAP na MSPO prezes firmy - Roman Shimonov - mówił w wywiadzie dla Defence24 w czerwcu tego roku. Oba zaprezentowane na targach pojazdy posiadały zdalnie sterowane moduły uzbrojenia, dotychczas z nimi nie integrowane. W przypadku klasycznego Senatora MRAP było to ukraińskiej produkcji zsmu Tavria 14,5 mm, które można było dotychczas zauważyć m.in. na pojazdach opancerzonych Kozak-2M oraz Nowator-2.

Senator MRAP ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Tavria-14,5.
Senator MRAP ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Tavria-14,5.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24

W przypadku Senatora była to tym samym premierowa prezentacja uzbrojenia, które znacznie bardziej zwiększa siłę ognia pojazdu, niż umieszczane wcześniej uniwersalne karabiny maszynowe w opancerzonych stanowiskach strzeleckich typu otwartego (z czasem także zamkniętego). Zastosowane w zsmu systemy obserwacyjno-celownicze pozwalają na wykrycie celów na dystansie ponad 5000 metrów. Operator uzbrojenia może prowadzić dzięki nim obserwację zarówno w dzień, jak i w nocy eliminując nie tylko cele lądowe, ale także powietrzne jak np. bezzałogowce. Opancerzenie Tavria-14,5 odpowiada poziomowi 1 normy STANAG 4569, a zapas amunicji wynosi 200 naboi. Tym samym wóz otrzymał nie tylko sporą siłę ognia, ale zsmu także zapewnia lepszą ochronę strzelca, który będzie obsługiwał wspomniane uzbrojenie z wnętrza wozu, dając mu przy okazji większe możliwości w kwestii obserwacji i identyfikacji.

Senator MRAP ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Tavria-14,5.
Senator MRAP ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Tavria-14,5.
Autor. Damian Ratka/Defence24

Przechodząc do wersji pickup, której genezą powstania była chęć zwiększenia elastyczności możliwych zastosowań Senatora, poprzez wydzielenie w nim otwartej skrzyni transportowej w celu przewożenie dodatkowego zaopatrzenia, czy umieszczenia systemu uzbrojenia. Tym samym ta odmiana pojazdu może przewozić jedynie 5 żołnierzy, wobec nawet 12 osób w wersji z długim zamkniętym nadwoziem. Skrzynia transportowa ma ładowność określoną na ponad 2500 kg (czasem podaje się tutaj wartość max. 3,5 tony), zaś masa własna pojazdu to 7500 kg. Tym samym Senator pickup może odpowiadać za transport dodatkowego zaopatrzenia lub stać się nośnikiem uzbrojenia jak np. wyrzutni przeciwlotniczych pocisków bardzo krótkiego zasięgu, przeciwpancernych pocisków kierowanych lub zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia.

Senator MRAP w odmianie pickup ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Tavria-23.
Senator MRAP w odmianie pickup ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Tavria-23.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24

Prezentowany w Kielcach pojazd otrzymał dotychczas niewidziany zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Tavria-23, wykorzystujący zdwojone działko lotnicze GSz-23 kal. 23 mm, wykorzystywane m.in. w samolotach wsparcia pola walki Su-25, myśliwcach MiG-21/23 lub śmigłowcach szturmowych Mi-24. Zapas amunicji wynosi 200 naboi składowanych w magazynie na prawo od uzbrojenia lufowego. Można za jego pomocą zwalczać cele naziemne i latające w dzień oraz w nocy na dystansie około 2 km z szybkostrzelnością wynoszącą od 500 do 3500/3600 pocisków na minute w seriach po 8-10 naboi. Armaty mogą operować w zakresie od –15 do 70 stopni. Opancerzenie Tavria-23 odpowiada poziomowi 1 normy STANAG 4569, zaś jego masa wynosi pół tony lub w przypadku braku uzbrojenia i amunicji 400 kg. Działa ono w zakresie temperatury wynoszącym od –32 do 55 stopni Celsjusza.

Reklama

Pokazany pojazd przedstawia wariant przeciwlotniczy, zapewne skierowany do ukraińskiej armii wykorzystującej tego typu wozy w ramach patroli przeciwlotniczych lub batalionów/pułków Przeciwlotniczych Karabinów Maszynowych. Zastosowanie armat lotniczych kal. 23 mm pozwala na skuteczniejszą eliminację różnego typu bezzałogowców lub innych środków napadu powietrznego względem klasycznych wielkokalibrowych karabinów maszynowych. Na plus można zapisać także wysoką szybkostrzelność oraz znajomość tego typu uzbrojenia przez ukraińską armię. W opinii autora jednak można by umieścić zsmu przynajmniej na poziomie stropu Senatora, aby zwiększyć pole ostrzału oraz zwiększyć zapas przenoszonej amunicji. Sam zamysł jest jednak jak najbardziej poprawny i najpewniej w kolejnych miesiącach prezentowane będą inne rodzaje uzbrojenia posadowione „na pace” Senatora.

Zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Tavria-23.
Zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Tavria-23.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24

Senator MRAP to minoodporny wariant samochodu opancerzonego Senator, produkowanego przez kanadyjską firmę Roshel. Jego bazę stanowi zmodyfikowane podwozie Forda F-550. Pojazd cechuje się wysoką wytrzymałością na ostrzał z amunicji 7,62 mm × 39. Wzmocnione dno oraz cała konstrukcja pojazdu ma pozwolić na ochronę przewożonej załogi przed wybuchem miny wypełnionej 6 kg materiałów wybuchowych pod każdym z kół, oraz dnem kadłuba. Uzyskano to m.in. dzięki budowie kadłuba w kształcie litery V, co obecnie jest standardem w wielu typach pojazdów kołowych przeznaczonych dla armii. Przekładając to na normę STANAG 4569 to mowa odpowiednio o poziomie 2 oraz 3.

Reklama

Pojazd jest dostępny w różnych układach i konfiguracjach drzwi (dwudrzwiowy, czterodrzwiowy, wersja wyposażona w rampę hydrauliczną), w zależności od misji i potrzeb zamawiającego. Jednostkę napędową pojazdu stanowi 8-cylindrowy silnik wysokoprężny o poj. 6,7 litra i mocy 330 KM przy 2600 obr/min. sprzężony z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów. W konfiguracji transportera piechoty pojazd może pomieścić do 12 żołnierzy, w tym kierowcę i dowódcę.

Senator MRAP ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Tavria-14,5.
Senator MRAP ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Tavria-14,5.
Autor. Damian Ratka/Defence24
Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. Granat

    W tym artykule brakuje ceny Senatora żebyśmy sobie porównali do tego cuda techniki zakupionego przez Straż Graniczną za 2,3 mln zł. Samo podwozie z układem napędowym Ford sprzedaje za $55 tyś. Ile buda wykonana ze stali może więcej kosztować?

    1. Pucin:)

      @Grant - sądzę, że jest sporo droższy gdyż jest to dużo większy pojazd klasy MRAP. Taki właśnie jest potrzebny WP (i nie tylko SG, SW, SW ect.) a nie KLTV. Natomiast w "wagoniarze" KLTV to wystarczy wyprodukować w opancerzonej cytadeli - stalowo-kompozytowej- pojazd LSV/ILV z firmy Concept sp. z o.o. - to taki polski odpowiednik Mercedesa G-klasse.

    2. KrzysiekS

      Pucin:) GRANT to raczej porównuj do WARANA bo KLTV to lżejsza waga. Pojazdy obu klas są potrzebne WP.

    3. Pucin:)

      @Krzysiek S - Polska stajnia WP już jest skrojona: pickup do wożenia michy - Ford Ranger XTL (tylko w wersji wojskowej a nie obecnej cywilnej), PWA AERO, LPU Wirus 4, jako podstawowy jeep >>> do opracowania w budzie stalowo-kompozytowej LSV/ILV z firmy Concept sp. z o.o., do produkcji AMZ TUR-V (Tur V uczestniczył w przetargu na zamówienie 15 samochodów w ramach programu Pegaz w 2019 roku, lecz w lipcu 2021, po przedstawieniu ofert, postępowanie zostało unieważnione z uwagi na zmianę koncepcji zamawiającego.) oraz do kupienia licencja Roshel Senator MRAP i zamknięcie stawki dedykowane dla artylerii Waran + Tatra Heron. Cały ten układ ma swoje wady lecz już z niego wyjść to ogromne koszta.

  2. WSK74PL

    Roshel Smart Armored Vehicles, w zarządzie, większość to Ukraińcy lub Kandayjczycy ukraińskiego pochodzenia,. Firma założona w 2016 roku, zaczynali od bankowozów. Cena to około 450 tys dolarów, ale przy zamówieniu 200 szt........