Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

MSPO 2019: pojazdy wielozadaniowe i quady Conceptu

LMPV II. Fot. Mateusz Zielonka
LMPV II. Fot. Mateusz Zielonka

Na tegorocznym XXVII Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego firma CONCEPT Sp. z o.o.  po raz pierwszy zaprezentowała swój najnowszy pojazd lekki pojazd wielozadaniowy LMPV II obok innych, oferowanych przez siebie już wcześniej produktów. takich jak opancerzony lekki taktyczny pojazd wielozadaniowy LTMPAV DINO 519 4x4, czy quad Polaris SPM 1000.

image

Przedział desantowy LMPV II. Fot. Mateusz Zielonka

LMPV II

LMPV II jest lekkim pojazdem wielozadaniowym o wysokiej mobilności i małej ładowności. Nadwozie jest skonstruowane w typie podwójnej, czterodrzwiowej kabiny z 6 lub 7 miejscami w układzie 2+4, lub 3+4 oraz skrzyni ładunkowej z demontowanymi 6 siedzeniami) oraz jest wyposażone w układ elektryczny o mocy 12 V, alternator o mocy 2,59 kW oraz dwa akumulatory. Podwozie z napędem 4x4 (z dołączanym napędem osi przedniej, reduktorem i blokadą mechanizmu różnicowego tylnej osi) składa się z zawieszenia przedniego (typu McPherson z amortyzatorami i stabilizatorem) i zawieszenia tylnego (ze sztywną osią na resorach, amortyzatorami i stabilizatorem) oraz jest wyposażone w hamulce tarczowe dla obu osi, system ABS i ogumienie AT 225/75R16.

Długość tego pojazdu to 5,8 m, szerokość 2,1 m, wysokość 2,5 m, rozstaw osi 3,68 m, a prześwit pod osiami 0,21 m. LMPV II jest zdolny do pokonywania przeszkód o kącie natarcia 27°, kącie zejścia 18°, kącie rampowym 17° i kącie podjazdu do 60%. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 3,5 tony, a jego maksymalna ładowność 800 kg. Optymalna prędkość maksymalna i dzielność terenowa jest zachowana dzięki zastosowaniu silnika wysokoprężnego 2,3 z turbosprężarką (turbodiesel) o mocy 163 KM oraz manualnej skrzyni biegów z sześcioma biegami i biegiem wstecznym. W skład wyposażenia pojazdu wchodzi wyciągarka linowa, osłona rurowa, osłona podwozia silnika, skrzyni biegów i zbiornika paliwa, zabudowa ze skrzynią ładunkowa, stelażem i plandeką. 

image
LTMPAV DINO 519 4x4. Fot. Mateusz Zielonka

LTMPAV DINO 519 4x4 

LTMPAV DINO 519 4x4 jest opancerzonym lekkim, taktycznym pojazdem wielozadaniowym o wysokiej mobilności i małej ładowności. Nadwozie jest skonstruowane w typie podwójnej, czterodrzwiowej kabiny z 5 miejscami w układzie 2+3 oraz wyposażone w opancerzenie ceramiczno-kompozytowe zgodnie ze standardem STANAG 4569 AnnexA poziom 1 i AnnexB poziom 1 oraz jest wyposażone w układ elektryczny o mocy 12 V, alternator o mocy 3,08 kW oraz dwa akumulatory. Podwozie z napędem 4x4 (z centralnym mechanizmem różnicowym, reduktorem i trzema blokadami mechanizmów różnicowych) składa się z niezależnego zawieszenia przedniego (z podwójnymi wahaczami, poprzecznym resorem piórowym, amortyzatorami i stabilizatorem) i zawieszenia tylnego (ze sztywną sią na resorach, amortyzatorami i stabilizatorem) oraz jest wyposażone w hamulce tarczowe dla obu osi, system ABS i ogumienie AT 285/75R16.

Parametry techniczne tego pojazdu to: długość 6 m, szerokość 2,12 m, wysokość 2,75 m, rozstaw osi 3,25 m, prześwit pod osiami 0,24 m. Parametry pokonywania przeszkód: kąt natarcia 35°, kat zejścia 25°, kąt rampowy 25°, a kąt podjazdu 80%. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 4,6 tony, a jego maksymalna ładowność 800 kg (w wersji bazowej). Optymalna prędkość maksymalna i dzielność terenowa jest zachowana dzięki zastosowaniu silnika wysokoprężnego 3,0 V6 z turbosprężarką (turbodiesel) o mocy 190 KM oraz manualnej skrzyni biegów z sześcioma biegami i biegiem wstecznym. W skład wyposażenia pojazdu wchodzi wyciągarka linowa, uchwyty do broni, oświetlenie IR, zabudowa kontenerowa z aluminium i system ROSY.

image
Polaris SPM 1000. Fot. Mateusz Zielonka

Polaris SPM 1000

Polaris SPM 1000 jest pojazdem typu All-terrain vehicles (ATV) o wysokiej mobilności. Podwozie z napędem 4x4 (z dołączanym automatycznie napędem osi przedniej, reduktorem i blokadą mechanizmu różnicowego osi tylnej) składa się z niezależnego zawieszenia przedniego (z podwójnymi wahaczami, poprzecznym sprężynami i amortyzatorami o skoku 22,9 cm) i zawieszenia tylnego (z podwójnymi wahaczami, poprzecznym sprężynami i amortyzatorami o skoku 26 cm) oraz jest wyposażone w hamulce tarczowe dla obu osi, system EBS i ogumienie - odpowiednio - 26x8R14 i 26x10R14.

Jeśli chodzi o parametry technicznego tego pojazdu, to jego długość wynosi 2,44 m, szerokość 1,22 m, wysokość 1,29 m, rozstaw osi 1,35 m, a prześwit pod osiami 0,22 m. Parametry pokonywania przeszkód: kąt natarcia wynosi 90°, kat zejścia 75°, a kąt podjazdu 100%. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 0,6 tony, a jego maksymalna ładowność 200 kg. Optymalna prędkość maksymalna i dzielność terenowa jest zachowana dzięki zastosowaniu dwucylindrowego silnika benzynowego o mocy 88 KM oraz automatycznej skrzyni biegów CTV. W skład wyposażenia pojazdu wchodzi wyciągarka linowa, owiewka, przednia i tylna osłona rurowa, osłony podwoziowe, skrzynia transportowa tylna i bagażnik przedni.

Concept Sp. zo o.o. jest polską firmą motoryzacyjną z Bielsko-Białej i istnieje już od 2001 roku. Przedmiotem jego głównej działalności jest produkcja i dostawy dla wojska i służb mundurowych różnego rodzaju pojazdów specjalnych, ramp szturmowych, pojazdów klasy ATV i UTV, nadwozi, komponentów dla pojazdów i łodzi. Firma ta może pochwalić się m.in. podpisanym we wrześniu 2017 roku kontraktem na 118 pojazdów dalekiego rozpoznania Wirus IV w ramach programu kryptonim Żmija dla Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej.

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. andy

    ani słowa w artykule o super udanym Mamucie opracowanym w B-B zamówionym przez inne armie, a wyautowanym z dostaw dla naszej armii przez dziwne i niezrozumiałe układy ...