Przemysł Zbrojeniowy
MSPO 2018: Podwodny pojazd do szkoleń ZOP

Koncern Saab podczas tegorocznej edycji kieleckich targów MSPO 2018 zaprezentował, po raz pierwszy w Polsce autonomiczny pojazd podwodny AUV62-AT, który jest przeznaczony do szkolenia personelu odpowiedzialnego za zwalczanie okrętów podwodnych (ZOP).
Wykorzystanie prawdziwych okrętów podwodnych w szkoleniu załóg jednostek pływających i statków powietrznych z zakresu zwalczania okrętów podwodnych jest kosztowne a czasami w ogóle nie jest możliwe np. gdy dana flota nie dysponuje jednostkami tej klasy lub w danej chwili są one niedostępne. Pojazd AUV62-AT pozwala zarówno na obniżenie jego kosztów jak i rozwiązanie opisanej sytuacji.
AUV62-AT jest elastyczny i może być wykorzystywany w szkoleniu zarówno operatorów systemów sonarowych, personelu dowodzącego jak i operatorów uzbrojenia ZOP. Potrafi on generować hałas i echa sonarowe, takie same jak wytwarzane przez prawdziwy okręt. Wszystko to dzięki zamontowanym w kadłubie emiterom akustycznym jak i holowanemu przetwornikowi imitującemu fizyczne właściwości okrętu podwodnego. Zarówno na kadłubie jak i na holowanej linie znajdują się hydrofony wychwytując emisje stacji hydrolokacyjnych zarówno okrętowych jak i tych zamontowanych w torpedach.
Pojazd ten w jest pełni autonomicznym i zaprojektowanym do prowadzenia długotrwałych misji podwodnych. Systemy nawigacyjne zamontowane na jego pokładzie przekazuje nosicielowi aktualną pozycję AUV62-AT, co umożliwia jego odzyskanie w razie awarii. Pojazd jest kontrolowane przy pomocy komputera planowania i analizowania misji (Mission Planning and Analysis Unit) i można go zaprogramować tak, by działał w pełni automatycznie, zadać określoną trasę albo wykonywał zadanie w zdefiniowanym obszarze. Dodatkowo jego oprogramowanie pozwala na optymalizowanie trasy, tak by maksymalnie wykorzystać jego możliwości w danych warunkach.
Komputer pokładowy pojazdu jest wyposażony w nowoczesne oprogramowanie, które może zmienić jego zachowanie w zależności od taktyki przyjętej przez okręty ZOP. Raz symuluje bardzo ostrożny okręt podwodny, by za chwilę działać agresywniej. Co zrozumiałe może on zmieniać prędkość i głębokość zanurzenia, jak również kurs czy charakterystykę akustyczną. Daje to marynarzom możliwość przygotowani ich na zmienne warunki taktyczne, jakie mogą spotkać w czasie prawdziwych działań bojowych.
Pierwszym odbiorcą AUV62-AT jest szwedzka Marynarka Wojenna, jest on również eksploatowany przez inne floty, których producent nie chce jednak ujawnić. Przedstawiciele Saaba deklarują w przypadku zainteresowania tym pojazdem przez MW RP, gotowość przedstawienia swojej oferty dla Polski.
CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!