Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Mielec rozbudowuje kompetencje dla F-16

F-16V
F-16V
Autor. Lockheed Martin

Ciągle rozbudowujemy nasze kompetencje. Założenie jest takie, by w PZL Mielec powstawało około 70 do 80 proc. struktury kadłuba F-16 - mówi w rozmowie z Defence24.pl Janusz Zakręcki, prezes zarządu i dyrektor generalny PZL Mielec Sp. z o.o.

Reklama

Jakub Palowski: Dziś zaprezentowano pierwsze elementy struktury kadłuba myśliwca F-16, wyprodukowane w PZL Mielec. Co oznacza to dla zakładów?

Reklama

Janusz Zakręcki, prezes zarządu i dyrektor generalny PZL Mielec Sp. z o.o.: Dzisiaj odbyła się uroczystość zademonstrowania pierwszej tylnej części struktury kadłuba myśliwca F-16. To największa struktura, powstająca tutaj w PZL Mielec. Jednocześnie jest to tylko jedna z wielu struktur, które są lub będą tutaj produkowane. Ciągle rozbudowujemy nasze kompetencje. Założenie jest takie, by w PZL Mielec powstawało około 70 do 80 proc. struktury kadłuba F-16. Dziś jest to około 50 proc.

Prezes PZL Mielec Janusz Zakręcki
Prezes PZL Mielec Janusz Zakręcki
Autor. PZL Mielec

W jaki sposób spółka przygotowała się do tego przedsięwzięcia?

Reklama

Na poczet produkcji struktur dla F-16 została gruntownie zmodernizowana cała hala o powierzchni 14 tys. metrów kwadratowych. W proces produkcji tych struktur jest obecnie zaangażowanych około 200 pracowników, w tym prawie 70 z nich to pracownicy bezpośrednio produkcyjni. Bardzo ważne jest tutaj całe przygotowanie – logistyczne, techniczne i transportowe, dlatego w ten projekt zaangażowana jest znaczna grupa ludzi.

F-16, Lockheed Martin
Struktura tylnej części kadłuba do F-16 w PZL Mielec
Autor. PZL Mielec

Działania, jakie podejmujemy, wpisują się w strategię dywersyfikacji produkcji PZL Mielec. Strategia zakłada wprowadzanie nowych linii produkcyjnych, obok produkcji śmigłowca Black Hawk i samolotu M28 oraz kooperacji realizowanej już wcześniej w PZL. To również nowe kompetencje, bo budowanie struktur samolotu odrzutowego wymaga nieco innych zdolności, niż innych struktur.

Jakie są perspektywy tego przedsięwzięcia?

Obecnie mamy zagwarantowane zamówienia na około 50 struktur kadłubów, a docelowy poziom 70-80 proc. udziału w ich budowie osiągniemy już w przyszłym roku. Cały czas rozbudowujemy nasze kompetencje i linie produkcyjne. Dodam, że popyt na samoloty F-16 jest bardzo mocny, więc możemy zakładać, że nasze zamówienia na struktury do nich również będą dynamicznie rosnąć.

Dziękuję za rozmowę.

Czytaj też

Reklama
Reklama

Komentarze (11)

  1. eee

    Jest, w zw. z dł. terminami dostaw wszystkiego i syt. miedzynarodową, jedyna okazja na pozyskanie z offsetem lub możliwościami rozwoju , Jas 39, nowych lub używanych. Ze wzgl. na wł. eksploatacyjne, oraz gotowość operacyjną , każdy z ww płatowców jest wart wiecej niż kilka innych zwł. w czasie trwogi.

  2. oko

    Jak wszyscy pracownicy nabędą wiedzy i umiejętności to może sami w przyszłości zbudujemy ( mam na myśli pracowników) F 16 . Brakuje nam 64 samolotów do zawarcia kontraktów. Pieniądze będą we właściwym czasie , chyba że będzie rządziła Opozycja ? , to NIC NIE BEDZIE .

    1. kamg

      tak, bo teraz jest WSZYSTKO

    2. Flaczki

      Jest owiele wjecei I kasa sie znalazla

  3. ANDY

    dla firmy która potrafiła pomimo ograniczeń technologicznych demoludów skonstruować Irydę ... i przy takich zakupów monu w LM ... to korlaiki ...

  4. radek

    ktos jeszcze slyszal plotke ze polski mon pytal ostatnio lockhead martin o 96-100 sztuk f16 ? podobno jesli polski mon zdecyduje sie szybko na zakup w mielcu ma byc zlozone do 150 f16 ( 100 dla polski- reszta dla innego europejskiego klienta), czas dostaw tez mialby byc lepszy niz dostawa z usa przez fms. ciekawe czy cos sie ma mspo urodzi w tym temacie?

    1. Paweł P.

      Fy-16 można powiedzieć sprzedają się jak świeże bułeczki. Rynek zawsze się znajdzie, Czas pokaże, któreś samoloty PL kupić jeszcze musi (F-16 – ... , F-35 – zamówione, dokupić trzeba, FA-50 – te są zamówione).

    2. Aiden

      Możesz podać jakieś źródło tych informacji?

    3. Paweł P.

      Gdzymym miał wybierać to wolałbym 200 F-16 niż FA-50 więc., może coś jest na tapecie.

  5. Monkey

    Dobrze, że jest postęp. Może i firma należy do LM, ale produkuje i zatrudnia w Polsce. Co najważniejsze, im większej kompetencji mają zakłady produkcyjne położone na terenie Polski, tym bardziej zaawansowane zaplecze dla sprzętu używanego przez WP.

  6. Maniekw

    Pytanie, co to są te wybrzuszenia nad skrzydłami przy kadłubie?

    1. Dzejro

      Zbiorniki paliwa

    2. Essex

      pojemniki na koc, bieliznę, olejki do opalania

    3. Chasim

      Samo uszczelniające zbiorniki paliwa

  7. Szwejk85/87

    Brawo Mielec 💪

  8. Chyżwar

    Zdaniem co poniektórych speców do F-16 pompujemy tylko koła.

    1. Zenek2

      Nie tylko, czyścimy też tapicerki i malujemy niektóre warstwy w F-16. PZL należy do Amerykanów, więc to żadne "my".

    2. HUGOZ

      Chyżwar my nic nie produkujemy do F16, w przeciwieństwie do wspólnych projektów LM (F35) z Niemcami/Finlandią/Szwajcarią. Tu masz amerykańską fabrykę w Polsce. Zysk i technologie są ich. Zysk wysyłają do USA. A jak będą chcieli spakować walizki to zostanie pusta hala. Bydgoszcz ma udział w produkcji F16/F35 na poziomie "0". Tam masz zaangażowane w projekt miejscowe firmy Rheinmetall, Ratria. Ważne jest pochodzenie kapitału, miejsce gdzie zostają zyski i jaka technologia w kraju zostaje.

    3. Olender

      Pewnie opinia ta wynika z tego, że PZL Mielec jest własnością Lockheed Martin z siedzibą w Bethesda, w stanie Maryland, USA.

  9. eee

    To f od frontu na fot. wyglada jak baba po zakupach w kanguce z zaduzymi poduszkami od marynarki

  10. Zenek2

    to się nagadali.

  11. rwd

    Jakaś nowomowa niszczy ludziom mózgi. Człowiek sądzi, że jak w wywiadzie rzuci kilka razy modne słowa, to ludzie nie zauważą jak niewiele ma do powiedzenia. Powinien sprawdzić, jakie wymagane są kompetencje, by sprawnie posługiwać się językiem polskim.