Przemysł Zbrojeniowy
Konferencja EKSPLOBALIS 2023
W dniach 15-17 maja b.r. Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej zorganizował konferencję EKSPLOBALIS 2023. Wydarzenie odbyło się pod hasłem przewodnim „Innowacje techniki wojskowej na współczesnym polu walki”.
W trakcie konferencji swoje produkty oraz postępy prowadzonych prac badawczo-rozwojowych zaprezentowało wiele firm. Wśród nich było przedsiębiorstwo MMC Consulting wraz z AM General, których ofertę w zakresie modernizacji samochodów rodziny HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, potocznie Humvee) oraz nowego produktu, czyli Humvee Sabre, przedstawiła prezes Iwona Moraczewska.
Warszawskie przedsiębiorstwo i amerykański producent sprzętu wojskowego oferują między innymi modernizację już posiadanych przez Siły Zbrojne RP samochodów rodziny HMMWV serii 9 i 10 do najnowszej specyfikacji serii 11, określanych również jako ECV (Expanded Capacity Vehicle). Nowym produktem w katalogu jest najmłodszy członek rodziny HMMWV czyli wóz nazwany Saber, posiadający poprawioną ochronę balistyczną w zakresie 360 stopni przeciwko amunicji broni strzeleckiej, jak również poprawioną osłonę przeciwminową oraz specjalne siedziska dla członków załogi.
Czytaj też
Humvee Saber posiada wysoką mobilność taktyczną, również w trudnym terenie, a przy tym dysponuje podwoziem bazującym na podzespołach wspólnych ze standardowymi samochodami rodziny Humvee. To redukuje koszty ponoszone przez nabywcę zarówno w krótkim, jak i długim terminie. Saber może występować w różnych konfiguracjach kabiny: od dwuosobowej, poprzez czteroosobową, aż po sześcioosobową, a także w różnych konfiguracjach specjalistycznych.
Czytaj też
MMC Consulting i AM General przedstawili propozycję współpracy w zakresie modernizacji, serwisu oraz produkcji Humvee różnych wersji zakładom Rosomak S.A. które obecnie starają się o certyfikację jako tzw. "Service Provider" dla samochodów rodziny HMMWV. Jeżeli chodzi o transfer technologii i współprodukcję, mowa o pojazdach w najnowszym wariancie Saber.
Czytaj też
Kolejną propozycją, kierowaną głównie do sił lekkich, m.in. Wojsk Obrony Terytorialnej i jednostek aeromobilnych, jest ultralekka armatohaubica samobieżna Hawkeye zainstalowana na podwoziu samochodu Humvee. To rozwiązanie pozwala na zapewnienie wsparcia artyleryjskiego dla walczących pododdziałów przy zachowaniu niskiej masy nośnika, wysokiej mobilności taktycznej oraz możliwości transportu za pomocą samolotów i śmigłowców.
Kolejną firmą, która przedstawiła bardzo interesujące produkty, głównie w zakresie mobilnych laboratoriów CBRNE oraz specjalistycznych kontenerów, jest rodzimy producent - firma Agregaty Pex Pool Plus. Jej ofertę zaprezentował nam prezes Janusz Kania.
Przedsiębiorstwo rozpoczęło działalność od agregatów prądotwórczych, między innymi do zastosowań wojskowych. Następnie wdrożyło do produkcji kontenerowe warsztaty, laboratoria, stacje gazów technicznych i podobne rozwiązania specjalistyczne.
Jedną z ciekawszych pozycji w katalogu firmy są kontenery szczelne elektromagnetycznie, na które firma posiada bezterminowy certyfikat Służby Kontrwywiadu Wojskowego. Wariantem rozwojowym jest kontener elektromagnetyczny z rozsuwanym bokiem.
Kontenerowe elektrownie polowe w ofercie firmy Agregaty Pex Pool Plus dysponują mocą 900 kW. Jednym z najnowszych produktów jest mobilne laboratorium do prowadzenia badań i analiz materiałów chemicznych, biologicznych i radioaktywnych. Rozwiązanie to jest unikalne w skali Europy. Państwowa Straż Pożarna otrzymała dwa egzemplarze tego sprzętu, które znajdują się w Warszawie i Poznaniu, natomiast Wojsko Polskie nabyło dwa laboratoria w wariancie kontenerów nierozsuwanych.
Firma odnosi również sukcesy eksportowe, dostarczając podobne laboratoria kontenerowe, między innymi agencjom rządowym Słowacji. Dalsze perspektywy eksportowe według prezesa Kani, wyglądają pozytywnie, szczególnie jeżeli chodzi o najnowszy wariant mobilnego laboratorium kontenerowego oraz o kontenery szczelne elektromagnetycznie.
Czytaj też
Kolejnym polskim podmiotem, który zaprezentował swoje osiągnięcia, jest Rosomak S.A., producent kołowych transporterów opancerzonych Rosomak. Firma z Siemianowic obecnie skupia się na produkcji wariantów specjalistycznych oraz pracach nad propozycjami modernizacji polskich KTO o fińskich korzeniach. O osiągnięciach firmy opowiedział nam prezes Piotr Kisiel.
Rosomak S.A. współpracuje także z amerykańską firmą Oshkosh, która jest producentem różnego typu pojazdów kołowych, głównie ciężarówek, eksploatowanych przez siły zbrojne USA. Dzięki temu sprzęt ten może być serwisowany w Polsce przez zakłady Rosomak, włącznie z perspektywą serwisowania nośników 20 pierwszych wyrzutni rakietowych M142 HIMARS, podwozia do których wyprodukował właśnie Oshkosh.
Czytaj też
W kontekście wspomnianej wyżej współpracy z AM General prezes Kisiel potwierdził również plany Rosomak S.A. w dziedzinie pojazdów 4x4 takich jak Humvee Saber. Jeżeli chodzi o Kołowe Transportery Rosomak, prezes stwierdził, że są dość duże perspektywy w ramach programu MLU (Mid-Life Upgrade). Jak dotąd do Sił Zbrojnych RP dostarczono około 900 wozów rodziny Rosomak.
Co więcej, spółka liczy, że do nowo tworzonych jednostek Wojska Polskiego będą dostarczane kolejne bojowe Rosomaki, budowane od podstaw już w zmodernizowanej wersji opracowanej w ramach programu MLU, roboczo określanej jako Rosomak-L (Long). Zapotrzebowanie obecnie prognozuje się na około 300-400 egzemplarzy. Co więcej, Rosomak-L z wieżą ZSSW-30 zachowa pełne zdolności do pokonywania przeszkód wodnych oraz będzie posiadał powiększony przedział desantowy, w którym zmieści ośmiu żołnierzy.
Thorgal
Ten pan od kontenerów był bardzo zestresowany.... ;)