Przemysł Zbrojeniowy
Kołowe Bojowe Wozy Piechoty dla IDF?

Ministerstwo Obrony Izraela rozpoczęło przetarg na zakupy nowego uzbrojenia dla kołowych transporterów opancerzonych Eitan, co ma doprowadzić do powstania wariantu kołowego bojowego wozu piechoty.
Na łamach portalu Walla.com.il pojawiła się informacja, dotycząca rozpoczęcia przez Ministerstwo Obrony Izraela przetargu na zakup armat automatycznych kalibru 30 mm, jako nowego uzbrojenia dla kołowych transporterów opancerzonych Eitan. Tak uzbrojony Eitan będzie de facto kołowym bojowym wozem piechoty i to prawdopodobnie najciężej opancerzonym pojazdem tej klasy na świecie.
Prace nad wozem Eitan rozpoczęto około roku 2016 z zamysłem, że pojazd ten zastąpi przestarzałe gąsienicowe transportery opancerzone M113 i ich lokalne modyfikacje. Eitan ma zapewniać nie tylko lepszą ochronę przewożonym żołnierzom, ale ma być prostszy i tańszy w eksploatacji oraz bardziej mobilny, szczególnie na drogach utwardzonych. Co ciekawe aż 60% komponentów wozów Eitan, produkowanych jest w USA przez koncerny Oshkosh i Allison.
Już około pięciu lat temu, oprócz podstawowego wariantu kołowego transportera opancerzonego, prezentowano wariant kołowego bojowego wozu piechoty. Pojazd ten wyposażono w bezzałogową, zdalnie sterowaną wieżę, uzbrojoną w armatę automatyczną Mk44S kalibru 30 mm, sprzężony z nią karabin maszynowy kalibru 7,62 mm, moździerz ładowany odtylcowo kalibru 60 mm oraz podwójną wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike.
Taki sam system wieżowy przewidziany jest również dla ciężkiego bojowego wozu piechoty Namer, będącego na podobnej zasadzie, ewolucją ciężkiego transportera opancerzonego Namer. Jedyna różnica w systemach wieżowych, to aktywny system obrony, zależny od platformy na jakiej zainstalowano wieżę. Dla wozu Eitan przewidziano system Iron Fist, natomiast Namer ma wykorzystywać system Trophy.
Pojawiły się również spekulacje jakoby przetarg ten mógł również oznaczać, że Siły Obronne Izraela (Cahal) przygotowuje się również do rozpoczęcia produkcji seryjnej i wdrożenia ciężkiego bojowego wozu piechoty Namer. Do tej pory Cahal nie wdrożył ani KBWP ani CBWP głównie z przyczyn doktrynalnych i szkoleniowych, albowiem dostrzeżono, że nowe uzbrojenie będzie wymagać specjalistycznego szkolenia załogi, w przeciwieństwie do zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia wyposażonych w karabiny maszynowe.
CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!