Przemysł Zbrojeniowy

Integracja wszystkich systemów pola walki kluczową przewagą śmigłowca Apache [Defence24 TV]

„Nie chodzi o sam śmigłowiec i jego wielkie możliwości, ale o jego zdolność do integrowania wszystkich systemów pola walki” – mówi w rozmowie z Defence24 TV Terry J. Jamison, Dyrektor Technologii Pionowzlotów w firmie Boeing Defense, Space and Security.

„US Army zobowiązała się latać na tym śmigłowcu aż do roku 2060 i później, więc dołączając do grona użytkowników AH-64 Apache zostaniecie związani z programem modernizacji armii amerykańskiej” – powiedział Terry J. Jamison.

Były pilot śmigłowca Apache zwrócił przy tym uwagę na trzy kluczowe zdolności tej platformy, które zapewniają  jej dominację na polu walki. Są to w jego ocenie przede wszystkim sensory pokładowe, a więc radar kierowania ogniem (Apache to jedyny śmigłowiec bojowy na rynku, który go posiada), system interferometrii radarowej oraz M-TADS czyli celownik/sensor i laser zintegrowany w jednym systemie.

Ze zmodernizowanym systemem M-TADS zetknąłem się po raz pierwszy w 2008 r. w Iraku. Był to absolutny przełom. W tamtych warunkach pola walki mogliśmy identyfikować i lokalizować cele daleko poza zasięgiem systemów rażenia.

Terry J. Jamison, Dyrektor Technologii Pionowzlotów, Boeing Defense, Space and Security

Drugim ważnym czynnikiem są czujniki pozapokładowe opierające się o metodologię MUM-T, czyli współpracę platform załogowych i dronów.

Śmigłowiec ma zdolność porozumiewania się i otrzymania danych wideo z bezzałogowców znajdujących się przed maszyną, a my możemy przekazać te dane innym jednostkom, siłom naziemnym, aby upewnić się, że wszyscy na polu walki mają taki sam obraz operacyjny.

 Terry J. Jamison, Dyrektor Technologii Pionowzlotów, Boeing Defense, Space and Security

Trzecim elementem wskazanym w rozmowie o śmigłowcu szturmowym Apache jest interoperacyjność.

Wyobraźmy sobie Wielką Brytanię, Holandię, USA i Polskę wykorzystujące jedną platformę. Możemy wylądować śmigłowcem zarówno w holenderskim punkcie tankowania/przezbrajania, w bazie amerykańskiej lub w bazie brytyjskiej, by przeprowadzić serwis, dozbrojenie, tankowanie, wszystkie te procedury na Waszym śmigłowcu.

Terry J. Jamison, Dyrektor Technologii Pionowzlotów, Boeing Defense, Space and Security

 

Reklama

Komentarze (19)

  1. say69mat

    Problem polega na tym, że piloci doskonale rozumieją - który i dlaczego - ze śmigłowców szturmowych jest najlepszy. Problem polega na tym, że decyzję podejmują - nie tyle ich użytkownicy/wojskowi - ile politycy. Politycy kierujący się racjami, które nie zawsze mają zbyt wiele wspólnego z elementarnym racjonalizmem czy też pragmatyzmem. Warunkującym skuteczność sił zbrojnych w przypadku konfliktu militarnego. Czyli praktyczną zdolność do obrony terytorium i jego mieszkańców.

  2. hobbymilitia

    tylko kupowac

  3. Gort

    Jeśli już znajdą się pieniądze to i tak lepiej kupić ah-1z. Popularny model to tańsze części zamienne i szkolenie. Oraz mniejsza szansa na skuteczne embargo w razie kolejnej pisanej na kolanie ustawy. Po za tym serwis w terenie ah1z jest prostszy.

    1. __RR__

      Koleś, od kiedy to używasz w podpisach RR? Ostatnio rzadziej na tym portalu pojawiam się i ktoś zaczyna wykorzystywać i podszywać się pode mnie. Już zaczynam rozumieć, dlaczego moje posty przestają się pojawiać, mój nick podpadł? Jakiś troll, agent wpływu lub nienawiści czy mąciwoda podszywa się? Do redakcji. Widzę, że brak konieczności logowania się, to woda na młyn dla podszywania się. Może w końcu wprowadzicie logowanie się, a jak ktoś nie chce, to jest to widoczne i nie może używać nicków osób zarejestrowanych. Zrobi się porządek i łatwiej odsiać opinie i wykluczyć rosyjską agenturę.

    2. Ernst Junger

      Korea Południowa za 36 Ah-65e zapłaciła 3,6 mld dolarów. Oferta Bella na taką samą liczbę Ah-1z wyniosła 2,6 mld. Ktoś orientuje się jak wyglądają różnice, jeśli idzie o koszt godziny lotu?

  4. Okręcik

    Wszystko ładnie, ale czy na pewno dostaniemy to co i USArmy? No i za ile? Nie czarujmy się, dlaczego Amerykanie mieliby nas traktować specjalnie? My musimy wybrać produkt w myśl zasady; najlepsze w najlepszej cenie. Apache to dobry sprzęt, ale Eurotiger też niezły i chyba powinniśmy się integrować raczej z Europą, bo i bliżej geograficznie i bardziej to \"nasza liga\". Pamiętajmy też jak wyszedł offset na F16 i cenowo Patrioty.

    1. KiK

      Pamiętajmy jak wyszły na integracji z Europą polskie fabryki,huty,stocznie itd.,itp. Co do Apachy -Biednych nie stać by kupować marne podróbki w stylu EUtiger nie ta liga.

    2. Okręcik

      Prywatyzacja to rozległy temat i właściwie to już historia. Co do tego czy biednych stać, czy nie, masz nieco racji, ale tylko nieco. Co do jakości sprzętu każdy może poczytać co i jak, a co do tego czy biednego stać?; Jak mnie ledwo stać na mercedesa i muszę się zadłużyć, by go kupić, to z czego opłaty porobię, za co będę go tankował itd? I druga kwestia czy lepiej mieć w firmie 2-3 mercedesy, lexusy, czy lepiej 10-15 np. VW??? Czy lepiej było dla Wehrmachtu było mieć 5 tygrysów czy lepiej 30-40 T-34?? Dlatego napisałem najlepszy sprzęt, za najlepszą cenę.

    3. jpt

      nie ma co porownywac wydatkow panstwa do zadluzania obywatela ale i jakbys wiedzial ze Twojej rodzinie zagraza.śmiertelne niebezpieczenstwo to uwierz mi bys sie zadluzyl na.rownowartosc i 10 mercedesow i bys oddawal cale.zycie.a.i bys znalazl kase na solaty bo bys mial pewnoac.ze nic sie nie.stanie Twoim bliskim

  5. HaH

    Za dużo gadania za mało działania ... czyli jak zwykle . Kupić 100 AH64E do tego przwrócic Huzara ( głuszec to nawet głupio brzmi ), dozbroic w ppanc i odtworzyć Dywizje Kawalerii Powietrznej. Mi24 przerobić na medyczną ewakuacje pola walki do tego EH101 dla MW z 50 sztuk i kolejne 100 dla WL . Zakupy po 10-15 stuk to kpina jest.

    1. Janek23

      Jeszcze napisz skąd na to kasę wziąć. Chyba, że uważasz jak mój syn, że z bankomatu...

    2. On

      Przecież \"wystarczy nie kraść\" jak mawiali w pewnej partii przed wyborami;)

  6. Stachu

    Amerykanie czują że w republice bananowej w środku Europy znowu jest do wzięcia gruba kwota. Trzeba tylko odpowiednio zalobbować, posmarować. Co tam Europa. Zrobiliśmy już wszystko żeby się z niej wylogować militarnie i politycznie.

    1. Ed

      ...no tak, wylogowaliśmy się z latających francuskich trumien, albo z włoskiego muzeum...

  7. Spec

    Aha ha ha! A z czym ten smiglak ma byc zintegrowany? Przeciez go nawet juz w USA nie produkuja . . ?

  8. WARS

    smiglowce sa ok...jesli ma sie przewage powietrzna...48 F16 tego nie zapewni wiec szkoda pieniedzy na \"latwy cel\"

    1. bryxx

      Wojska lądowe muszą mieć wsparcie z powietrza. Aby było ono skuteczne musi się składać z kilku komponentów. Śmigłowce stanowią ten najbardziej bezpośredni , bardzo skuteczny, z tego powodu narażone są najbardziej na straty. Czy z powodu strachy przed stratami mamy się pozbawiać bardzo ważnej, skutecznej broni? To od razu podnieśmy ręce do góry.

  9. Gnom

    Boeing zapomina powiedzieć o tym, że AH-64E wpisany jest w merykański A NIE POLSKI system dystrybucji informacji oraz korzysta ze amerykańskich źródeł ich pozyskiwania. W innym przypadku będziemy ślepi, głusi i zdani kolejny raz na łaskę \"wielkiego brata\" - podobnie jak na wsparcie w 1939. A mniej skrajnie i politycznie: Niech ktoś mi podpowie czy widział, słyszał lub wie kto jak i gdzie planuje wpisać Kruka (zatem nie konieczne AH-64) w POLSKIE systemy dowodzenia i dystrybucji informacji. Jeśli nie to przewaga informacyjna AH-64 z szachownicami będzie tak wielka jak polskie zyski z ofsetu za F-16. W tym przypadku różnica będzie tylko taka, że moje pieniądze tym razem pójdą do Boeinga, ale tak naprawdę ponownie do LM, bo to on jest twórca systemu bojowego AH-64. Wiwat lobbiścy !!!!!!!

    1. ktos

      A sadzisz ze amerykanski sprzet powinien korzystac z jakich zrodel danych? Moze rosyjskich?

    2. bryxx

      Ja myślę że przede wszystkich sprzęt jaki zakupimy powinien korzystać z naszych danych. My się mamy nim posługiwać nas ma bronic nie Amerykę.

  10. dim

    Nie wiem ile zapłaci US Army ? Ale od Greków i także od innych europejczyków Boeing żąda 35 mln USD, za każdą sztukę, za minimum upgrade\'u. Oraz grozi zakończeniem wsparcia, jeśli taki upgrade nie nastąpi.

    1. Konrad

      Dim, dzieki za komentarze, sa cenne.

    2. dim

      Grecy, poza F-16, w zasadzie kupują od USA broń zawsze za mały ułamek ceny nowego egzemplarza. Niemniej tylko w bardzo dobrym stanie, z wyzerowanymi licznikami, z magazynów czy to rezerw czy mombilizacyjnych. Niedawno (pisałem) dokupili tak 10 wielkich Chinooków, czyli razem mają ich już chyba 24 (1 spadł i to z Patriarchą Afryki na pokładzie). Otóż te ostatnio tanio dokupione, to wycackane sztuki z gwardii ochrony prezydenta USA, więc stan rozumiecie, że naprawdę bardzo dobry, wyposażenie też. W tym 7 sztuk także z silną ochroną aktywną (szczegółów brak) itp., jakieś zapasowe silniki, coś tam jeszcze... - nie pamiętam już. Albo też tak: 70 sztuk używanych (ale nie zużytych) małych śmigłowców OH58D Kiowa Warrior, za łącznie 45 mln USD. Przy czym tylko 42 pójdzie do służby, reszta będzie to rezerwa na częsci. Gdyż części się od USA kupować po prostu... nie opłaca. Stąd, po wielu ekspertyzach ekono, Grecy nie wzięli \"za darmo\" proponowanych im wytrwale 400 czołgów Abrahms... Otóż wszystko to odbywa się bez hałasu. Gdy polskie kolejne grona polityków postępują dokładnie odwrotnie. Najpierw namieszają, narozgłaszają, naodwołują, naogłaszają po raz kolejny portale też swoje namącą... MON naogłasza dialogów czy aby 2 x 2 to na pewno jest 4, a zakupy następnie ZAZWYCZAJ i tak nie następują. I oczywiście ceny od razu dyktowane być muszą takiemu \"miłemu\" kontrahentowi wysokie. Acha ! I oczywiście Polskę stać na wszystko nowe, nowe, nowe ! - pewnie dlatego tyle go już mamy ? Ostatnio czytam też, że aż dwa śmigłowce dla policji, oczywiście nowiuteńkie... z opcją na jeszcze dwa... :))))

    3. dim

      uzupełniam o Kiowa Warrior - owych 70 sztuk, za 45 mln USD, przeważnie są to egzemplarze maksymalnie dobrze wyposażone w przyrządy obserwacyjne do zwiadu i wszystkie także uzbrojone, w tym p/panc, choć to nie ich głowne zadanie bojowe.

  11. podatnik polski

    A wspomniał o nieskutecznych systemach samoobrony, które Pentagon zrugał, kazał zdemontować z Apache i odesłał do producenta do poprawy oraz zerwał kontrakt na instalację tych systemów na innych typach śmigłowców? I niech powie jaki jest procent sprawnych Apache w służbie i ile się czeka na części. I czy warto płacić za Apache tyle, co za dobry myśliwiec wielozadaniowy 4 generacji, który ma bez porównania większe możliwości bojowe?

    1. MSBS

      Po porównaniu z sprawnością śmigłowców europejskich amerykanie wychodzą na plus.

    2. pragmatyk

      A-10 już kilkakrotnie miały odejść na emeryturę ,a jednak trudno o zastępstwo.

  12. hmm

    Trzeba przyznać, że w latach 70-tych Amerykanie przy współudziale sojuszników opracowali szereg naprawdę niezłych konstrukcji, należy do nich Apacz, F16, Abrams i wiele innych. Czasy gdy kraj typu Szwecja buduje własny czołg lub samolot definitywnie mijają, \"trzymają się\" jeszcze Niemcy lub Francja i GB ale zmierza to do wspólnych platform Zachodu.

  13. Yugol

    Wszystkie te cacka w 1999 r nie pomogły dwum Apaczą nad Kosowem. Ledwie doczłapały do sąsiedniej Albanii gdzie jeden spłonoł. Zachodnie media ten incydent ogłosiły jako wypadek spowodowany awarią.

  14. Michnik

    Unia (czytaj Niemcy i Francja) miały okazję nam powpychać trochę sprzętu w zamian za inwestycje w nasz przemysł. Nie chcieli, a więc teraz wychodzi na to, że będziemy latać i jeździć na amerykańskim sprzęcie... Czy to dobrze? Nie wiem. Mam tylko nadzieję, że będzie tak dobry jak go zachwalają, choć nie wiem czy to nie sam propaganda... Oby nie!

  15. Arczik

    Ciekawe czy dożyje nowych śmigłowców szturmowych w naszym wojsku...

  16. Wiesiek

    Tak się chyba skończy, jedna eskadra Mi-24 do moderki i jedna eskadra nowych/używanych Apache . To powinien być plan minimum, albo wszystkie Mi-24 do moderki i co najmniej jedna eskadra nowych Kruków

  17. Ernst Junger

    Zastanawiające, że facet tak się produkuje, a Kruk odleciał poza 2022r.... Może to tylko element gry w celu zbicia ceny. Dobrze by było...

  18. asd

    Może lepiej budować w ramach AW249 ? Może coś wreszcie zbudujmy a nie tylko zakupy gotowców.

  19. gość

    A u nas tylko przewaga dialogów....